Lära någon att rida lätt,hur???

Fibusen

Trådstartare
Hur ska man kunna lära ut det? Nån som har några tips,eller kommer det atomatiskt när man hittat och bättrat balansen?

Provade 1-2-1-2-1-2-1-2-1-2-1-2-1-2 (sitt,stå) men det ville sig inte riktigt..

För mig så kommer det så atomatiskt,så jag kan inte ens förklara...:crazy:

Alla tips/hjälpmedel motages.:bow:

Är en vuxen person som ska lära sig.

Sv: Lära någon att rida lätt,hur???

Jag hade sagt till dem att kolla på bogen. När ytter framben är framme så sätter man sig och när den rört sig bak så ställer man sig. Samtidigt som jag hade longerat personen. Är inte lätt dethär, men tror det är viktigt för den som ska lära sig att försöka hitta takten själv och verkligen känna efter, även om det inte är så lätt till en början ;)

För mig tog det över en termin när jag gick på ridskolan för att få in det där med lättridning men helt plötsligt kom det bara av sig själv jag tror man måste ge det lite tid så kommer det automatiskt :)

Beror ju lite på hur både hästen och ryttaren är.
Några sätt som kan fungera är för det första se till att ryttaren kan resa sig i stigbyglarna och stå upp. (många kan inte deet och då är det svårt att rida lätt)
Sen övar ni lätt ridning i skritt enligt din modell 1-2-1-2 osv. Men lite långsammare.

Har man en snäll häst kan ryttaren sitta på hästen och blunda när den går (med ledare) och tala om vilket ben som är i marken. Då lär man sig känna hur hästen rör sig.
Sen är det bara att traggla vidare. Låt ryttaren sitta ner i början i traven och känna in takten, sen kör ni lättridnings övningar.
man kan gå över bommar med, sitta ner och ressa sig upp i takt som bommarna kommer.
Sen måste man juinte resa sig så högt upp, många får svårt då de försöker komma så högt över sadeln så de inte hinner upp förrens de ska ner... så då kan det fungera med lättridning utan stigbyglar. Men en sådan ryttare bör ha rätt hygglig balans i övrigt.
Sen är det jätte bra med en häst som har en lugn taktfast trav.

Tack för alla tips! :D Vi övade att stå upp i sadeln också,och det gick ganska bra. Vi travade rätt så mycket(elle ja,mycket och mycket,men för att vara en nästan helt nybörjare så vart det mycket trav för honom),men eftersom han har svårt att få in lättridningen så skumpar det bara,och då spänner han sig,vilket gör att det skumpar ännu mer..

En snäll (låne)häst har vi,kanske lite för snäll,säger inte ett ord när han skumpade runt där uppe som en studsboll,inte ens den minsta lilla sura minen! :love: En klok fd ridskolehäst! :bow:

Min är ingen ide att använda,hon hade solat han i backen innan han ens kommit upp riktigt...:grin::angel:

tänkte på en grej, borde det inte vara smartare att ränka upp-ner-upp-ner-upp-ner etc? :)
För då slipper ju ryttaren fundera på vilket som var vilket, 1 upp och 2 ner eller tvärtom. Då gör han ju som han säger vilket kanske blir lättare :D

haha jag har ingen aning men en tanke bara :D

funkar såklart jätte bra, men 1-2-1-2 är mera för att få in takten, inte för att komma ihåg vad som är upp och vad som är ner. Känns på något sätt lättare att säga 1-2-1-2 oxå. man kan ju pröva båda varianterna.

Sätt fast en sporrem eller snöre i metallöglorna framtill i sadeln.

Sen ska du ge ryttaren en bild: Tänk dig att du har ett bälte, framtill i bältet fäster du en spiralfjäder, fjädern fortsätter upp i himlen mellan hästens öron.

Det är den här fjädern som drar dig ur sadeln, det är den delen av kroppen som ska vara längs fram. Många nybörjare har huvudet längst fram och tippar då över.

Longera hästen om det går, låt ryttaren hålla i snöret/remmen och bara fokusera på bilden ovan.

Jättebra tips!!! :bow: Det var just det som var problemet,han lutar sig lite frammåt,tippar över,och då blir det kattskit av alltihopa... :D

Jag vet ju inte hur länge ni har tränat på lättridning men för vissa tar det väldigt lång tid att lära sig så jag tycker att ni får kämpa på helt enkelt :D

ibland kan det vara lättare att utgå från att stå istället för att sitta ner. Det kan vara lättare att få in "gunget i knäna" som man beöver för att kunna resa/sätta sig, så lättridningen kommer mer naturligt. Det beror ju i och för sig på hur hästen rör sig, vissa "skjuter" ju upp ryttaren, och då kanske det blir lättare om man sitter ner från början.
Vikten i stigbyglarna och mjuka knän, det är nästan omöjligt att resa sig upp om man kniper med knäna, då tippar man bara fram (har sett ett antal småbarn ramla av genom att de kniper åt allt vad de kan med knäna, dra upp hälarna och sakta tippa längre och längre fram när de ska trava första gångerna...)

Jag har ridit i många år, har egna hästar. Men efter 25 års uppehåll så har jag tappat känslan för lättridningen. Kan inte känna om jag sitter rätt el. inte. Trotts 3 års tragglande med min tränare ! Visst ibland får jag till det, men jag känner helt enkelt inte när jag ska sitta el. stå upp i förhållande till hästens rörelser. Kan tilläggas att båda mina hästar är väldigt behagliga att trava på ,så det är skönt även när jag sitter ner fel *ler* Vill så gärna få det "rätt", för mina pållars skull, vill ju inte sne belasta dom ! Att titta ner mot bogen för att se hur frambenen rör sig är inte att tänka på, ser ingenting från den vinkeln i sadeln *ler* Så ett annat tips tages tacksamt emot.....................

Ewa

Haha, oj ja det är nog svårt att förklara, men kan du inte be personen ifråga utnyttja "puffen" uppåt? Man skjuts ju upp lite automatsiskt kan jag tycka, och sen räkna 1-2-1-2-1-2/Upp-Ner-Upp-Ner...
Skulle tro att det tar ett tag att hitta känslan och takten, men lycka till:)

Det enda som är viktigt är balansen i sitsen. Takten är skit samma för har man inte balans att resa/sätta sig ner så går det ju absolut inte att hålla den ändå, hur man än gör :p Då blir det som du skrev - framåtlutat och pannkaka.´

Vi har ingen ridbana utan min pv fick rida första (och hittills enda ;)) gången ute i skogen. Han hade en naturligt bra sits och jag kan ju låtsas att jag var hyfsat pedagogisk (:angel:) för han lärde sig rida lätt och trava själv (på en inte så självgående och snäll häst) på momangen. Han fick stå i lätt sits o resa sig upp/sätta sig ned lite i skritten för att få in känslan samtidigt som jag korrigerade så han hittade balansen sedan var det bara att trava. Jag räknade nog lite 1-2 i början, det är till stort hjälp när de väl fått känslan för balansen. Sen var det klart, mycket smidig elev ;)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 686
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama