Lära hund att "stå"?

Sv: Lära hund att "stå"?

Jag fick lite gratis iom att när jag torkat framtassarna på min hund ställdes hon sig och då började jag säga står :D
Nu när jag tränar det mer tävlingsnässigt har jag tex satt henne och sedan suktat med en godis framför nosen på henne och när hon fattat vad jag vill och göra det själv sagt "stå"

Eller menar du stanna/står under gång? Då gick vi och jag stannade hunden stannade och jag la sedan kommando. För att få ett snabbt ställande har jag kommenterat och samtidigt kastat godis/leksak bakom henne :)

Hoppas du fattar vad jag menar, finns nog hundra sätt men detta funkade för oss :)

Ta en boll, låssaskasta, hunden drar iväg några meter och presterar sedan ett perfekt "stå", bara att klicka, belöna och så småningom kommendera.

Det beror lite på vad du vill ha för "stå".
Ställande under tex inkallning har jag gjort som så att jag låtsas kastat en boll och hunden tvärnitar då oftast, lägg på kommandot dom gånger du anser att hunden har rätt position, belöna.
Detta kommando har jag iof stanna på.

Ställandet som är i tex rallylydnad, dvs positionen stå egentligen har jag lärt in via target.
Lär hunden dutta nosen mot handen, ha sedan handen så att hunden måste ställa sig från sittande för att dutta, lägg på kommando och smyg sedan bort target hjälpen. På detta kommando har jag stå upp.

Ställande under gång har jag fått fram via shejping, klickat när hunden bjudit på ställande. Har lagt kommando på detta och sedan jobbat in det vid min vänstra sida. För stadga jobbade jag med omvänt lockande.

Inkallandet med ställande och ställande i rutan kom "gratis" av den ovanstående träningen, genom att vi hade ett så genomarbetat stannakommando.

Utställnings-stå samma sak, shejpat fram det.

Mitt "Stå" betyder lyft framtassarna upp i luften och plantera ner dom i marken. Ett sk. hoppstå.
Det shejpade jag fram när hon var valp då dom hoppar och skuttar väldigt mkt, då kunde jag fånga beteendet lättare.
Sen var det bara att överträna stadgan i det och lägga på ett kommando.

:)

Ska jag vara helt ärlig skrek jag stå och då stannade min hund upp och undrade vad som menades och då berömde jag det. :-)
Tog ungefär 30 sekunder att lära in, uppenbarligen en av hennes paradgrenar.

Jag var noga med att ha en väldigt taggad hund vid inlärningen, då ställer sig hunden nästan automatiskt på rätt sätt. Sen tog jag hunden till sidan, och promenerade iväg i rask takt. Hunden var lös. Jag höll hunden intresserad och taggad, och tvärnitade samtidigt som jag gav ståkommando. Hunden stannade automatiskt. Belönade i rätt stund.

Fortsatte sedan med att vänta med belöning (dvs klickade, men hunden fick det goda efter några sekunder). Efter en liten stund fattade hunden att den skulle stanna kvar medan jag gick vidare.

Jag lärde in det på min förra tjänstehund i samband med inlärning av kommandot "före". I koppel, på smal skogsstig, kastade iväg en boll för att få ut honom snabbt i början.

När "före" var inlärt i koppellängd så tog jag bort bollkastet och började träna kommando "stå". Tycket att det var rätt snabb inlärning på det eftersom han hade ett bra driv framåt, en lätt förhållning i kopplet och ett tydligt "STÅ" lärde han sig snabbt.

För att sen få till en rak position var jag ganska handgriplig, tränade den delen helt separat och "lyfte" honom i rätt position. Sen satte jag ihop delarna till ett moment utan större problem. Om han någon gång ville ställa sig snett eller kika på mig så gav jag ett handtecken + NEJ och sen fram och "lyfta" honom i exakt rätt position igen.

Jag hade stor nytta av att ha lärt in NEJ och handtecken för stanna och före tidigare. Han fattade galoppen ganska snabbt. Vill poängtera att jag inte tränade in momenten för tävling utan i tjänsten, för tävling är detta antagligen fullt med en massa oönskade dubbelkommandon:)

Jag lärde in det inomhus, i vardagsrummet!
Han gick fot, sen sa jag ett ganska utdraget "Sssttååå!" samtidigt som jag stannade med honom. Sen gick jag extremt sakta vidare, med ett lugnt "Vänta...", först bara ett steg eller två, gick sen tillbaka, masssor med beröm. Sen samma sak igen.

Så småningom förlängde jag sträckan jag gick ifrån honom, och tog bort "Vänta". Han begrep rätt snabbt.

Det jag varit noga med är att inte kalla in från ställandet, utan gå tillbaka till honom, och SEN berömma och klappa om. Jag vill inte att han ska komma kutande från ståendet när jag själv stannat och vänt mig om.

Jag lärde det från när han satt vid foten. Tog ett steg framåt så att han reste sig, samtidigt sa jag stå. Upprepade, tog mindre och minde steg, på slutet knyckte jag bara lite framåt och han ställde sig instinktivt redo att gå framåt. Tillslut räckte ordet stå :)

Kruxet jag hade i början var, att han satte sig så fort jag stannade. Det VILL jag ju att han normalt ska göra, men behövde hitta en skillnad på det stannandet och stå-stannandet. Jag gjorde stannande/stå ganska övertydligt, teatraliskt, inte som ett vanligt stopp. Jag liksom "frös" mitt i steget, i en lite konstig position (ja, det såg nog hysteriskt komiskt ut) så han hajjade till och bara stod istället för att sätta sig. Sen nästan kröööp jag iväg med långsamma steg, väääänta, och så sakta tillbaka igen. Det tog inte lång tid förrän han fattade vad det gick ut på.

Jag lärde det från när han satt vid foten. Tog ett steg framåt så att han reste sig, samtidigt sa jag stå. Upprepade, tog mindre och minde steg, på slutet knyckte jag bara lite framåt och han ställde sig instinktivt redo att gå framåt. Tillslut räckte ordet stå :)

Åh, detta ska jag testa! Har haft och har fortfarande jätteproblem med att lära in "stå", alltså inte ställande under gång utan just resa sig från sittande/liggande till stående. Jag har en liten hund och då blir det att jag liksom tornar upp mig ovanför honom när jag böjer mig ner och han ska dutta på handen och liknande, och har jag väl fått upp honom i stående så händer det lika ofta att han sätter sig ner igen när han ska titta uppåt för att se vad jag håller på med. Men det här känns som att det borde funka! :)

Kruxet jag hade i början var, att han satte sig så fort jag stannade. Det VILL jag ju att han normalt ska göra, men behövde hitta en skillnad på det stannandet och stå-stannandet. Jag gjorde stannande/stå ganska övertydligt, teatraliskt, inte som ett vanligt stopp. Jag liksom "frös" mitt i steget, i en lite konstig position (ja, det såg nog hysteriskt komiskt ut) så han hajjade till och bara stod istället för att sätta sig. Sen nästan kröööp jag iväg med långsamma steg, väääänta, och så sakta tillbaka igen. Det tog inte lång tid förrän han fattade vad det gick ut på.

Jag var snabb med att fortsätta framåt igen, så att hunden aldrig hann sätta sig. Det var STÅ-KLICK-FRAMÅT på en sekund.

Åh, detta ska jag testa! Har haft och har fortfarande jätteproblem med att lära in "stå", alltså inte ställande under gång utan just resa sig från sittande/liggande till stående. Jag har en liten hund och då blir det att jag liksom tornar upp mig ovanför honom när jag böjer mig ner och han ska dutta på handen och liknande, och har jag väl fått upp honom i stående så händer det lika ofta att han sätter sig ner igen när han ska titta uppåt för att se vad jag håller på med. Men det här känns som att det borde funka! :)

Ilo är ju stor hund, men det har fungert super att göra så på honom. :) Jag gillar inte att använda händerna för att lyfta, flytta hunden i rätt riktning utan vill att han själv kommer på det.

Nej, jag har ofta fått rådet att "peta honom lite i ljumsken" för att få honom att ställa sig upp, men dels blir det ju ännu mer att man måste böja sig ner över honom, men framför allt vill jag att han själv ska försöka räkna ut vad det är han ska göra. Har funkat på alla andra moment, men ståendet har varit något av en akilleshäl.

Just "stå" är svårt, tycker jag. Just nu gör jag som Blandrastik skriver här ovan, men än så länge förstår han inte kommandot. Han är följsam vid fotgående så jag smygtränar stå genom att ha honom vid sidan och sedan tvärstanna. Då stannar han också och då säger jag "stå".

om det är "utställnings-stå" du syftar på så lärde jag in det som valp, den ena med leksak, i form av kasta-hämta-kampa, och inte kasta förren alla ben var i backen, den andra med godis, samma där, inget godis om inte alla ben var fast planterade. för att få den "rätta sträckningen" har jag lärt in "backa", vilket först började med att jag tog ett steg närmare hunden framifrån och hunden per automatik backade några steg, till att nu bara innebära att bakbenen flyttar sig varsitt steg bakåt.
stå-biten tog väl tre-fyra repetitioner att få till hyfsat (dvs i princip vid första träningstillfället), backandet längre tid iom att grundtanken inte är att frambenen ska flyttas, men det tog kanske en vecka eller så, med väldigt sporadisk träning får väl tilläggas.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Vad kan man göra rent konkret för att en hund ska känna sig trygg när andra hundar passerar eller man själv passerar andra? Utan att...
Svar
12
· Visningar
926
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 036
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej. Jag jobbar småskaligt med hundpassning i mitt hem, tanken är att öppna hunddagis om något år. Men något jag funderar över. I...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 541
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka