Lära hästen jogg.

S

Sweet

Hur gör man? :confused:

Min häst är av den energiska typen och vill gärna trava på i ganska saftigt tempo, hur får jag henne på ett naturligt sätt att gå i ett lugnare tempo? Jag vill inte sitta och dra i tyglarna hela tiden.

Alla tips mottages taksamt! :bow:

Sv: Lära hästen jogg.

hej.... min ponny är oxå lite sån....jag lärde henne jogga..(jogga å jogga....det finns ju självklart såna som är långsamare än henne...men ändå...jag räknar det som jogg...) genom att sakta av henne lite så hon travade långsammare å så berömde jag å lät henne hålla det tempot ett tag å sen gjorde jag så det gick långsammare å långsammare och var jätte noga med att berömma henne när hon gick där jag ville.... nu behöver jag inte sitta å dra i henne.... fick ju hålla lite i början men efter ett tag så fattade hon.... vet inte om det hjälper dig men det hjälpte mig..... lycka till!!!

Vet inte riktigt om jag tänker på samma typ av jogg som du :D men jag tänker på att hästen vilar mer i steget...

Min häst kunde inte det i början, utan det var mer springig trav. Men med mycket jobb med halvhalter, volter och rama in honom så har han börjat vila mer i steget och blir inte alls lika springig.
Handlar också om att dom ska ha styrkan att bära upp sig, istället för att bara "springa ifrån" arbetet.

Men som sagt, vet inte om du tänker på samma typ av jogg :D

Ser nu att det här är inom Tävla westen forumet :o
Kan nada om western...
Måste lära mig att kolla inom vilket forum det är :p

Smurfmodesty skrev:
Ser nu att det här är inom Tävla westen forumet :o
Kan nada om western...
Måste lära mig att kolla inom vilket forum det är :p

:D :D :D :D

Med den förra hästen jag red så stämde det bara bra! Jag fick henne i lugn jogg. Dom andra hästarna skrittade till och med förbi mig! när det tog 1 varv för dom så tog det 5 för mig! Det var härlig jogg det!!!
Ett tips till dig är att sakta ner och berömma. sedan låta henne gå i hennes vanlliga takt. Sakta ner igen, berömm och låt henne gå fram igen. Då lär hon sig nog så smånoingom att det är bra att sakta ner.

Ett viktigt tips är att inte titta på hur fort eller sakta det går utan stärka din häst så att hon/han orkar bära sig i joggen.
Den jogg de flesta sysslar med är långsam och låg.....

Vilket oftast betyder kort steglängd och väldigt framtung. Detta är inte vad man strävar efter.
En bärig häst med vikten på bakdelen och lätta rörelser är vad man vill se.

Att få fram en bra jogg är tidskrävande, och jag tycker inte att man skall tvinga fram den, den kommer när hästen är stark nog. För min ena häst kom den av sig själv efter 1 ½ år av stärkande arbete.

Monke

en bra jogg ska inte läras in genom broms, utan genom aktivering av bakdelen.
Innan du kan be din häst om jogg så bör den ha styrka, vara uppmjukad och avslappnad, och kunna använda dessa tre i den vanliga traven. Först då kan du be om lugnare tempo som sedan blir jogg.

För att de ska orka Jogga ordentligt så behövs det massor av styrka. Min orkade bara jogga korta korta sträckor i början. han klarade antingen bra form i högre tempo eller att jogga men inte i form så jag red i rätt form, träna mycket i trav och galopp, volter, tempoväxlingar och vändningar för att få med bakdleen hela tiden. När han blev starkare så orkade han mer och mer och en dag så satt den är!

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
958
Senast: tara
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 886
Senast: Ponsa
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
732
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama