Lära galoppombyten?

DressyrBecca

Trådstartare
Håller på att vidareutbilda min D-ponny mot Msv, då jag inte längre får tävla henne som ponny (19 år) så tänkte jag försöka få upp henne till Msv som stor häst.
Tidigare har hon gått nationell FEI i flera år.

Problemet är bytena. Eftersom hon gått alla de svåra FEI-programen har hon en stensäker förvänd galopp, hon skulle aldrig få för sig att byta "naturligt".

Har börjat träna på att byta över en markbom, och det fungerar perfekt till höger och ganska bra till vänster.
Med jämna mellanrum checkar jag av den förvända galoppen så att jag känner att jag har koll på henne, så hon inte byter "av sig själv".
Min fråga är bara hur jag ska gå vidare sedan? När och hur ska jag börja byta med henne utan markbom?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Lära galoppombyten?

Är du säker på att du ska behålla henne i flera år framöver? För även om du lär henne byta när DU vill kanske en mindre rutinerad ryttare vid ev. försäljning får svårt att ge exakta kommandon v..g. förvänd galopp?

Fasst lär man in bytena rätt och hästen är välriden så byter den ju bara på kommando. Min ponny bytte upp till vart fjärde och nu när hon är såld så har det inte varit några större problem för den lilla tjejen att rida förvänd galopp.

Dressyrbecca: Jag tävlade också min ponny i FEI programmen, och klärde henne byta samtidigt. Jag började byta i skogen i naturliga svängar, och då inte något speciellt stort krav på formen och bärigheten, utan enbart lära in hjälpen. Därefter gick jag vidare att göra det över bom och till sist på raka spår.

Jag red också min ponny som häst och lärde honom byta. Började över bom och seda omväxlande på volt från förvänd till rättvänd och från halvt igenom. Fråga din tränare om tips!
Var aldrig några problem med förvänd efter att jag sålt honom. Gick höga ponnyklasser igen ;)

det är nog knepigt att lära en häst som har vants av med det naturliga beteendet att byta galopp vid byte av färdriktning.

Hon är ju som du skriver, tvärsäker i förvänd och har sån balans, i princip omöjlig att rubba.

Tränar lite med min ponny bara på skoj. När vi tränade öppnor med min gamla hopponny som (naturligtvis) var en hejare på att byta lite som hon ville, bytte hon så fort man släppte fram yttersidan så jag testade en gång på diagonalen men dressyrponnyn, som endast tränas förvänd annars, att rida PYTTELITE (mest tänka) förvänd öppna och sedan sitta om och släppa fram yttersidan. det funkade.

viktigast där är väl att man itne svänger runt hästen...

Kanske att du rider på en 8-volt och byter över markbommen. Sen när det känns säkert så flyttar någon snabbt bort bommen. Då har hästen inpräntat att där ska jag byta, och du ger de vanliga hjälperna.

Lycka till!

Lollan skrev:
Är du säker på att du ska behålla henne i flera år framöver? För även om du lär henne byta när DU vill kanske en mindre rutinerad ryttare vid ev. försäljning får svårt att ge exakta kommandon v..g. förvänd galopp?

Japp, stensäker :D

Har haft väldigt mycket problem med henne, stått konvalicent i över ett år, efter ytterligare ett års strul, så efter allt jobb med henne så släpper jag henne aldrig ;)
Jag är dessutom absolut inte för stor för henne, plus att hon är väldigt svårriden och knepig i huvudet, så hon stannar hos mig!
:banana:

Att försöka byta naturligt funkar inte, hon är STENsäker i förvänd :smirk:

Jag håller på att träna över bom nu, frågan är mer vad jag ska tänka på när jag ska börja byta UTAN bom.
För i nuläget fattar hon ingenting när jag ger byteshjälper utan bom, där ska det vara förvänd tycker hon ;)
Men med bommen så byter hon relativt säkert i 9 fall av 10.

När och hur ska jag gå vidare?

Ett annat sätt att lära byten är att börja med enkla byten och alltid på samma ställe i början. Man brukar göra de enkla bytena när man byter volt. Alltså de två stora volterna.

Mvh

Tora

Om man ämnar att tävla i program där byten ingår, så bör man EJ lära in det över bom.
Börja med enkla byten o sen är det inte fel att rubba den ur riktning om den är alltför stabil i den förvända.

Galoppera i ett snabbare/ mer energiskt tempo så blir det mer naturligt att byta, för en häst som aldrig har FÅTT göra det tidigare.

axel skrev:
Om man ämnar att tävla i program där byten ingår, så bör man EJ lära in det över bom.
Börja med enkla byten o sen är det inte fel att rubba den ur riktning om den är alltför stabil i den förvända.

Galoppera i ett snabbare/ mer energiskt tempo så blir det mer naturligt att byta, för en häst som aldrig har FÅTT göra det tidigare.

Det är detta jag menar, men jag gör det gärna i skogen för där tycker jag det är lättare att få hästen i ett snabbare/ energiskare tempo samt sätta den något ur balans, då det är mer naturligt att byta.

För en gångs skull verkar det som vi är överens Axel. ;)

Som flera har skrivit. Byt inte med bom. Hellre ute på små skogsvägar eller på gärden som nån annan skrev, med svaga svaga böjningar, så det inte blir att bara byta böjt.
När jag lärde mej själv och den häst ag hade då så fick jag först vara väldigt säker i fattningarna från skritt, samt övergångarna till skritt. När det fungerade välbalanserat fick vi byta genom att gå ner i skritt ett par steg, sen ny fattning. Med färre steg emellan. Till slut inget. Men du måste ha mycket bra balanserade, energiska övergångar men det bör ju ponnyn ha redan.

Så tycker jag fungerar bra för då slipper man "välta över" hästen i en sväng med risk för obalans. Jag tycker balansen är A och O att ha kvar.

Att det skulle bli problem med förvända nej, inte med den metoden. Sen kan ibland en ambitiös häst ligga före och "tolka" vad som ska hända men det gäller mycket. Jag had een som kunde ett helt program utantill så släppte man tyglarna lite så ilade han runt hela programmet själv mycket nöjd fast formen var det väl si och så med förstås, när han fick välja. Han var gammal galopphäst s¨å man får ursäkta att han trodde det skulle gå på tid....

Och mina hästar tycks alltid använda byten MOT mej, sen när de är riktigt säkra, genom att när det går för sakta ute i naturen försöka slå om galopp ideligen för att komma framåt (självklart förbjudet)Mycket lätta luftiga raka byten i o f s.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med, tycker också den metoden är bäst. På en hopphäst är det okej med bom och snabbt byte av väg, men på en dressyrhäst vill man ju ha rena balanserade byten och det får man bäst om man övar massor av enkla byten.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 600
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har väl som alla andra blivit "luttrad" av olika typer av hästmänniskor :angel: Men nu ska jag berätta om en solskenshistoria :)...
Svar
2
· Visningar
1 741
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30