Lära en häst longering?

I

IrishCobTinker

Ja, som rubriken lyder, hur lär man en häst att bli longerad? Min häst bara bara vänder sej mot mej och vill inte springa runt..

Sv: Lära en häst longering?

Om jag hade problem med longering så skulle jag se till att ha en medhjälpare som går med utanför hästen och leder den rätt. Därefter ta bort den medhjälparen stegvis när hästen gör rätt.

Eller så skaffar man en Peia, som har gjort rätt från första gången i sitt liv då hon longerades ;)

Vi löslongerar våra hästar. Fösta gången kan det vara bra att ha en "kunnig" häst med. Vi "viftar" alltid bort hästarna om vi inte bett dom att komma in till mitten och berömmer när dom går ut på volten igen...

Se till att du i början är något "bakom hästen" ung. som vid tömkörning. Gå med och driv. När hästen fattar vad du vill (gå framåt och runt) kan du flytta dig mer mot mitten. Om den stannar och vill komma in vifta med longerlinan du har i handen. Det fattar de ganska snart. Men när du vill att hästen skall komma in till dig, släpp spöt och slappna av i axlar och se lite ihopsjunken ut...låter inte klokt och svårt att förklara, men det funkar. Du får vara helt koncentrerad på hästen vid longering..minsta snack med någon utanför gör att du släpper focus på hästen lite och den slutar genast göra det den skall...:)

Lycka till

När jag lärde unghästen det, Aka (cirkelträning), så gick han in mot mig hela tiden, för han ville följa efter mig men iaf så snurra ja med repet mot rumpan tills han gick ut på spåret, han förstod ganska snabbt.. lycka till

Driv mot ganashen med din hand e linan, svårt att driva mot rumpan då den kommer mot dig...

Men det beror ju helt och hållet på vart man står..

Ja, förlåt om det lät dumt, det var inte min mening, men jag såg för mitt inre öga en häst som kommer mot mig, och då är det ju svårt att komma åt rumpan.
Det är klart att man får stå i en drivande position också.

Det finns en bok som hemskt bra beskriver detta: Dansa med hästar. På vissa ställen på hästen inverkar viframåt/bortåtdrivande. För att longera gäller det att veta var du ska placera din kropp i förhållande till hästen. Säg ex. att du står i mitten av ridbanan, hästen har du i ett långt grimskaft så att den står med sidan mot dig. Om du då viftar/driver med spö, hand eller grimskaft mot ungefär magen på hästen, kommer den att gå framåt. Står du istället med kroppen mot bogen kommer hästen att stanna eller backa. Det är oerhört viktigt hur du står med dina axlar också. Detta är jättesvårt att förklara, men i boken ser du bilder som förhoppningsvis kan hjälpa. Jag har testat detta med min unghäst som var helt ohanterad, och det går som en dans.

Tror ni det är lättare att longera hästen om man gör en rundcorall så den inte kan smita ut och backa?

Jag har ingen rundcorall, så jag brukar göra en någorlunda rund (eller månghörnig) "bana" med hjälp av plaststolp och band, funkar bra med våra hästar.

Med nya hästar börjar jag alltid att ha dem relativt nära mig. Det är hästen som ska gå ut från dig, inte du som ska gå från hästen. Därför är det viktigt att den lyssnar för tryck och för drivning. Jag börjar med väldigt kort lina driva framåt bort från mig. Aldrig medhjälpare eftersom hästens koncentration och fokus ska vara på mig och inte på någon annan.

Till en början kan man få upprepa sig väldigt många gånger innan hästen har förstått. Jag tar ett ledande tygeltag och säger ut. Pisken håller jag bakom som drivande. Vill hästen gå mot mig tar jag bestämda kliv mot den. Det brukar kunna ta en lite stund innan poletten trillar ner och då berömmer man massor, man får också vara beredd på att ovana hästar kan ta rätt rejäl fart när de kommer igång, då gäller det att inte bromsa dem på en gång, de har ju gjort rätt och ska berömmas och uppmuntras.

När man väl fått ut hästen på en någorlunda volt får man vara noga med att aldrig hamna framför utan hela tiden stå så att hästen uppfattar linföraren som drivande. Det innebär att man med orutinerade hästar sällan kan stå stilla utan måste gå med dem.

Om du är osäker, be om hjälp från någon i din närhet som kan hjälpa dig komma igång. Det kan bli trassligt när man inte parerar upp i tid.

Liknande trådar

Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Buzzter
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 512
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar