Sv: Lär mig allt ni kan om Dvärghamster!
Hur mycket kostar en bur?
Beror på var du köper den och vad du vill ha. Mellan 200-600 kr kan jag tänka mig.
Hur stort avstånd som max mellan gallrena?
Själv föredrog jag "heltäckande" burar som t.ex.
DUNA (mindre damm och minimal rymningsrisk), men annars ska det vara ganska tätt mellan gallren iom att hamstrar är så små. Det kan de nog hjälpa dig med på djuraffären. Det finns ju speciella burar just för hamstrar.
Hur mycket brukar en dvärghamster kosta?
Mellan 60-200 kr kan jag tro. Beror också på var du köper den.
Hur mycket maten kosta?
Jag betalade 17 kr kilot för min (lösvikt).
Vad äter dom för mat?
Hamsterblandning (fröblandning) + lite matrestrer och färska grönskaker. Hamstrar äter kött, så man kan ge dem lite av varje bara det inte är kryddor och konstigheter på. Men INTE avocado, det ska man inte ge till något djur. De äter inte vanlig pellets som finns i t.ex. kaninblandningar, eller kan i varje fall inte tillgodogöra sig den, så hamsterblandningar är ofta utan pellets om den är speciellt för hamstrar.
Behöver dom några speciella tillskott?
Ja, köttprotein. Jag brukade ge lite kattmat (torrfoder) med fröblandningen.
Hur tama kan dom bli?
Beror på personligheten och hur mycket man håller på med dem.
Hamsterboll, bra eller dåligt?
Ingen av mina gillade den speciellt mycket. Den pajade dessutom en gång, så vi fick ha sönder den för att få ut stackaren...
Hur mycket kostar en sån hamsterboll?
Minns inte.
Vill dom ha en "lekhage" som marsvin brukar kunna vilja ha?
Har man en större bur kan man ju göra en lekhage därinne.
Det är svårt att göra en som de inte tar sig ut ur, men testa! De kanske gillar det jättemycket.
Hur stor skål vill dom ha sandbadet i?
Så pass att de får plats att rulla runt på rygg raklånga.
Mina badade lite i sin, sen blev den toalett... *suckar* Det är inte alltid de gör som man vill!
Vill dom ha hängmattor som råttor?
Mina skulle förmodligen ätit upp den, men testa!
Mycket beror ju på individen vad de vill göra och gillar. När det gäller det får du nog testa dig fram. Lycka till!
Jag rekommenderar Rysk Vintervit framför Roborowski, främst för att den Vintervita är mer lätthanterlig. Roborowski är söta, men så himla små och snabba!
Och inte fler än EN hamster, oavsett vilken ras du väljer. Inte av Roborowski heller, även om det FINNS folk som lyckas få dem att samsas. Men risken är att de har ihjäl varandra helt enkelt.