Lär mig allt ni kan om Dvärghamster!

MikaTela

Trådstartare
Nu är det så att jag planerar att skaffa mig dvärghamster sen när jag har bott in mig i min nya lägenhet.
Men jag vill kunna så mycket som möjligt om dom innan jag skaffar för att kunna tillfredsställa deras behov på bästa vis. :)
Så ni har två månader på er att lära mig ALLT ni kan om dvärghamster!
Nu menar jag alltså från det mest självklara till det mer oviktiga som kanske skiljer från individ på djur. :)

Sätt i gång fyll min tråd med er intelligens och erfarenhet av detta lilla söta djur! :D

Sv: Lär mig allt ni kan om Dvärghamster!

Har haft en hamster i mitt liv, en vintervit. Han blev 3 år och var väldigt tam.

Han hade hus, bro, sandbad, matskål, hjul och nåt mer att gömma sig i sin bur.
Var uppe varje dag (kväll), oftast i soffan när vi tittade på tv. Sprang då runt mellan mig och mina föräldrar.

Hade även en gammal marsvinsbur (underdelen) som leklåda till honom, där han fick vara när jag gjorde rent i buren.
En hamster är ju inte som ett marsvin som man gärna sätter på golvet när den ska motionera, då är det ju lätt att de försvinner ;).

Om jag nån gång skulle känna att jag inte har tid för nåt djur så skulle jag skaffa en till vintervit. De kräver kanske max 1 timme (uppdelat på kortare stunder) om dagen med socialt sällskap med människan.

Du måste ha roborovski! Dom är helt underbart söta, det är verkligen den sötaste varelse jag har sett :D.

Hihi jag vet inte vad jag ska skaffa. Vet bara att det kommer bli en dvärghamster men inte vilken sort. :p
Tell me more! :D

Hej, jag har ägt ett antal dvärghamstar och kan ganska mycket :) Jag tänkte bärätta lite om arterna. Det finns fyra stycken vanliga därghamster arter och jag har ägt tre av dem. Campbells är en rysk dvärghamster knubbig, och lite större i storleken än vintervit rysk dvärghamster. Den är ungefär 10-12 cm
och väger 35-55 g. Lever i ca 2 år och är oftast
Gråbrun (men finns även i andra färger). Min lillasyster har just nu 2 stycken champbells och de är en mycket bra nybörjarhamster för små barn. Vintervit rysk dvärghamster (kallas även Sibirisk dvärghamster) påminner om Campbells, men har lite avlångare huvud. De är 9-10 cm och lever ca 2 år.
De är oftast Grå med en ål på ryggen (men finns även i andra färger). Roborovski dvärghamster minsta arten, saknar ål och blir ca 6-7 cm. Mycket livliga, kan vara svåra att få riktigt tama men är snälla och bits sällan (dock så kom min första roborovskii in i en period där hon bet mig hela tiden?? :confused:). Jag tycker lungt att Roborovski är den sötsate rasen, men jag skule inte rekommendera den som en nybörjarhamster. Men om man är lite äldre (som du troligtvis är?) så borde de inte vara någon fara. Vad jag vet så tror jag nog att roborovski passar bra att ha i en liten grupp med kanske 2-4 stycken? Har dock haft min roborovski själv och det har också funkat bra. Den Kinesisk dvärghamstern vet jag inte så mycket om eftersom jag aldrig haft en sådan, vet iallafall att de har en liten längre svans än de andra :D Hoppas det hjälpte dig lite på vägen, Lycka till!

jag har haft både dvärghamster och guldhamster sen jag var liten och om du undrar över något så kan jag nog svara!

Hur mycket kostar en bur?
Hur stort avstånd som max mellan gallrena?
Hur mycket brukar en dvärghamster kosta?
Hur mycket maten kosta?
Vad äter dom för mat?
Behöver dom några speciella tillskott?
Hur tama kan dom bli?
Hamsterboll, bra eller dåligt?
Hur mycket kostar en sån hamsterboll?
Vill dom ha en "lekhage" som marsvin brukar kunna vilja ha?
Hur stor skål vill dom ha sandbadet i?
Vill dom ha hängmattor som råttor?

Där är några frågor så länge. :p

En bur kostar inte alls så mycket, kaske 300 kr men det beror på var man köper. Du ska absolut ha en bur utan galler, alltså med plast (kommer inte ihåg vad de heter) det är mycket bättre än burar med galler. Annars så kostar det inte speciellt mycket. Du ska iallafall ha ett hjul eller fellera beroende på hur många hamstar du har, ha ett i plast eftersom ett med galler kan skada din lilla hamster ;) Som bomatrial är det bästa att använda vanligt hushålls papper. Köp aldrig de matrial som man kan se i djuraffärerna som t ex "hamstervadd" eller liknande, de är inte bra för hamstern. Det finns vissa vitaminer som man kan ha i vattnet med det är bara onödigt eftersom de lätt kan få i sig överdoser av vitaminer då. Men det är ganska bra när det börjar bli gammla!

Hur mycket kostar en bur?
Beror på var du köper den och vad du vill ha. Mellan 200-600 kr kan jag tänka mig.

Hur stort avstånd som max mellan gallrena?
Själv föredrog jag "heltäckande" burar som t.ex. DUNA (mindre damm och minimal rymningsrisk), men annars ska det vara ganska tätt mellan gallren iom att hamstrar är så små. Det kan de nog hjälpa dig med på djuraffären. Det finns ju speciella burar just för hamstrar.

Hur mycket brukar en dvärghamster kosta?
Mellan 60-200 kr kan jag tro. Beror också på var du köper den.

Hur mycket maten kosta?
Jag betalade 17 kr kilot för min (lösvikt).

Vad äter dom för mat?
Hamsterblandning (fröblandning) + lite matrestrer och färska grönskaker. Hamstrar äter kött, så man kan ge dem lite av varje bara det inte är kryddor och konstigheter på. Men INTE avocado, det ska man inte ge till något djur. De äter inte vanlig pellets som finns i t.ex. kaninblandningar, eller kan i varje fall inte tillgodogöra sig den, så hamsterblandningar är ofta utan pellets om den är speciellt för hamstrar.

Behöver dom några speciella tillskott?
Ja, köttprotein. Jag brukade ge lite kattmat (torrfoder) med fröblandningen.

Hur tama kan dom bli?
Beror på personligheten och hur mycket man håller på med dem.

Hamsterboll, bra eller dåligt?
Ingen av mina gillade den speciellt mycket. Den pajade dessutom en gång, så vi fick ha sönder den för att få ut stackaren...

Hur mycket kostar en sån hamsterboll?
Minns inte.

Vill dom ha en "lekhage" som marsvin brukar kunna vilja ha?
Har man en större bur kan man ju göra en lekhage därinne.
Det är svårt att göra en som de inte tar sig ut ur, men testa! De kanske gillar det jättemycket.

Hur stor skål vill dom ha sandbadet i?
Så pass att de får plats att rulla runt på rygg raklånga.
Mina badade lite i sin, sen blev den toalett... *suckar* Det är inte alltid de gör som man vill! :D

Vill dom ha hängmattor som råttor?
Mina skulle förmodligen ätit upp den, men testa!

Mycket beror ju på individen vad de vill göra och gillar. När det gäller det får du nog testa dig fram. Lycka till!

Jag rekommenderar Rysk Vintervit framför Roborowski, främst för att den Vintervita är mer lätthanterlig. Roborowski är söta, men så himla små och snabba!

Och inte fler än EN hamster, oavsett vilken ras du väljer. Inte av Roborowski heller, även om det FINNS folk som lyckas få dem att samsas. Men risken är att de har ihjäl varandra helt enkelt.

Senast ändrad:

Köp aldrig två dvärghamstrar från 'djurbutik', för då får du helt plötsligt 20 stycken till. :angel:

Har ni något tips på om hur man ska välja bland djuren i t ex djuraffär?
Nått speciellt beteende man ska föredra eller som man ska undvika?

Tja, dom ska ju se pigga ut. Inte slöa och hängiga.
Ögon och nos ska inte vara kladdiga/rinniga.
Pälsen ska väl inte ha några kala fläckar eller se konstig ut...

*puttar upp tråden*

Vill ha mer tips. :p Om drygt 1½ månad är det dags att införskaffa en liten vän. :love:

Har köpt bur nu. Ingick hjul. Men av vad jag har läst är inte hjul bra då det är beroendeframkallande. Därför tänkte jag knyta fast det så den kan sitta i det och mysa eller boa i det eller vad den nu vill. :)

Det kan ju bli så att om hamstern inte har något att göra, så springer det i hjulet. och då kan det ju bli ett sterotyptbeteende, vilket inte är bra. då kommer den bara springa, springa, springa. och ett hjul kan vara bra att ha, ibland, för att dom ska få "springa av sig" lite. men då är det viktigt att hjulet har en bra storlek, så det inte är för litet och ryggen kröks.

Men snääälla söta mia, stoppa inte in hamstern i en boll. dom borde vara förbjudna, det är helt hemskt :(, jag blir helt ledsen så fort jag ser en sån där förbannad boll.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 492
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka