"Lär" man en häst?

Sv: "Lär" man en häst?

Åh nu blev jag glad! :D
Tänk, min unghäst kommer att vara färdigutbildad innan jag ens har suttit på henne!

Immer

Om ni ska börja med en ny övning, tänker ni då att ni lär hästen den övningen? Eller är det mer att ni med hjälperna trycker/visar hästen dit ni vill? Tänker ni "skänkelvikning" eller tänker ni "nu ska vi fortsätta vara raka men gå åt höger"?

Hoppas ni förstår vad jag menar. ;) Det jag försöker få fram är: LÄR man hästen olika rörelser och moment, så att det bara är att trycka på vissa knappar för att hästen ska utföra dem? Eller är det upp till ryttaren att försöka i varje unikt tillfälle få till det perfekt, utifrån den balansen och formen hästen är i just då? Eller är det en svårighetsfråga?

Allt utom galopombyten kan jag rida på en häst som är lösgjord och musklad för det även om den inte kan rörelsen ifråga. Det går att rida öppna på en fyra åring om den förstår hjälperna och är loss även om man aldrig lärt den rörelsen öppna.

Fast när man tex skänklar gör man ju det på en specifik muskel. Benlyftet och framåtrörelsen som följer på det är ju en ren reflex som uppstår när muskeln stimuleras. Räknas inte det då som att "trycka på rätt knapp"?

Fast musklerna som sitter vid skänkelläget har väl ingenting med benlyft och framåtrörelse att göra? Musklerna som lyfter frambenen sitter ju i hals och bringa...

Fast musklerna som sitter vid skänkelläget har väl ingenting med benlyft och framåtrörelse att göra? Musklerna som lyfter frambenen sitter ju i hals och bringa..
.Nja, riktigt så enkelt är det inte.
Fast det är klart:idea: om ngn boxar mig i magen så dras de nog ihop-av smärta:crazy:
Muskeländarsom finns på korset kan man trycka på för att aktivera de som då påverkar ryggen.
Ska montera en pinne på ryggen på mig själv som petar hästen där:idea:

Varför man ska ha sk. vid gjorden är för att den har mest känsel där, förutom ljumskarna. Finns en del som har dem där oxå:crazy:

KL

Det finns faktiskt en punkt vid knäet ungefär där många nerver löper,
en touch där - på rätt sätt - i rätt moment - akiverar hästens mage och bakben.

Det har varit känt sedan barocken :D

Men sedan beror det ju på vilken del av skänkeln man använder - och hur.
Klämma ihop hästens mage - brukar ju ha motsatt effekt - liksom kittla hästen mellan revbenen med sporrarna funkar ju inte heller

Kan det vara så att det äntligen ramlade ner en polett?

Gjord i ljumskarna och viftande sporrar, det låter som rodeo, och då är det förstås SPRIDNING när ryttare och häst far iväg åt olika håll.

Och det där mystiska som kallas SAMLING är förstås bara motsatsen, alltså när ryttaren sitter kvar på hästen och de rör sig åt samma håll, eller vid högre samling rör sig, men utan "håll", som i piaff! Och det har de skrivit en massa ridläror om i flera hundra år, det borde tom jag fixa på en fikarast! Hade jag bara en häst skulle alltså jag också klara att piffa och puffa!

(Förlåt trådnappningen, men liiiite tendens till urspåring fanns det allt innan också :o )

om nån polett skall ramla ned hos mig får du nog var tydligare....
Vet inte om du reagerade på att jag använde ordet barock och därmed fick associationer till AR :confused:

om jag skall svar på tråden - så NEJ

Man LÄR inte en häst - den kan var häst, och röra sig som en häst.

Vad man möjligen kan göra är att lära in de signaler som man vill använda som inte är naturliga för hästen.

Men man kan också om man är utbildad i att rida utifrån sin position - använda sig av en del av hästens naturliga reflexer.

MEN hästen är ingen maskin, den kan inte göra en korrekt piaff, eller ens öppna och sluta, utan att vara tillräckligt stark.

Den måste systematiskt tränas för att röra sig korrekt med HELA kroppen, särskilt om den skall göra saker under ryttare -och det görs väl inte på en kafferast.

inte heller att lära ryttaren utbilda en häst till det....

Senast ändrad:

KL

Det finns faktiskt en punkt vid knäet ungefär där många nerver löper,
en touch där - på rätt sätt - i rätt moment - akiverar hästens mage och bakben.

Hmmm, intressant...
Har för mig att jag sett att det ska vara en triggerpunkt för Pectoralismuskeln något bakom skänkelläget, nedan bröstkorgen.
Och en snett ovanför och framför knäet för Obliquus.
Undrar vad som händer om man petar lite där?

Nej, jag läste

"Klämma ihop hästens mage - brukar ju ha motsatt effekt - liksom kittla hästen mellan revbenen med sporrarna funkar ju inte heller" och tyckte det lät som rodeo, och så spånade jag vidare i samma anda som axels inlägg och hästarna som stod vid staketet och lärde sig. Ett misslyckat försök att skämta.

Om jag ska ta exemplet med skänkelvikning som du andvände ovan, så tänker jag först och främst. Få hästen att flygtta dig för skänkeln åt sidan. Eftersom att jag definierar en skänkelvikning som mer än att hästen går åt sidan, utan att hästen ska korsa bakbenen och vara korrektställd och rak. Under inlärningen så kan man ju inte kräva allt detta. Utan ja, det beror på hur långt man kommit i utbildningen helt enkelt.

Samma sak med galoppfattning, en bra galoppfattning skall göras bakifrån-och-fram. Sedan så finns det många sätt att komma fram i galopp men just galoppfattningen, är en helt annan sak..

hoppas jag inte missuppfattat frågan allt för mycket :angel:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 112
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar