Lär er visa!

the_connemara

Trådstartare
Skärpning! Nu vill jag se duktiga visare till sommaren!

Nä men ärligt talat, bara att inte störa hästen är svårt och det krävs träning och hjälp från marken. Samla ihop ett gäng ni som känner er träffade och fixa en kurs. Finns ju alltid någon duktigt i närheten. Påstår inte att jag är ngt proffs men jag vet hur vikitgt det är när pållarna ska bedömmas *längtar till sommaren!*

Just därför har jag en handler till min när han är på utställning. :D
Fast egentligen är den riktigta anledningen att jag inte kan själv....& inte vet var jag ska lära mig. :angel: ;)

Vi hade en kurs förra våren och det var jättekul!!!! men annars så är det träning, träning och mer träning som gör det. Känner att jag blir bättre för varje gång jag visar och det syns på hästarnas resultat också! :cool:

Vad gör man när hästen i fråga tycker det är DÖDStrist och helst skulle vilja vara någon annanstans? Vilken annanstans som helst närmare bestämt.

Nåja, vi har masat oss till två diplom iaf :D

Welsh vet hur härligt engagerad hon ser ut att vara, ponnyn alltså...

Hm du har en häst med mer framåtanda än vad vår lillpojke har . Helst så skulle jag bäara honom när vi är ute och går och jag som vill ha guld på honom på vårvisningen :crazy:
Tur att det är 2 år tills han ska visas på avelsvärderingen :cool: förhoppningsvis så har han vakna då :)
Synd att du inte åkte med mig upp till Rättvik då hade vi kunnat hjälpas åt med maran!

Det är kul att visa häst men svårt att lära sig olika hästar. Med cobbarna får jag "bära" upp huvudet på dem för att få bra frambensteknik medan med welsharna så måste jag hitta rätt takt så de inte pinnar på förmkt.

Ja, jag är forfarande sur på arbetsgivarna, för en sån chans får iaf inte jag särskilt ofta.

Du hade ju kunnat hota med stryk bakom hörnet eller nåt :devil:

Är vi i skogen så kan hon pinna på så länge vi skrittar men travar gör hon bara för att hon är lydig. Tänk om man fick tömköra på visningarna i stället, HELT annan geist i henne då.

Får släpa med mig en älg i sommar, det brukar få fart på henne.

Jag efterlyser att fler rasföreningar tillåter lösvisning även i skritt och trav, inte bara för galopp. Det kan vara svårt, ja, men samtidigt så visar de flesta hästar upp sig från sin naturliga sida (vad gäller gångarter) när de släpps fria. Man kan träna en häst till nästan vad som helst, även gången, men när de får bestämma själva ser man hur de "egentligen" ser ut när de rör sig. Och det är väl det vi vill se, för att kunna avgöra vad de bär med sig för något genetiskt?

Woaw så skulle vi få minst 10 or på skritt o trav iom att vi får 90r idag då lilla jag försöker springa i takt med miin storklivande donna :cool:
Ibland tror jag att de sätter 9a på traven bara för att de tycker synd om mig som inte riktigt hinner med.
Ni ska bara veta hur det känns i BIS ringen när man ska springa ett varv till och öka traven brevid en cob,man flåsar utan dess like medan shettis folket småspringer helt oberört. ;)
Nej skämt o sido. Varför visa fria gångarter??? Det gör man som föl o trers. Utställningar är shower,att se en bra handler är en del av det hela. En häst med bra gångarter och bra takt gör det oftast själva trots dålig handler. Det är de hästar som är medelmåttiga som verkligen behöver en bra handler.

Jag är inte ett dugg intresserad av någon sorts uppvisning av lydnad på ex. hingstvisning och premiering, jag vill se vad hingstarna har att komma med avelsmässigt. Det är ju ändå därför man premierar dem.

Jag hade inför sommarens visning tränat å tränat å tränat med hästen... Men vad hjälper det när det är 35 grader varmt och ingen skugga nånstans och massa strul å långa väntetider så stackars hästen och jag var helt slut innan vi ens kom in i ring... :crazy:
Men jag håller med dig... Det är viktigt att träna innan, annars kan man inte ge hästen en ärlig chans att visa upp sig....

Vi har (en regional avelsförening) anordnat kurser i att visa häst vid hand och vi får max tre anmälda. Vi har till och med ringt runt till folk som anmält sig till treårstestet och erbjudit dem att delta, ifall de missat att vi har kursen, det svar vi oftast får är: "det är väl inte svårt att springa med en häst"..

Hingstarna får du ju se alla gångarterna på vid bruksprovet. Är jag intresserad av en hingst i det fria så åker jag och hälsar på hingsten i hagen! på bruksprovet eller ännu hellre på kvaliten så ser man hur hingsten är under ryttare och det är mer intressant i mina ögon. Att se en hingst lös i ridhus skulle inte ge mig så mycket då tom vår lilla WM valack ser läcker ut när han blåser upp sig och får arablook på svansen och höjer huvudet och bara svävar fram. När han gör så (och många andra lösa djur) så sänker han ryggen och går inte normalt utan är ganska spänd och DET ger inte mkt (bortsett från att de ser läckra ut!)

Känner igen det där... I min rasförening har man antingen sju timmars bilresa till en kurs eller så får man ordna det själv och då kommer det ingen...

man flåsar utan dess like medan shettis folket småspringer helt oberört.
VÄLKOMMEN att springa med min shettishingst!!
Så får vi se om du är oberörd efteråt. ;)
han sätter både fart och rör sig RUSKIGT bra! Till och med icke hästkunnigag ser att han "travar fint"... Och det HAR gett resultat, han HAR fått 10or på traven...
(alla shettisar har inte snigelgångarter, INGEN av mina har det...)

Och för övrigt - Visst är det trevligt med duktiga visare. :D
MEN det är ju faktiskt upp till varje hästägare att välja vem som ska visa hästen och hur det görs. Fattar man inte hur mycket en bra visning kan göra eller om man kanske TROR att man visar bra själv, DÅ får man ju faktiskt nästan skylla sig själv om resultatet blir dåligt...

Du känner ingen duktig som vill visa min shettis hingst i Vetlanda i feb?! :confused:... ;)

hejsan svejsan...

att visa korrekt är värt hur mkt som helst... tro mig jag vet!

Har själv som yngre visat min val. fick 34 bla 6 på skritt..
En okunnig som ej har tränat brukar inte kunna få fram nån gång i hästen.,.. går alldeles för långsamt hittar ingen takt osv..

Han har sedan blivit bedömd med 38 poäng för samma domare i samma skick, dock att jag nu hade lärt mig..har sedan dess visat tre-års sto med 42 ponäng och 9 på skritt :o

bästa sättet att lära sig är att först läsa ex. häshållning i praktiken (jättebra) och sedan ge sig ut på massa utställningar å titta, kritisera å lär!

Lycka till och fråga folk som kan, de är viliga att lära ut tro mig ingen vill ha dåliga visningar... inte ens din värst konkurrent tycker det är trevligt...

:bump: :bow: :bump:

Haha.......spring med mina cobston när de länger på stegen så ska du snart ändra uppfattning om din shettis ;).
Vet att det finns shettisar med bra steg, såg Almnäs Flis i aktion i Rättvik i somras så han fick 47p totalt :eek: men även hans steglängd var kortare än reserv Bis hingsten Broughton Replica (WC) som bara :o fick 45 p varav 10a på traven (om jag inte missminner mig) :D

Jag får väl bli lite mallig då jag visar mitt sto bättre än den proffessionella handler gör, som brukar visa henne. :cool:

har studerat de proffessionella handlers när de "känner in sig" på en ny häst. De springer först en bra bit i lungt tempo, kollar att hästen är vaksam och stannar upp och när de sedan har sprungit ( i mitt tycke 500m,troligen kortare) ett bra tag så ökar de takten för att se när hästen faller över i galopp. Vilken kondis dessa (oftast långa smala killar)har! Själv är jag ju död efter 2 visade. Känner att det är dags att börja träna inför sommarens 7 visningar /utställning :crazy: eller så lägger jag mig på soffan och tar en choklad bit till :d

Hur gör man då med ett envetet ponnysto som inte ens springer när matte ber och rör sig med bakåtslickade öron när en främling försöker :crazy:

Jag VILL ju att hon ska visa upp sig men det blir bara etter värre om jag ber om hjälp. Hon blir jättetjusig när hon ser en älg eller sådär men det är så svårt att beställa *suckar*.

Nåja, jag tänker fortsätta vara nöjd med niopoängsskritten för DET är en svår gångart att förbättra. :D

Och muttra lite åt att det muntliga omdömet "mkt god rastyp" inte renderar mer än en åtta (borde inte det vara en nia?)??

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 403
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 709
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 341
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 213
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024