Lär er visa!

Ärligt talat, hade jag en ponny som visade så tydligt att hon inte vill visa upp sig, då hade jag låtit bli... ;)
Mina ponnysar ÄLSKAR att visa upp sig och är OTROLIGT lättvisade! :)

Tja, jag har även halvblod, med BRA gångarter, så jag vet nog... :crazy:
Men faktum är att jag nog får kuta på lika bra med lillhingsten som jag får göra med hbl-stoet (den av dem som travar bäst...)

Visst är det orättvist att det finns såna där lågbenta smala otäcka typer som inte delar med sig av längden till lilla mig. Med längre ben så måste det vara lättare att visa häst i full action i traven ....tror inte du det med :smirk:

Bah, hon GILLAR publik och få beröm men hon har inte fattat ännu vad som krävs på visning för att få "ooh aah" från publiken. Hon lyckades klämma i med ett hopp på treårs som gav spontana applåder men det är så kul ändå att hon skiter i om någon tittar eller inte.

Fortsätter visa nästa år och hoppas på att ngn springer så fint att denne får spontana applåder, då kanske det går upp ett ljus för damen, för andra saker har hon lärt sig genom att se andra göra och få beröm.

Och med tanke på att hon får bra poäng UTAN att showa så vill jag se vad hon är kapabel till när hon tänder till :D Ska "bara" hitta startknappen först.

(Hon fattar ju inte VARFÖR man ska springa, vad är poängen? Skritten går att länga ut som ett gummiband, hon är otroligt avslappnad och när jag ökar på mitt tempo så länger hon bara i all oändlighet.)

www.connemaraponny.org har information om man går in under resultat eller evenamang.

Själva rutinen är inte svår, det som är svårt är om man har inte häst som inte har sprätt på bena i traven :) De ska ungefär se ut som när de showar i hagen ;)

Tack för länken! :)
Jag har visat mina ponnyer vid några tillfällen och börjar så smått komma underfund med de små oskrivna reglerna som "gäller".
Tex. att man travar ut från ringen så att nästa visare kan starta direkt och så att allt flyter lite fortare.
Att man vid stillastående kan peta lite med spöet i backen så att hästen spetsar öronen mot ljudet och ser vaken ut.
Att man slackar tyglarna så att allmänintrycket ser trevligt "löst" och avspänt ut.

Någon som har flera tips?

:rofl:

Jag är expert på lös och avspänd samt att länga skritten i all evighet.

Vi övar på pigg och alert :D

Snygg och prydlig och showig tycks vara viktigare än väluppfostrad (...) det finns lite olika tricks för att få de alerta och se pigga och glada ut, rassla med ask i fickan osv.

Jag tycker att glansen i pälsen blir bäst om man inte tvättar på morgonen utan några dagar innan, man och svans däremot tvättas dagen innan och flätas med pälsglans, då blir lockarna mer naturliga (för oss med raser som ska visas "utan frisyr").

Och, ALLA hästar är vackra vare sig man tycker det eller inte :)

Ett visningstips !
Om man har en häst med bra skritt och hamnar bakom någon med dålig, när man går på ring håller man ut i hörnen eller går på ett spår utanför så att den man visar inte behöver sakta av eller minska på stegen, och störa takt och steglängd. Har man en häst med dålig skritt gör man förstås tvärt om :idea:

Vem visar åt dig? Förresten, vilka utställningar var du på i somras? Undrar om vi kanske visade på samma nån gång. Ska du på nån vinterutställning? Jag hade tänkt åka till Stockholm... :)

Ursäkta om jag protesterar lite på trådstarten!!!

Det handlar väl ändå inte BARA om hur visaren är som visare. Hästen ska kunna också. Jag visar själv mycket häst, både åt mig själv och åt andra och jag märker direkt om hästen är tränad eller om ägaren bara tagit hästen direkt ur hagen utan att träna den. Så du som hästägare - Se till att DIN häst vet vad visning innebär redan hemma, INNAN du börjar klaga på hur visaren visar. Är hästen duktig och visaren ändå inte kan få fram hästens bästa sida, DÅ kan man ju börja fundera på att byta visare...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 403
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 709
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 341
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 213
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024