Lantlivstråd...

Sv: Lantlivstråd...

Rent spontant kan jag säga att rum som har vita väggar, vita eller väldigt ljusa golv och som har vita tak OCH huvuddelen av inredning och möbler i vitt, inte blir mysiga.

Jag var på besök och bodde i ett hus för ett par somrar sedan som var systematiskt inrett i en extrem shabby chic stil.

Dvs ALLT var målat lite slarvigt och avskavt. Trägolven var vit shabbade, det hängde madonnor och gulliga hjärtan. Det stod "carpe diem" lite var stans. Gardinerna var vita. Tom dynorna på köksstolarna var vita i en lite blaskig offwhite nyans.

Jag kan säga att efter en vecka där att jag höll på att bli skogstokig och bara ville hem.

Det kändes som att bo i den galna isdrottningens hus!:crazy:

Vi har själva vita väggar i ett par rum och vita tak ( nödvändligt eftersom det är en skånelänga med lågt i tak och det lätt blir väldigt mörkt i rummen annars), vi har ganska mycket ljusa och vita gardiner etc, men det behövs andra färger i ett hem än bara vitt, offwhite och ljusgrått.

Annars blir intrycket väldigt sterilt och kallt, och inte lantligt och mysigt.
 
Sv: Lantlivstråd...

Just vita golv tror jag många gånger har förmågan att göra det hela sterilt. Jag gillar bäst naturfärgade men även grå skulle vara tänkbart.
Jag fullkomligt hatar väggord men jag vet ju att många gillar dem skarpt.

Eftersom jag själv gillar vitt har jag varit väldigt rädd att det ska bli för sterilt och ge en kall känsla. Helt rostfria kök känns också väldigt sterila.
 
Sv: Lantlivstråd...

Flickornas sovrum
100515


100515+%2822%29.JPG


100317_sanghimmel.JPG
 
Sv: Lantlivstråd...


Vacker himmel till sängen.

Om jag tittar på hela rummet så hade jag nog sett nån färgglad textil tex som överkast i sängen. Tänk allmogevävnad eller engelskt "morris" mönster.

WILLIAM-MORRIS-1882-zoom.jpg


Det här är bara ett av alla hans mönster sök på William Morris på tex google. :angel:

Eller nåt som andas gustavianskt- eller 1700-tal.

Tex som tapeten bakom detta lilla bord- jag har sett tyg med liknande mönster för ca 100:-/meter på vissa tygaffärer.

Litet_sideboard_i_gustaviansk_stil.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Lantlivstråd...

Vacker himmel till sängen.

Om jag tittar på hela rummet så hade jag nog sett nån färgglad textil tex som överkast i sängen. Tänk allmogevävnad eller engelskt "morris" mönster.

WILLIAM-MORRIS-1882-zoom.jpg

Jättefint mönster och färg! Jag har sökt efter något trevligt tyg att sy påslakan av men överkast fungerar ju lika bra. Just nu kör vi strängt 70-tal i sängarna eftersom barnen älskar de ärtgröna och honungsgula sängkläderna som min mamma sytt om till passande barnsängsstorlek.

Jag har varit sugen på detta
blommigt-bomullstyg-i-gammaldags-stil-rosa-140-cm.image.140x140.jpg


men eftersom barnens favoritfärger är grön samt orange (låt mig kräkas....) så antar jag att jag blir nedröstad... Men det finns i en grön variant också.
blommigt-bomullstyg-i-gammaldags-stil-gron-140-cm.image.140x140.jpg
men den var snäppet blek tycker jag nog. Jag ska kolla om jag hittar tyget du tipsade om!
 
Senast ändrad:
Sv: Lantlivstråd...

Vad fint! Gillar verkligen den lilla lampan du har på skrivbordet, om det är en nytillverkning, vart har du köpt den?

Är på jakt efter ett tyg att göra en liten gardin av till det blivande barnrummet, samt till skötbädden. Några tips?
Vet inte om könet på barnet än, men bryr mig inte så mycket om "flick" och "pojkfärger".
Letade runt på Ikea idag men hittade inget fint, antingen är det för tråkigt eller alldeles för mycket.
 
Sv: Lantlivstråd...

Håller med, och helt vita hem faller inte mig i smaken heller (skulle för det första aldrig fungera med två hundar ;)) Taken och väggarna hemma var nästan ett måste att måla helt i vitt eftersom det är så lågt till tak, men jag tycker golvet bryter av ganska bra.

Men det finns ju folk som tycker om det, och tycker det är mysigt. Så smaken är som baken, och tur är väl det.

Jag gillar vitt, men man får se upp så det inte blir för mycket. Det viktigaste för oss hemma är att det ska vara just mysigt, så för mycket starka färger fungerar inte heller. Det värsta jag vet är hypermoderna hem, med högblanka saker. Skulle aldrig känna mig avslappnad där.
Skulle nog aldrig känna mig avslappnad i ett hem där man kört shabby-chic konceptet rakt igenom heller.
Lite personligt ska det vara tycker jag.
 
Sv: Lantlivstråd...

Jag minns faktiskt inte att jag köpt den, är antagligen ett loppisfynd som det mesta andra i vårt hem. :D
 
Sv: Lantlivstråd...

Knapplån (och till dig!)

Vilka fiiiina bilder! :laugh: Gillar dagens moderna lantstil, men inte direkt shabby chic. Mitt drömhem består nog av hyffsat modern "stomme" (typ kök) med detaljer och inredning i äldre stil :) Har tyvärr inget eget hem just nu så ni får inget se :p
 
Sv: Lantlivstråd...

Min hall är just nu väldigt lantlig, nymålat. Allmogeblå karmar och hatthyllor och dörrar, vita väggar, brunt golv.

I en hörna står en vapenfettsburk, det står en naturfärgad korg med verktyg. Det hänger en kanadensisk skogshuggarjacka, en oljerockliknande jacka och ett axelbälte med kartuschväska till flintlåsmusköt i hyllan. På hatthyllan ligger ett par ridhjälmar, en högmössa till Mörners Husarer M/1792 och en karolinsk trekantig hatt.

På golvet står 2 par gummistövlar ( gröna varav en med lättviktsstålhätta), ett par jodphursskor med stålhätta samt 2 par trätofflor modell nästan utslitna... det ligger även grus och lite halmstrån på golvet.

( Ja jag har tänkt mig att dammsuga där idag :) )

Kan det bli mer lantligt än så här ???? :D:D:D :rofl:
 
Sv: Lantlivstråd...

En nörd till! :D Som dock blandar...

När jag tänker lantstil så tänker jag rejäla saker. Maffiga, praktiska och hållbara saker.

Jag tycker också att chabby chic stilen är fantastiskt underbar, dock klarar jag inte väggord.
 
Sv: Lantlivstråd...

Jag är ju på G att förverkliga mitt husprojekt, kåken klappar jag ner och gör pannved av innan den river sig själv :crazy: och bosätter mig i gamla ladugården-stallet. Jag höll på att kasta ut foderkrubban idag men ångrade mig, jag ska köpa 2 till så blir det en för handskar, en för mössor och en för annat smått. :idea:
Visserligen är den jag har inte gammal utan AlfaLavals blåa i plast men vad gör väl det? :D


Nån som har en ko eller hästskyltdocka i naturlig storlek till salu? :p
 
Sv: Lantlivstråd...

Halm, du sa det, jag ska tamef. plastdoppa ett par halmbalar så dom inte skräpar och ha dom som sittbänk i hallen. :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 919
Senast: gammalek
·
Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 497
Senast: Pilot
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 191
Senast: gullviva
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 083
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp