Lansera produkt

E

Em_E_liE

Jag har kommit på två saker som är "förbättringar" på utrustning och en helt ny sak till häst som jag vill få ut på marknaden, men hur går jag till väga? Båda sakerna är i utrustningsväg och fler än bara jag kommer att ha nytta utav detta!

Ska jag ta kontakt med ett företag jag vill skall göra detta eller skall jag jobba med det helt själv?

Hur lägger jag fram prudukten till ett företag (om jag skall ta hjälp av ett föratag alltså), utan att dem säger nej och sedan tar min idé?!

Har ni gjort detta förut - hur går jag till väga?

Vad är kostnaden och vinsten med att jobba med ett företag som redan existerar?

Behöver lite tankar tycken och erfarenheter till hjälp, vore riktigt snällt! :bow:

Sv: Lansera produkt

Jag håller på att ta fram en ny produkt så jag kan svara på vad vi gjort. Vi har valt att starta ett eget företag och håller just nu på att ta fram produkten i Kina. Mitt råd är att ta kontakt med Nyföretagarcentrum i din kommun. Även om du inte planerar att starta eget så brukar dom ha innovationsrågivare som du kan bolla dina frågor med. Dom brukar även ha ett sekretessavtal som man kan få och ta med till dom företag du planerar att träffa. Vi har varit i kontakt med företag här i sverige för prototyptillverkning och dom har alla fått skriva på ett sådant sekretessavtal. Nu har det varit lite "säkrare" för mig att prata med dessa företag för dom håller ju inte på i hästbranchen så dom fattar knappt ändå vad det rört sig om och har i sig inget intresse för produkten. Så var försiktig ändå, har hört historier om att folk blir lurade ändå.. För sekretessavtal i all ära, man ska ha råd att driva sin sak i domstol oxå...

Lycka till i alla fall!

Tack! :) Du gav mig mycket hjälp med detta tycker jag, man känner sig ganska förvirrad när det är någonting helt nytt man aldrig gjort tidigare, så det kändes bra!

Någon annan som kan komma med ytterligare hjälp så är jag tacksam för det. :)

Jag och min sambo håller på med lite nya produkter. Vi har fått hjälp av ALMIs innovationsrådgivare. De har sekressavtal osv och det är väldigt viktigt att alla företag som du diskuterar din produkt med skriver på ett sådant avtal, och var försiktig med vem du pratar med. ALMI kan även hjälpa dig med hur du går tillväga för att tillverka en prototyp och kan tipsa om företag som kan vara lämpliga.

Kan råda dig att göra en patentsökning också. En riktig patentsökning kostar ca 15 000 kr och är väl inget man gör i första hand, men du kan själv söka i patentdatabaser för att se om du själv kan hitta någon som har patenterat en liknande produkt. Googla så hittar du mängder med sidor och sen gäller det bara att komma på lämpliga engelska namn som din idé kan kallas.

Sen bör du också kolla på alibaba.com och kolla om inte produkten finns där. På den sidan finns precis allt som tillverkas i Kina (mycket kopior på kända produkter osv) och finns det en väldigt lik produkt där så kan du vara beredd på att produkten inte går att patentera. Nu kanske ditt syfte inte är att ansöka om patent för din idé, men tänk då på att det är fritt fram för alla att sno din idé och tstarta konkurrerande verksamhet.

Fast det stämmer ju inte med att patent kostar 15000:-. Det är bara att gå in på prv, patent och registreringsverket där står prisexempel. Om du klarar att skriva patentansökan själv så kostar det ca 4500:- med alla avgifter men ska du ha hjälp av en patentjurist, vilket prv rekomenderar för att patentet ska bli så vattentätt som möjligt, så kostar det ca 75000:- att bara skriva en ansökan och totala kostnaden ca 120 000 - 150 000:- och då pratar vi bara Svenskt patent. Ska du söka internationellt (med hjälp) så kostar det i runda slängar ca 1 miljon. Man kan ju prova att ansöka direkt via EU och om man klarar att själv skriva sin patentansökan så då kan det möjligen kosta 15000:-.

Vi har också haft hjälp av Almi, men för ca 1 år sedan förlorade Almi sitt kontrakt med staten så nu är det Nyföretagarcenter dom hänvisar till för rådgivning. Vi fick även hjälp av Almi med 15000:- exkl moms för prototyputveckling och marknadsundersökning. Tyvärr så finns väl inte dom pengarna att söka längre i och med att rådgivning via Almi upphört.

Jag skrev inte att patentet kostade 15 000 (jag vet mycket väl vad det kostar med patent), jag skrev att en ordentlig patentsökning kostar ca 15 000 enligt de prisuppgifterna jag har fått från ALMI.

ALMI ger fortfarande bidrag, min sambo fick i höstas 15 000 i bidrag för prototyputveckling.

Just nu är inte tanken att söka patent. Dels kommer jag till en början försöka få fram nyutvecklade produker som redan exicterar, men som inte har det mina produkter har. Tex ett benskyd tar man inte patent på, för det finns redanm´, man hittar istället på någonting nytt och unikt med själva benskyddet som man tror blir säljande eller höjer passformen, designen eller liknande, så är det även med de produkter jag kommit "på". Det finns inte, men det förbättrar passformen på hästen! Det är alltså inte bara "en ny färg" utan en ny passform så att säga. Svårt att förklara men vill itne vara för specifik och bli av med min produktidé så att säga. ;)

Så patent är inte aktuellt i detta läge, men tack ändå. :) Bra att veta!

Fast det stämmer ju i alla fall inte. En riktig patentansökan kostar ju enligt PRV ca 75000:-. Vi fick oxå våra pengar i höstas men det var bara för att vi hade träffat vår innovationsrådgivare sedan länge och hon hade flyttats från Almi till Nyföretagarcentrum.

Just nu är inte tanken att söka patent. Dels kommer jag till en början försöka få fram nyutvecklade produker som redan exicterar, men som inte har det mina produkter har. Tex ett benskyd tar man inte patent på, för det finns redanm´, man hittar istället på någonting nytt och unikt med själva benskyddet som man tror blir säljande eller höjer passformen, designen eller liknande, så är det även med de produkter jag kommit "på". Det finns inte, men det förbättrar passformen på hästen! Det är alltså inte bara "en ny färg" utan en ny passform så att säga. Svårt att förklara men vill itne vara för specifik och bli av med min produktidé så att säga. ;)

Så patent är inte aktuellt i detta läge, men tack ändå. :) Bra att veta!

Vad du kan göra är att skydda designen, eftersom det är den du förändrar för att förbättra passformen, antar jag. Även det gör du på prv: http://prv.se/sv/Design/

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 118
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka