Långtidsjukskriven

För första gången i mitt liv kommer jag bli sjukskriven en längre tid. Har faktiskt ingen koll på hur det fungerar och skulle gärna vilja ha alla råd och tips som finns för att få det att fungera så bra som möjligt.

Om du ska vara sjukskriven 60 dagar eller mer ska din arbetsgivare ta fram en rehabplan inom 30 dagar. Det finns framtagna mallar som AG kan använda för det.

https://www.forsakringskassan.se/!u...hwbxHICCRr15L8oWHIBKz4tjjMd_ipXu0OTYHH6mNRjz/

Se till att du verkligen får en rehabplan i tid!
Förhoppningsvis har du en AG som uppfyller sina skyldigheter.
 
Alltså min dator accepterar inte att jag laddar ner det. Vet inte var felet sitter.
Det går ju faktiskt att använda pappersblanketter också. ;) Ifall du vill slippa att fixa med bank-ID för att kunna använda E-tjänsterna. Även om FK anstränger sig för att mörka det. FKs blanketter
Just den som är för sjukpenning till anställda med sjuklön går inte att printa själv för där ska finnas förifyllda uppgifter från AG så den behöver man ringa/maila och be att få hemskickad.
 
Främst ersättningen från FK. Ska jag anmäla dit efter de där 14 dagarna? Eller sköts det via mina arbetsgivare? Ska jag anmäla in min aktuella inkomst, eller sköts det ändå?

Arbetsgivaren ska anmäla sjuklöneperiod till Försäkringskassan sen söker du från Försäkringskassan från dag 15 du är sjukskriven. Blir du sjukskriven mer än 180 dagar ska dn arbetsförmåga bedömas mot alla jobb på arbetsmarknaden enligt de lagar som finns såvida inte det finns en medicinsk rimlig plan för att du kan gå tillbaka till ditt arbete innan dag 365 i sjukskrivningen.
 
Arbetsgivaren ska anmäla sjuklöneperiod till Försäkringskassan sen söker du från Försäkringskassan från dag 15 du är sjukskriven. Blir du sjukskriven mer än 180 dagar ska dn arbetsförmåga bedömas mot alla jobb på arbetsmarknaden enligt de lagar som finns såvida inte det finns en medicinsk rimlig plan för att du kan gå tillbaka till ditt arbete innan dag 365 i sjukskrivningen.
Jag var sjukskriven längre än så, att återgå i tjänst verkade då omöjligt. Jag ansökte o beviljades sjukersättning, i dagligt tal "förtidspension" Tack vare sparkontot överlevde jag handläggningstiden på drygt 6 månader. Var aldrig frågan om att söka andra arbeten.
 
Jag var sjukskriven längre än så, att återgå i tjänst verkade då omöjligt. Jag ansökte o beviljades sjukersättning, i dagligt tal "förtidspension" Tack vare sparkontot överlevde jag handläggningstiden på drygt 6 månader. Var aldrig frågan om att söka andra arbeten.

Ja har man ingen arbetsförmåga är det väl rätt självklart att man inte behöver söka andra jobb? Det handlar ju bara om vad arbetsförmågan ska bedömas mot inte att alla ska söka andra jobb om inte arbetsförmåga finns i något jobb alls.
 
Men jisses vilken arbetsmyra du är. Stor eloge till dig som verkligen gjorde allt för att det skulle bli så bra som möjligt. :bow:
Själv hade jag gladeligen stannat hemma dom veckorna. :oIofs jobbar jag som sjuksköterska så det hade inte gått, men ändå.
Jag hade nått slutbossen i Kingdom Rush vid det laget :laugh:
 
Arbetsgivaren ska anmäla sjuklöneperiod till Försäkringskassan sen söker du från Försäkringskassan från dag 15 du är sjukskriven. Blir du sjukskriven mer än 180 dagar ska dn arbetsförmåga bedömas mot alla jobb på arbetsmarknaden enligt de lagar som finns såvida inte det finns en medicinsk rimlig plan för att du kan gå tillbaka till ditt arbete innan dag 365 i sjukskrivningen.
Så det är alltså jag och inte arbetsgivaren som ska anmäla till sjukkassan`?
 
Så det är alltså jag och inte arbetsgivaren som ska anmäla till sjukkassan`?

Arbetsgivaren ska anmäla din sjuklöneperiod till Försäkringskassan, alltså dag 1-14, de ska rapportera vilka dagar de har betalat dig sjuklön. Du ska ansöka om sjukpenning från dag 15. Så man kan väl säga att arbetsigvaren ska anmäla till Försäkringskassan och du ska ansöka.

En god idé kan vara att kolla med din arbetsgivare om denna gjort det eller om det missats. Själv hade jag en riktig kass arbetsgivare för många år sen som inte gjorde detta trots att jag sa till flera gånger. Till slut fick jag dra in facket och först då hände det något. Lite jobbigt när man är sjuk, detta var en stor arbetsgivare med
HR-avdelning och lönekontor så de borde ha känt till rutinerna. Men det är ju så att det missas säkert ibland och inte av illvilja utan att det helt enkelt blir en miss i hanteringen hos arbetsgivaren. I mitt fall tvivlar jag dock på att det var en miss i hantering, det var en riktigt kass arbetsgivare på många sätt.
 
Så det är alltså jag och inte arbetsgivaren som ska anmäla till sjukkassan`?

Här finns mycket och bra information. https://forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/anstalld/sjukpenning

min arbetsgivare har glömt att sjukanmäla mig. Vad bör jag göra då?

Be din arbetsgivare att sjukanmäla dig till Försäkringskassan. Det är arbetsgivarens skyldighet att sjukanmäla dig om du är sjuk mer än 14 dagar.
Om du sjukanmäler dig till Försäkringskassan måste vi kontakta din arbetsgivare och utreda din sjukanmälan, vilket gör att handläggningen tar längre tid.
Logga in på Mina sidor för att se om det finns en anmälan från din arbetsgivare.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
652
Senast: Glimra
·
Skola & Jobb Jag är på jakt efter en ny jobbväska, och det känns som en djungel... Väskan jag har nu är en ryggsäck från Fjällräven, vilken snart...
Svar
7
· Visningar
366
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 963
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp