Längtar tillbaka till de gamla hederliga diskussionsforumen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad gäller diagnoser så finns en annan aspekt också - själv har jag Asperger och för mig påverkas min koncentrationsförmåga. Det gör det inte lätt att försöka bortse från en fet signatur i vart och vartannat inlägg som verkligen tar all uppmärksamhet. Nu kan jag förvisso slippa det genom ignore-funktionen vilket jag som sagt testat och överväger att använda, men iom att jag inte har något emot @Skorpion76 i övrigt (tvärtom, jag har tex följt en del trådar på annat forum vi bägge är medlemmar i pga intressanta trådstarter) och flödet blir kasst så vore det för egen del skittrist att behöva ta till ignore.
 
Men alltså. Jag tycker också det är störande men om hon vill skriva så skulle jag aldrig komma på tanken att be henne sluta. Det är ju hel knasigt.

''Jag tycker din avatar stör jättemycket kan du ta bort den?'' Känns ju också lite barnsligt.
Varför är det helknasigt? Buke har ju inte signaturer, när en medlem inte kan acceptera det är det väl rimligt att be den acceptera eller åtminstone göra sin signatur mindre skarp, om man tycker den stör? Det känns ju fånigt att behöva blocka nån för det.
 
Jag har också en diagnos på samma gren som Asperger, dock väldigt mild.

Det stör mina ögon också och jag läser alltid det fetade först, sen inlägget och blir liksom lite irriterad.
Men försöker istället tänka att detta gör henne glad så det är ok.
 
@gul_zebra Använder du nån annonsblockerare? Jag har det på ipad och mobil men inte på dator. Och på dator är det skitmycket jobbigare att läsa pga rörliga annonser inne i inläggen.
 
Men alltså. Jag tycker också det är störande men om hon vill skriva så skulle jag aldrig komma på tanken att be henne sluta. Det är ju hel knasigt.

''Jag tycker din avatar stör jättemycket kan du ta bort den?'' Känns ju också lite barnsligt.
Jag har inte bett henne sluta? Jag skriver att jag tycker vissa signaturer är störande, inklusive hennes. Utan fetningen hade det inte alls stört lika mycket, t.ex.
 
Vi är ganska lättstörda på Buke, kanske för att vi fått till ett så himla bra forum med varsam hand förbättrat av @Gunnar genom åren. Ett forum som funkar utmärkt även på mobilen då det är extra viktigt att mängden nonsenstext minimeras.

Men så länge en användare avviker så spelar det ju inte så stor roll, men det vore superkasst om signaturer användes av många.
 
Vad gäller diagnoser så finns en annan aspekt också - själv har jag Asperger och för mig påverkas min koncentrationsförmåga. Det gör det inte lätt att försöka bortse från en fet signatur i vart och vartannat inlägg som verkligen tar all uppmärksamhet. Nu kan jag förvisso slippa det genom ignore-funktionen vilket jag som sagt testat och överväger att använda, men iom att jag inte har något emot @Skorpion76 i övrigt (tvärtom, jag har tex följt en del trådar på annat forum vi bägge är medlemmar i pga intressanta trådstarter) och flödet blir kasst så vore det för egen del skittrist att behöva ta till ignore.
Samma här. Eller jag har inte den diagnosen men problem med koncentrationsförmågan. Reklamen stör också men är lättare för mig att sortera bort än en fetning i varenda inlägg. Tycker det vore trist att behöva blocka nån för det.
 
Det har varit uppe tidigare också. Och oavsett vad syftet med tråden var drog TS upp det igen.

Ok, det har jag missat.

Jag vet inte vad TS ville diskutera, men att komma till ett nytt forum och diskutera hur man vill att ett forum ska se ut (och dessutom ha ett eget som hon egentligen verkar vilja göra gratis reklam för) tycker jag är jättekonstigt.

Det är flera som skrivit att det stör läsningen med TS fetade "signatur" men det struntar hon i. Här finns det ju inte den funktionen, då tycker jag man rättar sig efter det och inte i nåt barnsligt uppror lägger till en egen i varenda inlägg.

Fast jag tolkar inte alls tråden som någon kritik mot buke (tvärtom skriver ju TS i något inlägg att hon gillar att vara här). Utan mer som en diskussion om forum i stort helt enkelt. Och varför skulle man inte kunna diskutera det på ett forum?

Sen känns det bara poänglöst att hela tråden ska handla om signaturer (i många inlägg inte ens i allmänhet, utan om TS specifikt). Ja, det har framgått vad de flesta tycker. Nej, @Skorpion76 vill inte ändra sig. Och bara för att funktionen inte längre finns är det väl inte uttryckligen mot reglerna? Det är ju liksom inte värsta romanen TS har i slutet av varje inlägg, och hon är knappast ensam om att ha en signatur i slutet av varje inlägg heller, för den delen. Det känns bara så poänglöst och otrevligt när värsta rundgången/drevet (menar inte på personangreppsnivå, men det är så tydligt riktat mot TS) drar igång.
 
@gul_zebra Använder du nån annonsblockerare? Jag har det på ipad och mobil men inte på dator. Och på dator är det skitmycket jobbigare att läsa pga rörliga annonser inne i inläggen.
Ohja, skulle inte palla utan på datorn. På telefonen har jag däremot ingen adblock, men med den brukar jag inte surfa på buke annat än för att kolla någon specifik tråd eller så. Buke är ju dock skitbra på det viset, på telefonen stör annonserna inte alls - enda nackdelen är att det är just en telefon :p
 
Ohja, skulle inte palla utan på datorn. På telefonen har jag däremot ingen adblock, men med den brukar jag inte surfa på buke annat än för att kolla någon specifik tråd eller så. Buke är ju dock skitbra på det viset, på telefonen stör annonserna inte alls - enda nackdelen är att det är just en telefon :p
Just i dina inlägg i den här tråden får jag en rörlig jäkla annons för en bettingfirma. Skitstörigt.
 
Aha, det var så du skrev! Då var jag inte helt rätt ute. Men visst skrev du också att det där gör att du engagerar dig väldigt mycket i dina intressen?
Just det! Helt riktigt! Om jag nu ska ta på mig rollen som Petiga Petra ligger det till så här: Det finns ett helt gäng olika autismliknande diagnoser:

Atypisk Autism = vissa autistiska drag. Det betyder att man har vissa autistiska drag, men inte uppfyller alla kriterier för att kallas för autistisk fullt ut.
Infantil Autism = tidig autismdiagnos. Uppkommer oftast innan tre års ålder.
Aspergers Syndrom = En lättare fprm av autism
Höögfungerande Autism = Samma sak som AS, men med sen talutveckling.

Sedan 1 januari 2013 har alla dessa olika namn sammafogats under en och samma kategori, vilket naturligtvis ledde till mycket starka motreaktioner till en början. Numera pratar man om AutismSpektrumtillstånd (= AST) och som jag skrev mötte detta enorma motreaktioner och protester till en början eftersom de som är experter inom området menar att det finns vissa markanta skillnader. Jag är ingen expert inom området och därför låter jag bli att uttala mig exakt om vad som är vad.

Ja, personer som har någon fprm av autism fördjupar sig väldigt starkt i ett speciellt intresse. Det är alldeles riktigt och för personen själv är egentligrn inte detta något problem. Däremot blir det problematiskt när omgivningen tycker att "nu får det vara nog", "nu får det räcka", "nu får du ta och dämpa ner det lite". Även om tanken från den andra personens sida är god är det viktigt att känna till att om man är och petar i en autistisk persons speciella intresse eller tycker någonting negativt om det är det minst lika bannlyst som att läsa en annan persons dagbok eller privata brev. Det gör man bara inte.

Gold Pethead
 
Även om tanken från den andra personens sida är god är det viktigt att känna till att om man är och petar i en autistisk persons speciella intresse eller tycker någonting negativt om det är det minst lika bannlyst som att läsa en annan persons dagbok eller privata brev. Det gör man bara inte.

Själv tycker jag det är skitbra när mina vänner/min familj påminner mig om att jag snöat in mig för mkt i ett ämne. Det är en signal till mig att jag behöver ta ett steg bakåt, ta mig ur min bubbla och göra något annat ett litet tag. Ibland går jag tillbaka till ursprungsämnet, ibland hittar jag något nytt.

Tycker det är ett smidigt system, och försöker hålla koll på migsjälv så att jag inte snöar in på något i mer än 2 veckor i taget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp