Längtan till Norrland.

Sv: Längtan till Norrland.

Det måste ju vara Stockholm med omnejd! De RIKTIGA Stockholmarna är nog bara de innanför tullarna ;)

Nej de som bott där sen minst tre generationer tillbaka ;).

Allt ovanför Sundsvall är Norrland typ. Så kalla vintrar. Mörkt. Lite folk som rör sig ute under vissa tider. Långt till allt. Hästtätt på många platser men mest travare. Långt till tränare och tävlingar osv.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Men att säga att det är långt till allt i Norrland är ju inte riktigt sant.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Så sant. När jag tänker på det så bröjade jag använda ordet "Norrland" då jag flyttade söderut. För att göra mig förstådd. Folk här vet knappt vad Norrbotten är :o

Samma här! Jag säger "Norrland" numera. Många här nere i Skåne ser helt blanka ut när jag säger Västerbotten. Eller Skellefteå, det kunde lika gärna vara Sollefteå, eller Västmanland eller annat med liknande början. Det är intressant att många i sydsverige kan väldigt lite om Norrland men massor om resten av Europa.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Tänkte inte på det ;)

Agapi - jag upplever att det är förhållandevis långt till "allt", särskilt jämfört med Skåne. Det är den uppfattningen jag har, som bott på båda ställena. När vi bilar upp till ÖSD tycker vi att vi är "typ framme" när vi är i Sundsvall. På hemvägen tycker vi detsamma när vi passerar Landskrona.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Ja Svealand spelar ju i samma liga som Norrland!! Ungefär lika stort och med samma skiftande klimat!! Det spänner ju över tre klimatzoner och det motsvara helt klart Norrlands sex klimatzoner, knappt någon skillnad alls mellan zon 4 och zon polar. Det tar ungefär lika lång tid att köra genom Svealand för Umeå och Kiruna ligger ju precis bredvid varandra.

Skulle det faktum att Norrland är stort berättiga till att det endast är en del av det stora som är det "riktiga" Norrland?

Eller var där någon ironi jag inte förstod?
 
Sv: Längtan till Norrland.

Det är intressant att många i sydsverige kan väldigt lite om Norrland men massor om resten av Europa.

Jag vet inte om jag tycker att det är så konstigt? Bor du i Malmö har du närmare till Rom än vad det är till Kiruna. Lättare att ta sig dit är det också.

Sen tycker jag iof att många svenskar, och då svenskar från alla landsändar, är pinsamt dåliga på Sveriges geografi. Landskapen är det inte många som har koll på.

Men i den här tråden låter det som att alla norrlänningar har stenkoll medan de från södra Sverige inte har någon aning. Jag skulle säga att lika utsträckning som någon från Blekinge kan skilja på Sollefteå och Skellefteå, kan någon från Västernorrland skilja på Karlshamn och Karlskrona.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Lånar knapp

Jag förstår verkligen inte hur man tycka att Jämtland inte är Norrland?! Om det inte vore för livet jag har här, så skulle jag utan att tveka packa mina saker och bosätta mig där. Och jag skulle definitivt kalla mig för norrlänning! Jämtland har många fantastiska skidanläggningar, trevligt klimat, "riktig" vinter, öppna landskap, skog, berg - allt som är Norrland!

Och detta är sagt av en superultraäkta norrlänning, som bor där sommaren är den finaste dagen på hela året och tidningarna delas ut med cykel även när det är -35.

Komma här och säga att Jämtland inte tillhör Norrland...
 
Sv: Längtan till Norrland.

Ja, när man läser dina inlägg får man ju inte SÅ stor längtan till Norrland måste jag säga :p :D

I en tråd som ska hylla hur fint och vackert och fantastiskt Norrland är så ska ni istället sitta och tjafsa om vad som minsann är äkta Norrland/Norrbotten/whatever och vad som inte är det. Slående likt många av de norrlänningar jag känner faktiskt (obs! De kommer alla från Höga kusten. Vet inte om det gills eller ej).
 
Sv: Längtan till Norrland.

Sådant drabbar alla trådar -mer eller mindre-som handlar om liknande, oavsett om det är om Skåne, Stockholmare, Norrlänningar eller annat....

Buke i ett nötskal?
 
Sv: Längtan till Norrland.

Alla orter har väl sina fördelar och nackdelar. Skåne verkar väl vara jättebra. Jag brukar se på det där 100% bonde, och det verkar ju vara jättetrevligt där.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag längtar konstant hem till norrland när jag är i söder. Helst ska det såklart vara där jag är uppvuxen, norrbottens län, men faktiskt så är den största delen av inlandet ok och tom värmland, hänger nog mycket på skogen.

Tycker dock jag konstant hör folk i norra sverige som klagar på att det är så lång vinter med snö. Då tänker jag mest flytta då om vinter och snö är så hemskt :grin:, gillar man inte en snöig vinter så är det inte det smartaste att bosätta sig där det finns mycket av den varan. Själv tycker jag vinter med snö och kyla är det bästa som finns :love: Eller kyla öht, en mardröm skulle vara att behöva flytta till ex Spanien eller liknande ställen där det är hett nästan året runt.

Alla orter har väl sina fördelar och nackdelar. Skåne verkar väl vara jättebra. Jag brukar se på det där 100% bonde, och det verkar ju vara jättetrevligt där.

Det är ju i Danmark :p
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jo men alltså jag hade förstått det om Niyama hade sågat Norrland och sedan hänvisat till nåt som typ ligger på gränsen till Norrland och nån då påpekat att "hallå, det kan knappast räknas dit". Men när hon pratar om hur underbart hon tycker att det är och hur mycket hon saknar det? Då är det för mig obegripligt att man vill påpeka att det minsann inte gills, inte är "riktigt" och så fortsätter man genom att vara superspydig i ett par inlägg till.

Jag fattar det faktiskt inte.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag vet inte om jag tycker att det är så konstigt? Bor du i Malmö har du närmare till Rom än vad det är till Kiruna. Lättare att ta sig dit är det också.

Sen tycker jag iof att många svenskar, och då svenskar från alla landsändar, är pinsamt dåliga på Sveriges geografi. Landskapen är det inte många som har koll på.

Men i den här tråden låter det som att alla norrlänningar har stenkoll medan de från södra Sverige inte har någon aning. Jag skulle säga att lika utsträckning som någon från Blekinge kan skilja på Sollefteå och Skellefteå, kan någon från Västernorrland skilja på Karlshamn och Karlskrona.

Självklart kan golit det. Skulle sätta Kristianopel, Nättraby och Assrum på en blindkarta.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Det Norrland du talar om upplever du nog säkrast som turist, det har flera redan påpekat. Bor man där fast så måste man ju försörja sig också...Det kan vara tuffare än i Skåne. Och vill man bo där och ha en fin skog att vara i så är det enda säkra att köpa den. Om det inte redan är ett reservat, alternativt att den ägs av någon som praktiserar blädning.

Själv kommer jag från Ångermanland. Växt upp i en fin liten by och där bor mina bröder fortfarande kvar, dom är numera dom enda fast boende. Jag bytte Ångermanland mot Värmland. Bottenviken mot Vänern och byn där mot liknande här... Fast där jag bor nu så bor det ju lite fler. Det är bara om det är en varm, kladdig lervinter här som jag längtar norrut. Ofta är det två-tre vita månader här och det kan räcka. Men visst är det något speciellt med dom långa vinterskymningarna där som nästan omärkligt övergår i mörker utan att det blir riktigt mörkt därför att snön lyser upp. Grönt flammande norrsken och sjön som "råmar" då isen spricker.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Kl


Jag tycker det är vackert norrut, men får mardrömmar av tanken på att bo i en liten by mitt i skogen. Jag vill inte på något vis vara beroende av mina grannar vilket jag upplever mig bli i obygden.
Inte ens större städer norrut känns som ett alternativ.
Jag behöver teater, restauranger, folkmassor och lite kaos för att må bra.
Lappsjuka är ett begrepp jag är välbekant med.

Jag kan byta min släktgård i jämtland i bedövande vacker miljö mot din gård i skåne vilken dag som helst:D
 
Sv: Längtan till Norrland.

Fast man kan ju få skoja om det?

Jag kommer från Tornedalen men skulle gärna bo i Jämtland också, det är så brutalt vackert där :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp