Längtan till Norrland.

Sv: Längtan till Norrland.

Kl
Jag gillar inte norrland så värst faktiskt fast jag bott här snart i 20 år. Jag trivs bra med människorna, jag gillar ödsligheten, men jag tycker inte om naturen. Man måste ha skoter för att komma ut i den på vintern (jag avskyr att åka skoter) och på den korta sommaren är det bara myrar överallt. Dessutom saknar jag ekar och andra stora lövträd. Tyvärr har olika familjeomständigheter gjort att jag inte kunna flytta söderut, men förhoppningsvis är det snart inte långt bort. Dessutom klarar jag inte kylan i januari-februari, vidrigt kallt och min astma blir så kass.
 
Sv: Längtan till Norrland.

*kl*
Kommer själv från halland, har bott i centrala Malmö i 5½ år och bor nu i ett samhälle några mil utanför Umeå- och jag älskar det! :love: Flyttade upp pga jobbet, och alla sa att man måste prova att bo i norrland nån gång i livet :p
Hatar att bo i stad och vantrivdes nåt fruktansvärt i Malmö o skåne, klart det var nära till allting (saknar fortfarande krypavståndet hem från krogen... Här måste en vara nykter och köra!) men allting annat?! Folk överallt, inga träd, inga backar, bara platt, blåsigt och lera... ;) Har bott häruppe nu i 2½ år, och det enda jag har att klaga på är myggen och avsaknaden på bokskog... Vintern upplever jag ljusare än skånevintern, rider ofta utan pannlampa för att månen och snön lyser upp fantastiskt :love: Har även lärt mig åka skidor (nåja, överleva skidturer...) och det är helt sant vad dom säger om kylan, den känns typ 10 grader varmare! :eek:
Och som någon skrivit innan, vårvintern är to die for! :love:

Kommer nog inte stanna här hela livet, långt till släkten, men skåne blir det aldrig mer! Funderar på dalarna eller jämtland :D

Till ts- vandringssemeter! :)
 
Sv: Längtan till Norrland.

*kl*
Kommer själv från halland, har bott i centrala Malmö i 5½ år och bor nu i ett samhälle några mil utanför Umeå- och jag älskar det! :love: Flyttade upp pga jobbet, och alla sa att man måste prova att bo i norrland nån gång i livet :p
Hatar att bo i stad och vantrivdes nåt fruktansvärt i Malmö o skåne, klart det var nära till allting (saknar fortfarande krypavståndet hem från krogen... Här måste en vara nykter och köra!) men allting annat?! Folk överallt, inga träd, inga backar, bara platt, blåsigt och lera... ;) Har bott häruppe nu i 2½ år, och det enda jag har att klaga på är myggen och avsaknaden på bokskog... Vintern upplever jag ljusare än skånevintern, rider ofta utan pannlampa för att månen och snön lyser upp fantastiskt :love: Har även lärt mig åka skidor (nåja, överleva skidturer...) och det är helt sant vad dom säger om kylan, den känns typ 10 grader varmare! :eek:
Och som någon skrivit innan, vårvintern är to die for! :love:

Kommer nog inte stanna här hela livet, långt till släkten, men skåne blir det aldrig mer! Funderar på dalarna eller jämtland :D

Till ts- vandringssemeter! :)

Jaaaaa, en som känner som jag för skåne! :D Jag gillar inte heller skåne! Ska bli så kul att flytta :)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag vet inte om jag tycker att det är så konstigt? Bor du i Malmö har du närmare till Rom än vad det är till Kiruna. Lättare att ta sig dit är det också.

Sen tycker jag iof att många svenskar, och då svenskar från alla landsändar, är pinsamt dåliga på Sveriges geografi. Landskapen är det inte många som har koll på.

Men i den här tråden låter det som att alla norrlänningar har stenkoll medan de från södra Sverige inte har någon aning. Jag skulle säga att lika utsträckning som någon från Blekinge kan skilja på Sollefteå och Skellefteå, kan någon från Västernorrland skilja på Karlshamn och Karlskrona.

Jomenvisst, det har du rätt i. Just Karlshamn och Karlskrona, dem hade jag knappast placerat rätt innan jag flyttade till nordöstra Skåne (med en mycket knapp timmas bilresa till Karlshamn).

Och att flyga från min nuvarande hemstad och upp till Skellefteå, kostar betydligt mer än om jag skulle flyga till London.

Samtidigt inbillar jag mig att man som Norrlänning förväntas ha större koll på södra Sverige, eftersom det är där det mesta "händer" och där väldigt många till slut hamnar (pga jobb etc). Medan Norrland ses som en lite tom och ödslig landsända som man inte behöver ha lika stor koll på. Inbillar jag mig, som sagt.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Fast Skåne är också underbart tycker jag.

Milsvida böljande vidder med små gårdar utplacerade lite var som.
Hav med vita stränder. Bokskog där man kan bada i små undangömda sjöar.
Rapsen som sträcker sina gula blommor mot den djupt blåa himlen.
Ekar med 1000 års historia i sina rötter.

:love:
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag är född och uppvuxen i Luleå, Norrbotten och flyttade ner till södra Sverige (Uppsala först, Gotland sen) för två år sedan. Har alltid sagt att jag ALDRIG ska flytta upp igen men nu på senaste tiden har jag börjat tänka om.. Såg filmen Jägarna i helgen och fick hemlängtan :D

Absolut största nackdelen med Luleå är utan tvekan den korta hösten men framförallt den obefintliga våren! Tex här på Gotland börjar det ju bli så vansinnigt vackert i april medan det fortfarande är vinter norrut. Samma med hösten, den smyger sig liksom på medan det i Luleå bara smäller till så är det minusgrader och snö.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Absolut största nackdelen med Luleå är utan tvekan den korta hösten men framförallt den obefintliga våren! Tex här på Gotland börjar det ju bli så vansinnigt vackert i april medan det fortfarande är vinter norrut. Samma med hösten, den smyger sig liksom på medan det i Luleå bara smäller till så är det minusgrader och snö.

Men nej! :eek: Hösten är ju något av det bästa med norrland! Massor med färg, frisk luft och härligt "krispig" luft på morgonen! Till skillnad från söder där det regnar, lera och träden bara blir bruna... :p ;)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Men nej! :eek: Hösten är ju något av det bästa med norrland! Massor med färg, frisk luft och härligt "krispig" luft på morgonen! Till skillnad från söder där det regnar, lera och träden bara blir bruna... :p ;)

Nu du mig skämta aprilo! De vackraste höstträden av dem alla finns ju inte ens i det uppenbarligen "riktiga" Norrland :p
 
Sv: Längtan till Norrland.

Fast Skåne är också underbart tycker jag.

Milsvida böljande vidder med små gårdar utplacerade lite var som.
Hav med vita stränder. Bokskog där man kan bada i små undangömda sjöar.
Rapsen som sträcker sina gula blommor mot den djupt blåa himlen.
Ekar med 1000 års historia i sina rötter.

:love:

Rapsen ja, det luktar så gott, och är så gult och vackert! Bokskogarna är det inget fel på alls heller :) Men åker och åker och åker :p
 
Sv: Längtan till Norrland.

En fjällsida som står i "brand" är väl bland det vackraste och färgrikaste man kan se? :D

hvy12.jpeg
 
Sv: Längtan till Norrland.

Men har aldrig tyckt att träden kommer "till sin rätta" i södra sverige, blir alldeles för brunt! :p Älskar blandningen av knallgula björkar och granskog på hösten. Men allra vackrast är det nog lite längre söderut, runt dalarna/jämtland har jag sett fantastiska höstskogar :love:
 
Sv: Längtan till Norrland.

Ja, den sydländska hösten saknar jag verkligen!

Jag har mina rötter på lantbruk i Skåne och Östergötland men är nu bosatt i Ångermanland och känner ingen längtan söderut. Förutom just på hösten. Hösten här är också fin, men på ett annat sätt. Det är något särskilt med höstluften i söder som jag saknar och, det mest påtagliga, doften av tröskmogen spannmål och stubbåkrar! Det odlas faktiskt lite spannmål även här, men det är inte alls samma, förra året blev den knappt ens mogen innan vintern kom och det doftar ytterst sällan sådär härligt...

Sedan kunde våren komma liite tidigare, men å andra sidan älskar jag vintern och vårvintern så jag kan tolerera att våren låter vänta på sig.

Annars är Ångermanland ungefär så bra det kan bli!
 
Sv: Längtan till Norrland.

Så der mitt tornedalen också ut.. :)

Norrland för mig är renar, midvinternatt med trettio minus och knarrande snö. Häst som fryser fast i backen, fingrar som fryser fast i hästen och tillslut en bil som fryser igen och dör. Men samtidigt långa ljusa sommarnätter, doften av hägg och syrener i daggfuktigt midnattsljus, att kunna köra så långt man vill och länge man vill, ensam på en evighetslång väg.. Att längta efter våren, känna lyckan när den kommer, se alla årstiderna, pulsa i mjuk djup snö, ha älgar runt knuten, känna sig trygg och hemma i sin by, där alla känner alla och även alla från grannbyarna.. Slippa låsa dörren, slippa vara orolig för att någon ska vilja djuren illa, få vara ifred..

Det senare kanske är likadant söderut också "på landet"?

Älskar mitt kalla, mörka och alldeles underbara norrland.

/Stolt tornedaling.

Kastar på några bilder också..

0soo.jpg

pr41.jpg

qjiv.jpg

kybu.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Längtan till Norrland.

Fast Skåne är också underbart tycker jag.

Milsvida böljande vidder med små gårdar utplacerade lite var som.
Hav med vita stränder. Bokskog där man kan bada i små undangömda sjöar.
Rapsen som sträcker sina gula blommor mot den djupt blåa himlen.
Ekar med 1000 års historia i sina rötter.

:love:

Ja verkligen! :love:


Att längta efter våren, känna lyckan när den kommer, se alla årstiderna, pulsa i mjuk djup snö, ha älgar runt knuten, känna sig trygg och hemma i sin by, där alla känner alla och även alla från grannbyarna.. Slippa låsa dörren, slippa vara orolig för att någon ska vilja djuren illa, få vara ifred..

Våren börjar jag vänta på i januari, och blir arg om den inte kommit i slutet på februari :o Jag vet inte var mina norrländska gener gömmer sig egentligen, men det måste vara långt in! En vår (okej, två) började jag gråta när det snöade i mars :angel:

Vi bor i Lund, visserligen lite i utkanten men fortfarande rätt centralt. Vi låser bara dörren på natten (om vi kommer ihåg) och senast idag skällde jag på mina vänner som ringer på och inte bara kliver in :p

Här finns ju istället för älgar hjortar och rådjur runt knuten :love: Och vildsvin förstås, inte lika charmerande. Men deras ungar är förstås himla söta...
 
Sv: Längtan till Norrland.

Absolut största nackdelen med Luleå är utan tvekan den korta hösten men framförallt den obefintliga våren! Tex här på Gotland börjar det ju bli så vansinnigt vackert i april medan det fortfarande är vinter norrut. Samma med hösten, den smyger sig liksom på medan det i Luleå bara smäller till så är det minusgrader och snö.

Tycker du hösten är kort? Det har jag inte själv upplevt (hösten är förutom vårvintern här uppe, min favoritårstid. Krispig kall luft och färgprakten bland träden...
 
Sv: Längtan till Norrland.


Då måste du ju se den! Det är en jättebra film som beskriver den norrländska kulturen på ett väldigt träffsäkert sätt.

Du kanske har hört talas om den i alla fall?

Det kanske känns tryggare att hålla sig till skåne?

Cornelis Vreeswijk bodde väl där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp