Längtan till Norrland.

Sv: Längtan till Norrland.

Kl

Den här förklaringen med att det är ljusare i norr än i söder pga snön har jag aldrig begripit mig på. Det är ju inte att man inte ser vart man går som är problemet, för det är ju klart att snön lyser upp. Nej det är ju bristen på sol och bristen på dagsljus som är så fruktansvärd. Illa nog i södra Sverige.

Jag gillar naturen i "Norrland" (eller ja min del av Norrland) och jag älskar att vara här, men aldrig att jag skulle stå ut med att bo här på riktigt. Men det är väl tur att man är olika! (Även om det hade varit bra med fler som gillade Norrland så befolkningstrenden vänder, men men :p)

Jag ser det nog som att det blir dubbelt så ljust p.g.a. snön när det väl är dagsljus och på nätterna reflekterar månen rätt bra när den är i rätt storlek. Sedan gillar jag att kylan är "torr". Snön är ju rätt fantastisk när det gäller ridunderlag också, månljus och knarrande snö på kvällsturen är betydligt trevligare än knaggligt och hårt underlag i mörker.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Reagerar ofta på samma sak och fattar inte attityden vissa har när man läser såna här trådar! Herregud, det ska ju vara vi nollåttor som är dryga, inte norrlänningarna ;)

Ja det där är alltid lika intressant! Undra vilken del av Svealand som är det riktiga Svealand? O_o

För övrigt så tillhör även Dalarnas och Värmlands län norra Sverige. Iaf rent statistiskt :p :D
 
Sv: Längtan till Norrland.

Nja, tycker ju höst/vinter här nere är betydligt värre ljusmässigt än uppe i norr och när snön smälter bort här är det ju fortfarande skitigt, grått och eländigt, i norr grönskar det så fort snödrivorna krymper och marken kommer fram.

Vill för övrigt lägga in några bilder från södra Lappland, född norrbottning till trots. :D

IMG_1057.JPG


Viterskalet

ruttjea.jpg


Ruttjebäcken

DSC1542-The-holy-mountain-Atoklinten.jpg


Atoklinten

tarnaby.jpg


Ryfjället
 
Sv: Längtan till Norrland.

Någon som känner likadant?

På ett sätt så; ja. Mitt hjärta finns i Norrlands inland i en liten by där vår släktgård finns som min morfar växte upp på. Jag har aldrig bott däruppe; mellansverige är och har varit min hemvist. Men alla somrar som liten tillbringade vi uppåt och på något sätt har alltid släktgården känts som en trygg punkt; som "hemma" fastän jag inte alls haft just mitt hem där.

Satt just och blev nostalgisk över en bild av Ångermanälven som en kompis lagt ut på FB igår kväll/natt.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Nja, tycker ju höst/vinter här nere är betydligt värre ljusmässigt än uppe i norr och när snön smälter bort här är det ju fortfarande skitigt, grått och eländigt, i norr grönskar det så fort snödrivorna krymper och marken kommer fram.

Man är olika helt enkelt! Det där med att det snöar fram till att midsommarblomstern slår ut och börjar igen efter sista kräftan är uppäten ser jag inte heller som något positivt. Jag tycker vår och höst är alldeles för korta i söder.. Sen även om det är grått ett tag så kommer ju grönskan betydligt snabbare i söder. Det är ju inte så att träden och blommorna slår ut samtidigt i hela Sverige med skillnaden att Norrland har snö fram tills dess :)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Jag har ju redan skrivit att jag tycker somrarna är en fördel här nere, men ljuset och resten av året är nog så trist i jämförelse. Jag avskyr lera och slask, grått, blött och regnigt väder, föredrar snö framför det alla gånger, men jag vill inte ha vinter större delen av året, bara slippa det här förbaskat gråa och skitiga som är allt för många månader i förhållande till sommaren!

Där blommar åtminstonde midsommarblomstren när det är midsommar. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Längtan till Norrland.

Underbara bilder! :)

För övrigt har jag aldrig känt mig bekväm med ordet Norrland. Jag tycker det känns som sörlänningars namn på norra Sverige. Ingen norrlänning jag känner använder det ordet, istället är det Norrbotten, Västerbotten, höga kusten, Lappland... osv. Reagerar alltid när min vän i Sthlm exempelvis skriver på Facebook att hon ska hem till Norrland. Tycker det låter som att hon inte riktigt kommer att hitta hem... :)
 
Sv: Längtan till Norrland.

Så sant. När jag tänker på det så bröjade jag använda ordet "Norrland" då jag flyttade söderut. För att göra mig förstådd. Folk här vet knappt vad Norrbotten är :o
 
Sv: Längtan till Norrland.

Aldrig har jag känt mig så totalt udda, totalt utanför hur man "ska" vara. Man ska gilla natur. Man ska gilla vinter. Man ska gilla ensamhet. Man ska gilla travet. Man ska gilla att vandra. Och så vidare (självklart gäller denna generalisering inte alla, den beskriver hur jag kände).

Heh, isåfall kommer jag definitivt också känna mig utanför om vi flyttar uppåt.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Ja Svealand spelar ju i samma liga som Norrland!! Ungefär lika stort och med samma skiftande klimat!! Det spänner ju över tre klimatzoner och det motsvara helt klart Norrlands sex klimatzoner, knappt någon skillnad alls mellan zon 4 och zon polar. Det tar ungefär lika lång tid att köra genom Svealand för Umeå och Kiruna ligger ju precis bredvid varandra.
 
Sv: Längtan till Norrland.

Så sant. När jag tänker på det så bröjade jag använda ordet "Norrland" då jag flyttade söderut. För att göra mig förstådd. Folk här vet knappt vad Norrbotten är :o

Eller nordvästra Västerbotten---Som jag tyckte låg söderom. På kartan ser man att jag bodde på samma breddgrad som Luleå.
 
Senast ändrad:
Sv: Längtan till Norrland.

*kl*

Jag såg precis att nu under Storsjöyran kan man hyra sin egen jämte! :D

:rofl:

kl
Jag är född och uppvuxen på Frösön/Östersund (och jag hör också till de som började säga att jag kommer från "Norrland" när jag flyttade ner - ingen fattar ju annars...). Flyttade till Skåne när jag var 15-16 och trivs underbart bra i söder, men visst saknar jag vyn över fjällen, vårvintern som helst tillbringas på isen, den speciella naturen och allra mest familj och släkt!

Jag saknar däremot inte det som många skriver så positivt om, solen på sommaren! Jag tycker det är så jobbigt varje gång jag är uppe på sommaren, jag kan inte sova alls för den där jäkla solen om jag inte mörklägger sovrummet helt. Ungefär lika jobbigt som solen på vintern, som Breaktown skriver är det just solen jag saknar då, inte ljuset. De långa avstånden till allt, samt den evighetslånga vintern saknar jag inte heller... Nä, jag trivs nog bäst i Skåne ändå!
 
Sv: Längtan till Norrland.

På ett sätt så; ja. Mitt hjärta finns i Norrlands inland i en liten by där vår släktgård finns som min morfar växte upp på. Jag har aldrig bott däruppe; mellansverige är och har varit min hemvist. Men alla somrar som liten tillbringade vi uppåt och på något sätt har alltid släktgården känts som en trygg punkt; som "hemma" fastän jag inte alls haft just mitt hem där.

Satt just och blev nostalgisk över en bild av Ångermanälven som en kompis lagt ut på FB igår kväll/natt.

Liknande situation här. Min morfars släktgård ligger i en liten by vid Torneälven. Samma by som en nordlig bukare bor i faktiskt. Jag har varit där i stort sett varenda sommar sedan jag föddes och drömmer om ett eget hus där.
Så här ser mitt Norrland ut.

1044189_4353795101970_67893587_n.jpg


999483_4353792701910_2103085325_n.jpg
 
Sv: Längtan till Norrland.

Fint!

Det kanske är till Norrland jag ska flytta, långt upp liksom :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp