"Långritt" på asfalt *hyffsat långt*

MagicaDeHex

Trådstartare
Hallå allihop.

Vet inte om jag lagt denna tråd rätt,men det lär jag väl märka.

Det hela började med att min sambo och jag diskuterade hästens färd till sommarbetet.
Det ligger ungefär i runda slängar 1 mil från stallet där han står över vinterhalvåret. Vi småpratade om transportfärden för sist vi åkte gick det inte helt "smärtfritt" så att säga.
Mest på skoj säger han ;"men du har ju hästen som faktiskt är ett transportmedel,du kan väl rida dit"?
Jag blev alldeles paff!!!! "Haha",säger jag och så släppte vi ämnet.

Meeeen,jag har inte kunna släppa det han sa riktigt, och har nu faktiskt börjat tänka på om det inte vore så tokig ide ändå att rida till betet!

Än sålänge är det bara funderingar, MEN det är nu jag behöver lite tips,skäll och stöd från er kära bukefalister (säger man så,bukefalister?)

Det handlar alltså om ca 1 mil,uteslutande asfalt.
Min häst är van vid varierande underlag,även asfalt. Han har skor runt om och "friska" ben. Aldrig varit halt lr dylikt.
Han är 14 år och i "mellankondition". Har lite för mycket mage får jag nog erkänna:angel:
Jag skulle bli tvungen att rida längs hyfsad trafikerad väg i stort sett hela tiden. Dock på trottoar.Tanken va väl att rida en lördag,börja redan vid 05-tiden kanske för att undvika så mycket trafik som möjligt. Min häst är väldigt trafiksäker.
Tror ni hästens ben skulle ta skada utav detta? Skulle ni våga er på detta?
Sambon sa att han kan promenera med som sällskap,men det skulle kännas bättre om han va hemma och hade bil+släp redo ifall att.
Vad tror ni? Har ni gjort något liknande?
Mitt mardröms scenario är väl om jag trillar av och hästen kutar all världens väg rätt ut på vägen:crazy:

Tanken att verkligen genomföra detta är frestande och det vore ett riktigt kul äventyr att börja sommaren med....men samtidigt känner jag att det skulle kunna innebära en hel del risker.
Detta skulle vara aktuellt i mitten av maj om gräset i hagarna är bra tills dess.

AARRGGHH,kom med era kloka råd nu för jag velar hit och dit!

Kram kram

Sv: "Långritt" på asfalt *hyffsat långt*

Jo,glömde tillägga att ritten antagligen sker barbacka för jag har ingen bra passande sadel för tillfället:p

Ok, jag har läst. Vad jag kan säga så är det många som rider sina hästar till sommarbetet, av olika anledningar.. mysigt, häst som ej går att transportera, tradition, osv. Varför skulle det vara fara? Det är ju inte så att du rider din häst på asfalt för jämnan? Och är du rädd att hästen ska skena så är det ju bra att någon går bredvid hela vägen om någon långtradare skulle smita förbi. Jag är lite bonnig i hästtänktandet så nu fär jag väl en hyvling av någon.... hm... Men jag tycker absolut att du kan göra det gumman! Och ha kul för då kommer hästen oxå ha det!

Javisst, så tänker jag oxå,i mina positiva stunder;)

Att någon går jämte skulle nog kännas bra ändå,trots att han är jäkligt trygg i trafik och utan annat hästsällskap. Om inte annat så har jag lite pratsällskap,vilket ju oxå lugnar lite. Men som sagt,sambo får nog isåfall ändå stå beredd hemma med släpet:p

I mina negativa stunder kan jag se rubrikerna i GP :crazy:

Nä... haha... du är rolig du. Det kan ju faktiskt bli en helt underbar ritt eller hur?? Välkomna sommaren och allt.... helmysigt!!!

Du får det att låta så lätt=) Åh, va jag vill ha sommar NU !!!

Det är lätt gumman, tänk så fär det ÄR så. Din häst kommer känna om du är glad, för visst fan kommer du vara det! Om inte, så ok.. Led hästen vägen dit. Det är mer än ok om ni är nervösa, har varit det många gånger! Vet att det kommer gå super, lätt som en plätt med er två!

Är det någon som på ett ungefär vet hur lång tid det tar att rida ca 1 mil i bara skritt?

En mil ska inte vara några problem även om det är på asfalt! En mil låter långt, men är ju inte så fasligt långt egentligen.
Min ponny (maxad c) tar ungefär en timme på sig att skritta den rundan som vi har som är 4,5 km, och då har han inte särskilt bråttom, så lite mer än två timmar skulle jag gissa på att det tar..
Om din sambo vill promenera med så är det ju kanon! Du har sällskap och ni är två utifall det skulle vara någonting. I värsta fall är inte en mil längre än att det går att leda hästen sista biten om den skulle bli stressad av något eller så.

Lycka till :)

Senast ändrad:

Jag hade cirka två mil till mitt sommarbete förut. Bara asfalt på trafikerad väg och det var aldrig några problem att rida där trots att min häst inte var (eller är) helt trafiksäker. Har aldrig märkt av att han tagit någon form av skada av det. Som en vanlig skrittur bara ju :)

håller med lucia!
är bara hästen trafiksäker o trygg så kommer det gå så fint ska du se! :bump::banana:
ha så mysigt! :laugh:

Jag tycker det låter som ett alldeles utmärkt projekt. :D

Och vill du slippa asfalten en stund kanske det finns mindre vägar som du kan vika av på? Att slippa ett par km asfalt kan kanske vara värt några km omväg i skogen? Kolla kartan!

Jag skulle ha ridigt:) Nånstans kanske det finns gräs/grus på sidan där du kan rida.

Tack för alla svar:)

Är väldigt uppmuntrad av all positiv respons.

Jo, det blir ju till att kolla kartan så jag ev. har lite andra alternativ än bara asfalt. Fast det är tveksamt,det är ganska "centralt" så att säga. Just biten mellan stallet och betet är det, tyvärr.

Visst låter 1 mil långt! Tycker jag oxå,men egentligen som nån nämnde ovan så är det ju faktiskt inte det när man tänker efter. Man rider ju oftast säkert runt 4-5 km minst när man rider ut en helgdag.

Åh,nu är jag pirrig o längtar till maj:p

Det låter långt med en mil, men det är inte så långt. Vi har en promenadrunda på 7,5 kilometer som vi brukar gå med hunden några gånger i veckan. Det tar ca en timma i raskt tempo, så mer än två timmar bör det väl inte ta om du inte har en väldigt långsam häst. Det låter mest mysigt, speciellt om du tar en tidig tur och beställer bra väder en härlig sommarmorgon:-)

Vi har drygt 8 kilometer till sommarbetet(korta vägen) och ibland tar vi den långa som då är ungefär 11 kilometer och vi rider varje gång... Visserligen så är det mestadels på grusväg och lite i skog men det är hur mysigt som helst.. Vi skrittar fram i sakta mak och bara njuter...:love:

Kan även snabbt berätta att jag och mina flickor gjorde nått superhärligt förra året, nämligen en häst-hajk... Vi packade oss och hästarna fulla med tält, sovsäckar och stormkök och red rakt ut i skogen... tältade och myste vid elden i 5 hela dagar och bara ägnade oss åt tjejjsnack/mor/dottersamtal och åt hästarna.. HELT UNDERBART och verkligen nått jag kan rekommendera.... Vi red i etapper och hade hur kanon som helst....:love:

Våga vinn... Det kan bli alldeles minnesvärt och nått du kommer göra om år efter år....:p

*kl*
Till alla:

Det enda som egentligen oroar mig är att det ligger så nära trafikerad väg! OM nått skulle hända så finns det inte en chans att det slutar väl!
Fast jag är riktig expert på att måla upp dramatiska scener i huvvet:crazy:

Men det roliga i att göra det överväger nog ändå den minimala chansen att nått skulle gå fel. Det kan det ju göra vid ridningen hemma oxå och inte tänker man på det varje dag....

Tänk om alla på bukes kunde göra tidernas långritt tillsammans:love: Man rider genom sverige och plockar upp bukelister på vägen lixåm:rofl:

En mil tycker inte jag är långt...Där jag står finns mest asfalt så jag har nog skrittat betydligt längre än så på det.

Däremot barbacka längs hårt trafikerad väg...beror på hur väl du litar på hästen. Dessutom är väl trotoarer förbjudna att rida på?

Händer att jag rider till ridskolan, och det är ca 1.5 mil eller mer..blir säkert mer, då vi måste ta lite omvägar för att slippa en stor korsning med trafikljus utan trottoar..
Har då mestadels asfalt att rida på. Jag brukar försöka om det finns en liten kant vid asfalten av grus, att rida på den kanten, så mycket det går.
Men om man rider i skritt på asfalt, ska det inte ta så mycket på benen. Värre är det väl om man travar..

Min pålle har inte helt korrekta ben och har varit skadad, men inte på grund av detta..utan det var pga felställning efter verkning...men han har inte blivit dålig av att skrittas till ridskolan lite då och då..

Tycker också att du gör rätt, som startar tidigt, så att du slipper värsta rusningstrafiken..även om man har en rätt så säker häst, kan finnas annat de kan bli rädda för..ambulans till exempel, eller cyklar med stingpinne..konstiga tanter i konstiga hattar..vatten under broar, som de aldrig sett förut..

En gång var det en farbror som eldade löv i trädgården som gjorde att pållen växte fast i marken och kunde inte gå en millimeter..farbrorn var så snäll att han kom och pratade med oss..sen var det lugnt att gå vidare..
Studsmattor brukar också finnas bakom häckar och annat..men vi har vant in honom med studsmattan hemma, så nu är han studsmattesäker..

Så prova du rid tycker jag..det är inte värre än att man kan kliva av och leda hästen..fast om du är osäker, kan du ha följebil..som ser till att serva med vatten till dej..och morötter till hästen..Och hjälp att ta dej upp, ifall du måste kliva av..

Lycka till med ditt äventyr..önskar jag kunde rida med dej!;)

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar