Längre vilotid än väntat...

E

emgard98

Vet inte om den här tråden ligger riktigt rätt men annars får ni flytta den...

Var iaf såhär att hästen min åkte på griffelbensfrakturer på bägge bak för 12 veckor sedan och blev opererad i torsdags för det. Innan operationen sa vet. att det är ungefär 2 veckors vilotid efter en sådan här operation och att man sedan kan börja sätta igång hästen om såret är fint och har läkt när man tar bort stygnen efter som sagt 2 veckor.

När jag sedan skulle hämta hem hästen så fick jag veta att hon skulle vila 8 veckor!!!? Hon skulle stå i liten sjukhage på 5x5m de första 4 veckorna sedan kunde hon gå de resterande 4 veckorna i lite större hage. Varför hon skulle behöva stå 6 veckor längre än väntat var för att dom eventuellt kunde ha kommit åt gaffelbanden när dom opererat och att hon därför inte fick anstränga benet pga. det. Dom visste inte men dom kunde ha gjort det:confused:..

Detta innebär en hel del krångel. För det första så i det stallet hon står nu är det solgass hela dagarna i sjukhagen, alltså ingenstans att skymma sig under. De andra hästarna åker iväg på sommarbetet på tisdag kväll och då kommer hon bli helt själv. Jag kommer alltså då får stalla om henne till ett annats stall. En ridskola vilket kommer bli en hel del dyrare och en hel del mkt krånligare med både fodringar och allt möjligt då det är en utebox hon kommer att få lov att vistas i och det är inte samma tjänster och liknande som inne i stallet, så jag kommer få lov att sköta i princip allt själv.

Det kommer ju bli helt andra kostnader som sagt än man räknat med då hon måste fortsätta äta hö då sjukhagen är grusad, och hon kommer att äta kraftfoder som vanligt. m.m. Spån, och ja. alla vanliga kostnader som är över den andra lite kallare delen av året.

Varför jag kom att tänka på det här är för att en i stallet sa att hon tyckte jag skulle ringa till strömsholm (det var hos dom hon blev opererad) och prata med dom om detta att dom från början sagt 2 veckor och nu blev det 8 veckor för att dom gjorde "fel". Dom vet inte ens om gaffelbandet blev påverkat utan verkar bara säga så för att "skydda" sig själva. Vad hon nu menade med detta vet jag inte men ni kanske förstår vad det är jag är ute efter? Svårt att förklara såhär.

Vem ska stå för kostnaderna egentligen? =S Antagligen den frågan jag vill försöka få reda på. Antar att det kommer bli svårt att försöka få ersättning från strömsholm. Men, ja.

Jag hade inte en tanke på det här innan hon från stallet kom på tal om detta men som sagt så slog det mig att hon kanske har rätt? Men ändå. . . En operation kan väl gå lite knas? Och det är väl bättre att ta det säkra före det osäkra och låta häststackarn vila ordentligt så att det blir bra.

Jag vet inte riktigt hur jag har förklarat men försök förstå =P Jag vill bara höra en åsikt. Är det värt att ringa tillbaka tills trömsholm? :confused:

Sv: Längre vilotid än väntat...

de är alltid riskabelt med operationer och de finns ju ingen garanti, ibland har man otur helt enkelt och de är väl bara att acceptera att hästen kanske behöver få vila lite längre än väntat..

Jo precis, det är ju inget dom kan garantera att det kommer gå helt bra utan komplikationer. Så är det väl även med vanlig sjukvård hos människor...

måste bara fråga...vad gjorde din häst för att få griffelbensfrakturer på båda bak? vad va liksom symtomen?
min häst är nämligen väldigt halt nu och ja tror jag befarar de värsta..

Halloj! Oj vilken makalös otur du haft med båda av. hur gick det till! jag har en häst som är inne på sin sjätte vecka efter en griffelbensskada. Jag fick berättat att man inte hundraprocentigt vet hur illa det är med inflammationer i benet innan man öppnar upp hästen. Och inflammationer tar lång tid att läka. Så det kan vara orsaken till att vilan blir längre. Men jag vet att det frestar på både i hjärnan (man måste lösa många problem för att få en häst att trivas under sin konvalescens!) och plånbok, så jag hoppas att du kan hitta bra lösningar. Jag fick stränga orders om att skritta min häst och hålla den stilla i sex veckor och får sätta igång på onsdag igen försiktigt. Jag hade en hel a4 med ordinationer om hur och vad jag skulle göra. Men allt har i alla fall gått bra och hon såg super ut i veckan när vi kom på återbesök. Jag har talat med en del veterinärer till och det verkar väldigt olika i olika fall - det verkar bero på vad de hittar i benet när de väl öppnat upp....

Problemet är som sagt om jag förstått det rätt att inflammationer kan uppstå, särskilt nu när det är varmt. Benet kan bli infekterat. Och sedan kan, om överbelastning sker, saker och ting hända med skenbenet. Det kan börja byggas upp för mycket brosk om man överbelastar (för att kompensera ett svagt område) och då kan det påverka benet och ge hälta för framtiden. Så ta det försiktigt med pållen och ring veterinären och fråga igen om det är något du inte hajjar! Du har rätt att få full information och att få sådan information som gör att du förstår dig på hur och varför! lycka till med pållen!!!

Hoppas verkligen inte att det är något med gaffelbanden!
Min häst har en gaffelbandsskada för andra gången på samma ställe. Hon ska vila i 6-12 MÅNADER! tyvärr kan jag inte ha henne i den ordinerade lilla rutan på 4x4 m för hon blir galen, så hon får gå i lite större hage för att inte skada sig själv ännu mer. Detta leder förmodligen till ännu längre konvalecens! Tänk på oss när 8 veckor känns tungt! Lycka till!

Hon bråkade med en annan häst som då sparkade av bägge två oturligt nog =(. Hon blev ej halt av det och var heller inte berörd av det mer än att hon var mkt svullen till en början.

Men dom kan ju bli halta av det men då sitter frakturen nog högre upp isådanafall. Det behöver ej bli operation av griffelbensfraktur om det kan självläka.

OKej. tacks å mkt för svaret. Självklart vet dom ju inte hur det ser ut i benet och som du säger så vet man ju aldrig om det kan bli inflammationer och så. Så jag ska nog bara försöka ignorera stallkamraten för jag anser inte att strömsholm gjort något fel. Självklar är det bättre att ta det säkra före det osäkra...:bump:

Jag får varken skritta med hästen min eller promenera med henne till hands så jag tycker sååå synd om henne. Men det ska bli skönt när hon väl blir bra. Både för henne och för mig. Lycka till med igångsättningen med din häst!

Oj stackaren. Jag tycker det känns HEMSKT av att bara behöva vänta 8 veckor. Då lär det kännas förjävligt rent ut sagt att behöva 6-12 månader. Lider med dig. Hoppas att din häst blir bra snarst möjligt.

Nu har jag inte så mycket erfarenhet av verken gaffelband eller griffelben men tycker absolut att strömsholm har en del med konvalicenttiden att göra.
Självklart är det skillnad på den tid i boxvila dom sagt i praktiska för dig och nu har det blivit merjobb och högre kostnad.

Tycker att du ska prata med dom och säga vad dom själva har lovat och dina göromål och sen förklara skillnaden för det sista......begär att de ska hjälpa dig att praktist lösa detta på kort tid.

Jag skulle tom fråga om dom kan stå för skötseln hos dom om du betalar mat !!
Va lite tuff !!!
Berätta gärna hur det går !!

Tuff och tuff. Det är inte mitt rätta jag tyvärr. Tror nog jag låter det vara som det är. Det kan bli komplikationer för veterinärerna också även om dom från början sa att det bara är väntan på att såret ska läka ihop som är konvalecens tiden. Men jag håller med iallafall, men känner att jag egentligen bara borde det låtas vara :confused: vänta ut dom här veckorna och börja sätta igång pållan min sen igen. Känner att det vart alltför mycket krångel hit och dit med allt så jag orkar nog inte ens lägga ner någon energi åt att försöka få ersättning eller liknande för detta.

:(

Har dock en till undran till alla...
Får ju varken skritta henne eller promenera med henne till hands, hon ska stå stilla antingen i boxen eller i den lilla sjukhagen. Men tycker så synd om henne så vill ju gärna gå å beta med henne lite efter kanten, inte mer än ca 50 m från stallet. det kan väl ändå inte vara så farligt? Eller? Med tanke på operationssåret.

Nej, tycker inte att du ska gå ut och beta med henne... En häst som har vilat och stått på boxvila en tid blir ganska pigga och om hon får spel är det inte så bra.

Ang. strömsholm tycker jag inte att de har gjort något fel. De kan ju inte se hur det ser ut innan de de börjar operera! Visst är det jättetråkigt och meckigt med en lång böxvila, men man får försöka aktivera med massa hö, kvistar och leksaker! Plocka gräs till pålle också!

Min häst hade också åtta veckors boxvila efter en operation förra våren. Hon hanterade dock det jättebra! Men hon var sjövild när jag skulle börja promenera henne...

ang. att beta är ingen fara. till och från hagen är det en bit och hon är inte piggare än vanligt. Det märker jag väl inte förrän jag sitter upp skulle jag tro =). Betade med henne precis nedanför stallet och det gick jätte bra. Hon tyckte det var sååå gott. Och de andra pållarna gick i hagen precis bredvid så hon hade lite sällskap ändå. River gräs åt henne också så hon får, men jag tycker ju det är så synd om hästkraken så hon mådde bara fin fiont av å få gå å äta lite... *mys*.

Såklart du ska beta henne! Nått kul ska hon väl få ha ändå! Självklart inte om du inte kan hantera henne, men annars kan det ju inte vara nån fara att trippa iväg 50 m.

*KL*

Vad gäller konvalescenser så går det ju ALDRIG att säga säkert innan de 'gått in'. Det kunde ju t ex varit så att när de gått in sett att hon hade skador på gaffelbanden med, och därför hade vilan förlängts. Dvs utan att de ens gjort något fel.

Sen, jag tror ju att om de säger att de ev kan kommit åt gaffelbanden, så var det för det var knivigt med plats. Alt hade då varit att för att vara säker på att inte komma åt gaffelbanden så hade de fått låta bli att oppa griffelbensfrakturerna. Vilket jag antar även det förlängt avläkningstiden..

Så, JAG skulle muttra och mumla över det extrajobb och extrakostnader den längre konvalescensen medför - ja. Men jag skulle inte ens tänka tanken att muttra på Strömsholm, för jag anser inte de gjort något fel.

Jag fick innan valackens artroskopi en konvalescens som var 2 v box, sen 4 v liten hage och sen ut i stor hage. I verkligheten blev det där 6 v box och 2 veckor liten hage och sen ut i stor hage.

Fbldonnan skulle ha liten hage i 2 v och sen ut i stor. Hon stod 4 v på box, helt enkelt för hon inte kunde sköta sig i liten hage. Det är liksom bara att försöka se glad ut och anpassa sig =/

Håller tummarna att din häst snart är helt återställd!

Tack för svar. INga problem att hantera min lilla krösamaja så betar det gör jag. Fast imorgon åker hon till annat stall så då får hon gå i sjukhage på gräs istället, så hon har något att pyssla med.

Tycker inte strömsholm heller har gjort något fel så jag låter bli å lyssna på stallkamraten bara =). Måste ju vara svårt å säga i förväg konvalecens tid och sådant, så såhär på eftertanke gör det mig inget. Men såklart är det tråkigt att hon ska få vila så pass många veckor till. Men men, bara hon blir bra så är jag glad =). dessutom är det bara 7 veckor kvar nu :p :banana: Det kommer nog gå fort, och kanske är det så att det blir skönt för mig också å få lite "semester" bara pyssla med henne å ha det mysigt.

har en ponny som blev opererad första gången i början på mars i båda sina framben pga griffelbensfrakturor. Vid återbesök så visade det sig att dom missat att ta bort en fraktur i vä fram. operation igen i halva april. Och i går var jag hos min veterinär för koll eftersom hältan inte vill lägga sig. Han har enkraftig benhinneinflamation och den har gått förbi benhinnan in på själva benet. Detta pga den andra operationen så tätt inpå den första.

Från början sa dom två månaders konvalecense men nu ser det ut till att ta 6 månader, veterinären tveksam om han kommer att bli bra överhuvudtaget. Ska påpeka att hästen aldrig varit halt innan operation.Känns svårt att gå och vänta och se om han kan bli bra.

Usch, stackars dig. Det där låter som om du iallafall borde prata med veterinärerna som gjorde operationerna på din häst. Dom borde stå för ersättning. Tycker jag iaf. Hur kunde dom 'glömma' att operera bort den ena frakturern? Hoppas det löser sig med din häst och att den blir bra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 769
Senast: tara
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 499
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka