Långdragen Lymfangit - desperat.

Sv: Långdragen Lymfangit - desperat.

Men Herregud.

Ta ut veterinär akut som du inte behagar att åka in till klinik. Hästen har uppenbaligen ONT. Du sitter här och skriver att du är ledsen över att hästen har ont.
Gör något åt saken istället.

Kliniken hade stängt på höstlovet, man kunde inte köra in hästar så där sket det sig, men tack för det uppenbara.

Till er andra, tack så mycket för tips och allt vad ni kunde komma på, jag ringde ut en veterinär och så berättad ejag allt för henne om de andra behandlingarna men då skulle hon prata med sina kollegor för det var ju helt fel för honom, att dom hade föreslagit spritbandage tyckte hon inte alls var bra, hon vet hur hästar beter sig och man vet ju själv hur ont det gör om man lägger på sprit på ett sår liksom.

Men hon skrev ut finadyn och sulfa. Sulfan blandas ut med olja och smetas ut på benen så det har jag gjort nu i tre dagar sen har han fått stå inne, han fick inte gå ut enligt veterinären pga all fukt. Sen ut och gå 1-2 timmar varje dag. Det är verkligen på bättringsvägen, såren läker och svullnaden är nere nu ber jag bara för att det ska åt rätt håll även när medicineringen slutar, hoppas verkligen. Helt otrolig häst man har som står ut med allt elände.
Men mest glad över att jag fick ut en veterinär som verkade veta vad hon höll på med, henne byter jag inte ut. Det har blivit fantastiska resultat på bara några dagar och han har inte ont längre. Nu kan man sova om nätterna igen.

Sv: Långdragen Lymfangit - desperat.

Jag har inte läst hela tråden så du kanske redan har fått dessa förslagen.
Jag köpte en pålle med KRAFTIGA problem med rasp. Höll på som en idiot med det mesta.
Jag uppfattade det som att vädret hade stor betydelse. Luftfuktigheten....
Det viktigaste för hennes del var att hon var torr om benen. Efter jag hade tvättat henne med Ko-Hex (tror jag det hette) schampo så var det supernoga att hon blev 100% torr om benen. Använde därför hårtok.
Ett tips är oxå omslag med olivolja o pressad vitlök. Olivoljan är uppmjukande o vitlöken antiinflammatorisk.
En period lindade jag med nåt sulfa pulver som blandades med torsklever olja. Veterinären skrev ut detta.
Många gånger om man trycker i de tex Hippotrim så fördärvar man ju tarmfloran och därför blir huden oxå sämre.
B-vitaminer för att förbättra tarmfloran är nog oxå bra. Likaså kanske vitlök i fodret. Är ju antinflammatoriskt så varför inte?
Självklart ska du kolla upp hästen ordentligt hos veterinären men detta var bara lite utav mina ideer.
Lycka till!
Mvh Anna

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: Elo
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 471
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka