Långdragen Lymfangit - desperat.

Sv: Långdragen Lymfangit - desperat.

Det måste ju vara den enda kliniken i landet som kräver remiss. Här är det bara att ringa och boka tid hos den klinik man vill till.

Ja som jag sa kan jag ha helt fel, vet bara att folk inte kunnat boka och bara åka in för att kolla upp saker för att dom trott att det behövts, men det kan ju vara annorlunda i det här fallet jag vet inte. Nu är veterinären utkallad till onsdag iaf så får hon se hästen sen får hon väl säga då vad hon tycker och om det låter som om hästen blivit bättre får hon väl då fixa nått som får såren att läka, annars får hon väl skriva någon slags remiss på att hästen måste in och behandlas om det behövs på kliniken då. Eller om det bara är att ringa och boka tid.

Min kompis häst har också fått lymfangit och dom har ju klinik veterinären som sin veterinär så dom kunde ju åka in utan problem, pratade med henne idag. Däremot kan jag inte påstå att jag har mer förtroende för dom där inne än hästkarln till veterinär som är den enda som hittat någon behandling som hjälpt någorlunda. Men som sagt..om det ska tas prover så är det ju lättast att göra det på kliniken, för det kan ju mycket möjligt vara så att det behövs, en utredning. Huvudsaken är att han blir bra.

Spritbandageringen fick vi ge upp, idag låg hans nästan ner på stallgången för han tyckte det gjorde så ont när vi la på det, så nej tack. Det är det inte värt, det gjorde riktigt ont på honom.
Men annars verkar ömheten ha gått över, man kan tvätta honom och smörja och allt möjligt och svullnaden är nästan helt borta "ta i trä", inte varm heller.
Men såren är ju kvar och dom verkar vara riktigt svåra att bli av med.

Spritbandage torkar ut och gör att huden spricker ännu mer. Ska du hålla rent som använd nåt milt exempelvis grönsåpa. Även om du inte tycker det tar ner svullnaden så är det snällare mot huden. Jag blev av med mugg med hjälp av grönsåpa och Canaural (receptbelagt).

Men Herregud.

Ta ut veterinär akut som du inte behagar att åka in till klinik. Hästen har uppenbaligen ONT. Du sitter här och skriver att du är ledsen över att hästen har ont.
Gör något åt saken istället. Antingen så tar du ut veterinär som kan ge en remiss - om nu det skall behövas för att åka in till kliniken och sedan så bokar du tid
direkt. Eller så bokar du tid hos veterinären och berättar hur akut det är.

Jag skulle aldrig låta min häst få ha ont så länge som du har låtit din häst ha ont.
Finns det ingen veterinär att ringa ut på engång?

Du ska definitivt visa upp hästen på klinik och få den hjälpen så snart som möjligt.

För att få bort svullnaden så måste såren först börja läka. Skulle även ge smärtstillande för att hästen ska vilja röra på sig mer, motion/cirkulation är a och o för att få svullnaden att gå ner, men givetvis inte om hästen är halt. En ohalt häst skulle jag inte tveka att rida!

Ang lindning så är min erfarenhet att det inte hjälper att linda ett redan stabbigt ben mer än marginellt (BoT kan ta ner svullnaden en aning) men ett ben som svullnar upp igen tex nattetid och som efter motion/rörelse minskat i omfång definitivt hjälps av ett bandage under natten!

Ang rädsla för kroniskt tillstånd - min häst har haft svullet ben i betydligt längre tid än tre veckor, särskilt när sår inte hunnit läka, och ändå återgått till helt normalt tillstånd efter en tid.

O apropå Aloe Vera - jag har personligen mycket goda erfarenheter av Aloe vid läkning av sår på häst (handflatsstora).

En "vanlig" lymfangit kan man hålla nere med rörelse, men det kräver ju att hästen är ohalt och inte har ont av att röra sig. Har man t ex torra skorpor som spricker upp när hästen rör sig hade jag avstått. Har hästen - som i det här fallet - så allvarliga problem utan att blivit utredd hade jag inte ridit, men förmodligen låtit gå i hagen med skydd så inte såren drar åt sig skit och möjligen promenerat.

Då har jag förstått dte hela rätt :) men nyfiken bara om det är en "vanlig" lymfangit ska man rida på då precis som vanligt så som om hästen inte varit sjuk? eller ska man dra ner lite?

Man ska inte rida en häst med lymfangit oawsett orsak. Det är en infektion i benet och den lokala lymfknutan och hästen ska inte ansträngas. Däremot är det bra om den rör på sig, så wanlig hagwistelse och korta promenader är bra.

Om hästen har en kronisk lymfangit har det fått ärrbildningar som gör att lymfdränaget inte fungerar. Då kan man rida hästen trots swullnaden eftersom motionen hjälper till att öka cirkualtionen. Ett kraw är förstås att swullnaden går ner med rörelse och att hästen inte uppwisar något obehag.

delwis *kl*
En häst med sårbildningar på stora delar aw det/de drabbade benet/en ska man röra försiktigt just för att huden är så skör. Den ska inte ridas och den ska inte ha nåt spritbandage! Den ska komma till weterinär snarast!

Jag blir helt snurrig, det du säger är det jag har fått lära mig att man inte ska röra på den på grund av att det är infektion som sagt lite skritt.. Men nu är det ju några stycken som sagt man ska rida på dem :S blir lite snurrig kanske är bäst att gå efter det man lärt sig.

Min häst har haft väldigt mycket lymfangit pga sin svåra mugg, hon har också stått på klinik långa perioder, så att inte kliniken skulle ta emot dig är BS.

Det enda jag tänker tipsa om i väntan på utredning är torskleverolja, det skadar ingenting, men mjukar upp både hud och krustor och gör inte ont. Det är svagt bakteriedödande, men framförallt så mjukar det upp.

Har du hästen ute?

KL

Har inte så mycket att lägga till om sårvården, men ingen har frågat om fodret?
Korn kan ge allergi som yttrar sig som mugg och rasp, även klöver fra Alsikeklöver. Andra växter kan också ställa till det. Finns trådar om det.

- Har du provat att bara ge hö en tid för att testa om det är en foderreaktion?

Det war klokt (äwen om jag inte håller med om att korn skulle kunna wara bowen, dock fotosensibilitet pga alsike eller annan förgiftning). MEN - i det här läget lär det ha uppstått sekundära infektioner, och de bör behandlas de med. Weterinär alltså. Och prowtagning!

KL

Fjantigt i sammanhanget, men för att få bukt med såren som inte vill ge sig - känner du någon med rabarber i trädgården? Plocka bladen, lägg om såren med bladen, linda med bandage, låt sitta i några dygn.

Alltså, det låter helt fjuttigt, men efter att ha behandlat en häst med både pencillinkurer och starka receptbelagda medel mot extremt kraftig mugg och lymfangit så var vi villiga att testa VAD som helst.
Vi lade rabarberbladomslag.
Efter tre dygn var muggen jättefin. Efter en vecka helt borta!

Jag har nu testat på min fölunge oxå som fick en del småsår och även dessa småsår såg mycket bättre ut och svullnaden minskade drastiskt på bara 36 timmar med omslag.

Men du behöver ju absolut få komma in till klinik. Vem är det som avgör om det är akut eller inte? Om hästen stegrar vid beröring eller inte ens reser sig på morgonen så är väl det akut om något?! Det är väl bara att ringa o säga "Nu kommer vi, hästen ställer sig inte ens upp!"

Men rabarberblad är faktiskt giftigt, så det är väl kanske inte att rekommendera när du inte vet vad det är för sår..??

Lite ot kanske, men tant Ester - jag hittade i en äldre veterinärbok på bibblan uppgift om att mer korn än 1/3 lätt ger rasp.
Pratade med dåvarande vet. och vi tog bort korn och havre, benen blev bättre och nästan bra.
Började med havre igen, inga problem.
Korn - svullen direkt. ÄVEN reaktion på Krafft GROOV! Gjorde också ett test helt omedvetet då snälla bonden (en annan stallplats, fem år senare) bjöd hästen på en extra skopa av sitt fina korn. Tjocka ben - och jag desperat, trodde att hon fått reaktion på havren också.
Försökte hitta boken igen för att visa snälla farbrorn, men då var den borta, för gammal.
Så jag tror att man ska ha ett öppet sinne och gå igenom fodret också för att komma till grunden.

Dock - oavsett HUR "benet är brutet" MÅSTE det gipsas mao oavsett varför muggen uppstår så måste infektionen behandlas och lymfangiten, självklart.

Har några i mitt stall som får mugg och lymfangit på ett framben på sin häst -som får massor av korn - het och svårfödd - och som behandlas varje dag med penicillin och bandage. Jag vågar inte säga till dom vilken min erfarenhet är, man får så lätt besser-wisser-stämpel. Vore ju bra om en Weterinär kunde kolla upp de gamla rönen om fodret och gå ut med med en rekommendation - inte att sluta med korn, men att just ha öppet sinne och prova utan.
- Fasen gluten- och laktos-intolerans är ju helt accepterat bland människor idag! Visst måste väl hästarna ha rätt att få ha lite allergier de med! :cool:

Det war klokt (äwen om jag inte håller med om att korn skulle kunna wara bowen, dock fotosensibilitet pga alsike eller annan förgiftning). MEN - i det här läget lär det ha uppstått sekundära infektioner, och de bör behandlas de med. Weterinär alltså. Och prowtagning!

Vad jag vet så behöver man äta minst fem kilo rabarberblad för att det ska hända något...

Jag bara skrev att det fungerar, det är ju ett enda blad som läggs som omslag och TS skriver att det är mugg = rabarberblad fungerar bra mot mugg. Sen gör ju alla ett eget val ändå? Jag tvingar inte TS att prova, det var bara ett förslag.

Men här var det inte tal om att äta, här var det tal om sår.

OM man ska föreslå något bör man inkludera all information av vikt, att ämnet är giftigt i vissa mängder tycker jag är en mycket viktig information som inte ska utelämnas.

jag visste inte från början att det var giftigt då vi behandlade den extrema mugghästen, det fick jag veta sen men att det inte var någon fara överhuvudtaget att lägga om ett ben för att behandla för mugg. Så jag tänkte inte på att ta med den informationen i första inlägget, my mistake!

Men nu vet ju TS att rabarberblad kan vara giftigt om man får i sig av stora mängder! :)

Vad jag vet så behöver man äta minst fem kilo rabarberblad för att det ska hända något...

Jag bara skrev att det fungerar, det är ju ett enda blad som läggs som omslag och TS skriver att det är mugg = rabarberblad fungerar bra mot mugg. Sen gör ju alla ett eget val ändå? Jag tvingar inte TS att prova, det var bara ett förslag.

Men mugg är ett uttryck för sår på benen. Mugg kan vara svamp, bakterier, skabb, allergi osv. Jag har lagt tiotusentals kronor på "mugg" och vet att det är inte att bara göra si eller så. Därför blir jag lite förvånad när det föreslås att TS ska göra omslag med en giftig växt där det inte finns något belägg för att det skulle fungera eftersom man inte vet orsaken till såren - det kan ju blir ännu värre.
Är hästen dessutom allergisk mot vissa växter som min häst är så är det ju inte särskilt bra.

Korn kan ge öwerkänslighetsreaktioner hos wissa hästar och tros bla ligga bakom de sk "foderknutorna". Man kan också tänka sig att för höga giwor aw korn (eller spannmål i största allmänhet) leder till en obalans i tarmfloran som också kan ge sekundära hudproblem.

Kopplingen korn - mugg har jag inte stött på tidigare och oawsett om det ligger en sanning i det har jag swårt att tro att det är en wanlig anledning. I ert fall werkar det ju höra samman och om man har en riktig muggproblemhäst är det wäl absolut en idé att testa utan.

Sedan ska man ta gamla "weterinärböcker" med en nypa salt... Det har hänt oerhört mycket sedan mitten aw 1900-talet och ibland kan man bara fasa öwer de råd och behandlingar som rekommenderas!

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217
Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 997
Senast: Elo
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·
Hästvård Lång tråd!! Tänkte höra om någon varit med om något liknande. Min häst har haft svullet skap ganska länge. Kollat med veterinär när vi...
Svar
5
· Visningar
4 471
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka