Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

tror personligen att en häst hellre har en ryttare på ryggen som väger lite mer, och KAN rida, alltså är balanserad och mjuk, än en som är lättare i vikten och är totalt oblanserad och inte kan rida..

men om det står mellan en ryttare som är lätt, lång och "kan" rida och en tung ryttare som är "totalt obalanserad"? Vad tycker du då?

*kl*

Här är jag och min ponny, jag vet att jag är lite för lång, men kan jag rida henne ändå?

Hästen 137 cm
Jag 165 cm

Jag tyckte det såg fint ut!
Du är lite längre än mej men ändå tycker jag att du ser kortare ut än vad jag gör på min ponny.

Har dock väldigt mycket kläder på mej på bilden, kanske är därför jag ser större ut;) och så har jag ju benen "hänger löst".

111.jpg

100.jpg

Min kompis har welsh mountain ponny som är 122cm, hon väger ca 45kg och är ca 155cm:angel:
Hon har haft hästen sedan de båda var 3år(14 nu) så de har väldigt starka band:D Jag tycker inte att de ser ut som hon är för stor när hon rider och hästen är nästan alltid pigg och glad(alla har dåliga dagar;)) Hon har nu fått ett arabsto, men hon vill såklart rida sin älskade lilla ponny ibland oxå:rofl:
17581529.jpg

Vad tycker ni, är hon för stor?

Det går nog bra:) men hon kanske inte ska hårdträna och tävla med den.

Det går nog bra:) men hon kanske inte ska hårdträna och tävla med den.

Men det är väl inte jobbigare att tävla för hästens del? man kan ju tävla även om man bara rider hästen en gång i veckan, för det är ju inte jobbigare för hästens kropp eftersom den naturligt har en hyffsad kondition, tycker jag då. :o;) vad tycker ni andra?:D

Men ska du HÅRDTRÄNA + tävla t.e.x hoppning så blir det ganska slitsamt för hästen om man är lite stor på den än om man bara lullar runt i skogen eller rider lite lätt dressyr/hoppar pytte små hinder ibland.

Hästen klarar hårdträning även med en för lång ryttare:cool: Återigen skulle stora delar av världseliten i hoppning/dressyr och western aldrig få träna sina hästar om det var som du säger...

Grundtanken måste alltid vara, bra grundarbete, väl anpassad utrustning, träning för att stärka hästen och god balans/teknik hos ryttaren.

"Men ska du HÅRDTRÄNA så blir det ganska slitsamt för hästen om man är lite stor på den än om man bara lullar runt i skogen"

En allmän fråga till alla:

Hur och när vet man att det är slitsamt för hästen då?
Blir hästen halt?
Får den ont i ryggen?
Blir den ovillig?
Kort sagt: Vad är er idé om vad som händer med en häst som har "för tung" ryttare länge?
(Nu pratar jag om en ryttare som likt mig själv faktiskt är hyfsat duktig på att rida och har mycket god balans.)

Jag har haft min fjording i flera år nu och han är 138 cm i mkh.
Han är av medelkraftig typ, alltså inte jättebred över bog och bak.

Vi tränar western numera men i början så tog vi det lugnt och jag ökade stegvis träningen upp till nuvarande nivå som är ca 1-2 tim. ridning antingen i skog och mark i alla tre gångarter samt lite klättring och annat. Eller så tränar ca 45 minuter på bana med allt vad western innebär: Han är påbörjad spin och stop samt rollbacks osv. Han klarar lätt en helgclinic med 3 pass för tränare och mig på ryggen.

Hästen (ponnyn) är helt och fullt frisk. Inga hältor, ingen ryggvärk, inga gallor.....ingenting. Han är kärnfrisk.Han älskar att få på sig sadel och få komma ut. Han tjurar aldrig utan är positiv till allt.

Jag är 1.70 lång.....och väger.....90-95 kg!!!!
Enligt era (de flesta) kommentarer och idéer om vikt så borde han vara superdålig vid det här laget eller hur?!

// M

Senast ändrad av en moderator:

å jisses hur kan du :eek: den hästen måste vara jätte förstörd vi de här laget... och ha ont i ryggen och grejer...han kanske rent av inte orkar försöka kasta av dig när du rider :crazy: :smirk::smirk:

håller med dig till fullo!
Så överdrivet här! jag är också lång och stor och äger/rider en häst som enligt alla här skulle vara på tok för liten för mig.... men den dan han slutar spetsa öronen pipa och dra gärnet över åkrarna då då ska ja börja fundera på om ja kanske är för stor!

Han mättes till 135cm som 3-åring. Men han är 5 år nu och har nog växt lite till.;)

"Men ska du HÅRDTRÄNA så blir det ganska slitsamt för hästen om man är lite stor på den än om man bara lullar runt i skogen"

En allmän fråga till alla:

Hur och när vet man att det är slitsamt för hästen då?
Blir hästen halt?
Får den ont i ryggen?
Blir den ovillig?
Kort sagt: Vad är er idé om vad som händer med en häst som har "för tung" ryttare länge?
(Nu pratar jag om en ryttare som likt mig själv faktiskt är hyfsat duktig på att rida och har mycket god balans.)

Jag har haft min fjording i flera år nu och han är 138 cm i mkh.
Han är av medelkraftig typ, alltså inte jättebred över bog och bak.

Vi tränar western numera men i början så tog vi det lugnt och jag ökade stegvis träningen upp till nuvarande nivå som är ca 1-2 tim. ridning antingen i skog och mark i alla tre gångarter samt lite klättring och annat. Eller så tränar ca 45 minuter på bana med allt vad western innebär: Han är påbörjad spin och stop samt rollbacks osv. Han klarar lätt en helgclinic med 3 pass för tränare och mig på ryggen.

Hästen (ponnyn) är helt och fullt frisk. Inga hältor, ingen ryggvärk, inga gallor.....ingenting. Han är kärnfrisk.Han älskar att få på sig sadel och få komma ut. Han tjurar aldrig utan är positiv till allt.

Jag är 1.70 lång.....och väger.....90-95 kg!!!!
Enligt era (de flesta) kommentarer och idéer om vikt så borde han vara superdålig vid det här laget eller hur?!

// M

:bow: Tack för detta!!! Äntligen någon till som tänker som jag :banana: Jag har ett varmblod som är ca 160 hon mår inte dåligt iheller när jag rider, men det e som du säger enligt dom flesta här borde min oxå vara i jävligt dåligt skick :angel: jag väger 89kg

Tänkte att ja också ska hålla med :rofl:. Jag har med en litan stor häst (ca 1,55-1,56) Han är welsh cob, 10 år, mycket grov och väl riden (bra muskler). Jag är 1,75 och väger ca 72 kg. Han har aldrig mått dåligt av de och bär mig lätt över hinder. Vi får ju komma ihåg att de är hästar mycket starka djur. Vi brukar till och med rida 2 st på honom ibland någon 15 min skritt runda och han verkar bara må bra av att få ta i och jobba lite. Sen visst passar man väl bättre längd mässigt på en större häst men illa tycker ja inte att de ser ut!

Jag är 159,5cm lång, kan egengligen rida ponny men började rida häst istället, har snart gjort det i tre år och det funkar.
Även om det kanske så riktigt riktigt roligt ut när jag red en häst som är 170cm.
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_18/07990000-07999999/640x480/7996534.jpg?0

såhär ser jag ut på min sköthäst(som är ca 163cm tror jag)..
4976837.jpg

sitter i stolsits osv, visar endast bilden för att visa storleks mässigt.
ser jag liten ut på honom?

Ser ut som Lucky:O men de kanske inte är de ellr?

nej det tycker jag inte :)

men man brukar säga att hästens mankhöjd ska vara ungefär vid axlarna på ryttaren men det beror på hur bra ekipage man är för man kan ju rida islandshästar fast man är nästan hur lång som helst...

men man brukar säga att hästens mankhöjd ska vara ungefär vid axlarna på ryttaren men det beror på hur bra ekipage man är för man kan ju rida islandshästar fast man är nästan hur lång som helst...

Hmm.. det där stämmer inte alls. det tar ju ingen hänsyn till hur grov hästen är....

Hmm.. det där stämmer inte alls. det tar ju ingen hänsyn till hur grov hästen är....

Det har fortfarande inget med om hästen klarar ryttaren eller ej. Grundarbetet, väl anpassad utrustning och ryttarens balans är a-o...sen om hästen är en tunn arab eller biffig fjording säger inget om deras bärighet...

Sätt er och studera USA:s Mounted horse Units (finns att söka på nätet) så ser ni hästar av alla storlekar med ryttare i alla storlekar...inte alltid dom matchar varandra:angel:...och dessa hästar jobbar inte bara 1 timme om dagen:smirk:...Vissa poliser är rätt frambyggda, snällt sagt, efter alla "donuts" men hästarna jobbar sina skift med dessa på ryggen utan knot och på hård asfalt...hela dagar... men, vi kanske har sämre kvalite på våra hästar...eller nåt:cool:

å sen är de väll så att en häst me kortare kompaktare rygg klarar lite mer än en "långryggad"

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 896
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 334
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 006
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 961
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII