D
diskho
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!
Men jag är 160 cm (Eller egentligen 159,8 xD) och rider en maxad C-ponny. Visserligen tror jag han har växt lite mer sen slutmätningen, men det är isåfall bara någon cm. Och jag tycker inte han är för liten för mig, och det ser inte konstigt ut heller Även om det är 20 cm emellan. Sen är det ju nice att inte få nackspärr varje gång man ska lägga på sadeln xD
det beror det ju hemskt mycket på hur välmusklad hästen är också en riktigt vältränad häst/ponny borde ju kunna bära 5-10 kilo mer än vad som har sagts i ovanstående inlägg.
Det finns många olika regler för att räkna ut sånt här men det som jag har hört från veterinärer och sånt är att hästen inte bör bära mer än 1/6 av sin vikt regelbundet. Om jag tar min ponny som exempel så är hon en välmusklad connemara av det smäckrare slaget på 147,3 cm som väger ca 480 kg 480/6= 80 alltså borde hennes maxvikt för daglig belastning ligga på 80 kg. Men sen borde det ju vara skillnad på om vikten är fett eller muskler också.
när det gäller längden så brukar man ju säga att man absolut inte ska vara mer än 20 cm längre än vad hästen är hög. runt 10-15 cm ser oftast bäst ut alltså är en ryttare på ca 162 cm lagom till en maxad d-ponny.
sen spelar det som sagt var även stor roll hur bra balans ryttaren har men det kan man ju inte sätta upp några regler för.
Men jag är 160 cm (Eller egentligen 159,8 xD) och rider en maxad C-ponny. Visserligen tror jag han har växt lite mer sen slutmätningen, men det är isåfall bara någon cm. Och jag tycker inte han är för liten för mig, och det ser inte konstigt ut heller Även om det är 20 cm emellan. Sen är det ju nice att inte få nackspärr varje gång man ska lägga på sadeln xD