Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

det beror det ju hemskt mycket på hur välmusklad hästen är också en riktigt vältränad häst/ponny borde ju kunna bära 5-10 kilo mer än vad som har sagts i ovanstående inlägg.

Det finns många olika regler för att räkna ut sånt här men det som jag har hört från veterinärer och sånt är att hästen inte bör bära mer än 1/6 av sin vikt regelbundet. Om jag tar min ponny som exempel så är hon en välmusklad connemara av det smäckrare slaget på 147,3 cm som väger ca 480 kg 480/6= 80 alltså borde hennes maxvikt för daglig belastning ligga på 80 kg. Men sen borde det ju vara skillnad på om vikten är fett eller muskler också.

när det gäller längden så brukar man ju säga att man absolut inte ska vara mer än 20 cm längre än vad hästen är hög. runt 10-15 cm ser oftast bäst ut alltså är en ryttare på ca 162 cm lagom till en maxad d-ponny.

sen spelar det som sagt var även stor roll hur bra balans ryttaren har men det kan man ju inte sätta upp några regler för.

Men jag är 160 cm (Eller egentligen 159,8 xD) och rider en maxad C-ponny. Visserligen tror jag han har växt lite mer sen slutmätningen, men det är isåfall bara någon cm. Och jag tycker inte han är för liten för mig, och det ser inte konstigt ut heller :) Även om det är 20 cm emellan. Sen är det ju nice att inte få nackspärr varje gång man ska lägga på sadeln xD

Din bild syns inte men du borde inte vara för stor.

*kl*

Är det verkligen rimligt att en tjej på 163 som pendlar mellan 65-70 kg ska rida in ett dräktigt c-ponny sto på ca 133 cm? Hästen är inte jätte ädel men inte superkraftig heller.

Längden är kanske inga problem men vikten blir kanske lite väl mycket. Bara hoppas att ponnyn är vältränad för övrigt.

Jag tycker det låter som att ryttaren väger för mycket. Längden, som Tjalfe sa, är nog inte ngt större problem men om stoet ska bära på sina egna extrakilon är nog inte en såpass tung ryttare att föredra.

Tjalfe och dotzie! det var exakt min åsikt så jag är glad att jag stod på mig där.

Om vi då tänker på samma situation men att hästen inte själv är dräktig och att hästen byggd mycket muskler genom tömkörning och klättra i skogen för hand osv. Är det då möjligt? Om man första gångerna sätter upp en lättare ryttare istället och först när hästen ridits kanske 2 månader sätter upp denna ryttare.

Senast ändrad:

Om hästen i fråga inte är tunn och har goda förutsättningar så ser jag inga större problem att den rids in av denna ryttaren. eftersom det handlar om ett par korta turer i veckan under den första perioden så hinner ju hästen också långsamt vänja sig vid sin ryttares tyngd, så jag ser inget problem med det då. :) men som sagt, allt beror på häst och ryttare. :p

Nja det tror jag inte skulle vara något problem. Jag köpte för 3 månader sen min c-ponny(135-137cm) och den som hade ridit in honom var 170-175cm och vägde 60-65 kg. Hon såg inte ens stor ut och hästen verkade inte ta illa av det. Men hon hade en som hjälpte henne i mellanåt som var 160cm och vägde 50-55kg.

Hej tycker ni att jag är för lång på min ponny hon är 1,38 hög och är en wels/arab. Jag är 1,65 lång och väger ca. 50kg???? tacksam för svar :smirk:

:DHeej, jag är lite orolig för att jag är för tung / för lång för min ponny

Jag är 146 lång och väger 45 kg. Han är 128 hög i mnk, men mina ben når inte ens nedanför hans mage, men vad tror ni?
Tack!

Däremot kan jag rida shettisar på lektionerna X) haha

Du är inte för stor;)

Vad tror ni om mig då? Min ponny är (slutmätt iaf..) 140 cm, jag är 160 (Eller 159.. beror på) och vägde senast för några månader sen 66 kg med kläder plus att jag nyss ätit. Så jag knaske väger runt 64 kg då.

Jag tycker inte hans känns för liten och han har inte sagt nåt om mig heller, men eftersom alla är så små så börjar jag undra :P

Vad tror ni om mig då? Min ponny är (slutmätt iaf..) 140 cm, jag är 160 (Eller 159.. beror på) och vägde senast för några månader sen 66 kg med kläder plus att jag nyss ätit. Så jag knaske väger runt 64 kg då.

Jag tycker inte hans känns för liten och han har inte sagt nåt om mig heller, men eftersom alla är så små så börjar jag undra :P

Glömde lägga till att han är en new forest av grövre modell.. :)

Jag tror inte alls att det är några problem. Känns det bra och stabilt och att ryttare & häst funkar tillsammans så tror jag inet att det spelar ngn större roll om man är för lång/tung. Det har blivit lite av en sort mani att man ska vara så liten som möjligt...:rofl:

Tror inte att det är några problem. Jag är några cm längre än du men väger mindre och jag rider ju lätt utan problem på min c-ponny.

hej, har en liten fråga då som många andra oxå frågar.
Tränar/tävlar min systers fbl, 6år. Hur ser jag ut på honom?(han är ca 157cm, o inte alls grov. )
Och sedan, ska antagligen ha ny häst framåt sommaren. vilken höjd hade passat? vill nog ha runt 165cm.

Chevalier - syrrans. -
http://cinderella.mittspejs.se/P563211
http://cinderella.mittspejs.se/P750872
http://cinderella.mittspejs.se/P499379
http://cinderella.mittspejs.se/P604881

sen en bild på cinderella jag hade innan..
hon är strax under 170cm, typ 169.
http://cinderella.mittspejs.se/P424913 , dock lite grov för mej, hon ser ej ut o vara det på denna bilden,

Jag tycker att du såg ut att passa väldigt bra på den första hästen, men 165 cm blir nog inte för stort heller.

En person som är 164 lång och väger ca 90kg orkar ett halvblod på 160 som är normalt musklad den vikten??
Eller är det bantning som gäller för att kunna rida igen???

Det tycker jag :)
Har själv vägt det och ridigt som "vanligt" på olika hästar.
Alla hästar har hållt för mig, peppar peppar!*hahaha*

En person som är 164 lång och väger ca 90kg orkar ett halvblod på 160 som är normalt musklad den vikten??
Eller är det bantning som gäller för att kunna rida igen???

Hejsan :) Och äntligen är jag på jakt efter en alldeles egen ponny! Jag är 140 och väger 31 kg. Hur stor bör hästen jag letar efter vara? Ska jag ha b eller c ponny?
Någon som har någon ponny tillsalu? Helst nära Värmland :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 872
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar