Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag tror du kan välja vad du vill. provrid olika ponnyer i båda kategorierna så hittar du säkert någon som passar just dig. :D

Hej allihopa, nu hoppar jag in :D
Jag tycker också att så länge som det känns bra och hästen verkar trivas med sin ryttare så är det ingen fara. Men ja det är klart, man ska kanske inte ut och tävla i svårare klasser om benen hänger alldeles för långt ner under hästens mage :o
Jag har ett halvblodssto på ca 162 cm, ganska så "sportig" typ, och själv är jag runt 175 cm. Jag får höra ibland att jag är för lång för henne (oftast bara på skämt men man blir ju lite misstänksam?). Vad tycker ni? Lägger ut en liten video med bilder på oss så får ni bedöma :smirk:
http://youtube.com/watch?v=qKkokhSSIh8

Men om det funkar varför kan man då inte tävla "de högre klasserna"? :) är det för att man ska hålla sig lite undan för att slippa skämmas, SKA man skämmas? Bara en liten fundering. :D

Det är nåt typiskt för svenska hästtjejer... Man skäms för allt möjligt!:crazy:

Ska en kille som Christian Ahlman skämmas för att han ser lång och stor ut på de flesta hästar han rider? Ska han ge tusan i att tävla i "de höga" klasserna? Peter Eriksson är ju inte någon minimänniska han heller...Robert Smith o.s.v. Och gu'bevare oss, dom rider sina hästar varje dag:eek:

:rofl: Håller med dej!

Hej allihopa, nu hoppar jag in :D
Jag tycker också att så länge som det känns bra och hästen verkar trivas med sin ryttare så är det ingen fara. Men ja det är klart, man ska kanske inte ut och tävla i svårare klasser om benen hänger alldeles för långt ner under hästens mage :o
Jag har ett halvblodssto på ca 162 cm, ganska så "sportig" typ, och själv är jag runt 175 cm. Jag får höra ibland att jag är för lång för henne (oftast bara på skämt men man blir ju lite misstänksam?). Vad tycker ni? Lägger ut en liten video med bilder på oss så får ni bedöma :smirk:
http://youtube.com/watch?v=qKkokhSSIh8

Tja, du ska väl inte satsa på en mindre häst, men det här såg helt OK ut enligt mig. ;)

Måste först o främst skriva att Din häst var urläcker :-)

Tycker att hoppläder luras en hel del... Jag är själv 179 och rider min kuse på 156cm iof inte regelbundet. Men där oroar jag mig väl inte över min längd, utan min vikt... I dressyrläder hamnar undersidan av mina fötter precis där bålen slutar på min häst. Hur skulle det bli om Du red i dressyrläder?

Jag tittar lite smått efter en ny häst, och även om jag är 179cm har jag jättesvårt för att ens titta åt hästar över 170cm... :o Det blir väl någon till lite grövre 155-160:are. :cool:

17313477.jpg

hur tycker ni det ser ut storleksmässigt?
på marken:
17313495.jpg

Det såg bra ut, du är absolut inte förstor iaf.

OT: Hjälp vilken manke:eek:

ok, vet inte varför men har fått för mej bara att jag se så lång ut på han. men det är väl bara jag som tycker d. :angel:

Det är nåt typiskt för svenska hästtjejer... Man skäms för allt möjligt!:crazy:

Ska en kille som Christian Ahlman skämmas för att han ser lång och stor ut på de flesta hästar han rider? Ska han ge tusan i att tävla i "de höga" klasserna? Peter Eriksson är ju inte någon minimänniska han heller...Robert Smith o.s.v. Och gu'bevare oss, dom rider sina hästar varje dag:eek:

:bow: Amen!!/ Lucsy, rider D ponny och skäms inte det minsta för mina 170 cm ;)

Hejsan :) Och äntligen är jag på jakt efter en alldeles egen ponny! Jag är 140 och väger 31 kg. Hur stor bör hästen jag letar efter vara? Ska jag ha b eller c ponny?
Någon som har någon ponny tillsalu? Helst nära Värmland :angel:

Hur gammal är du? Eftersom du (antagligen;)) växer ännu skulle jag satsa på en maxad c eller tom d så kan du ha kvar den längre. En b-ponny kan du växa ur på ett år och det är ju mindre kul..

kl.

Jag:
165 cm
50 kg

Ponnyn:
140 cm
Ganska grov, typ som New Forest

Har tyvärr ingen bild. :(

Tycker ni att jag verkar för lång?

Jag är 162cm och min ponny 135-137 nånstans och det är nemas problemas för oss så tror inte skulle vara något problem för er heller. det känner du väl?

kl.

Jag:
165 cm
50 kg

Ponnyn:
140 cm
Ganska grov, typ som New Forest

Har tyvärr ingen bild. :(

Tycker ni att jag verkar för lång?

Det är ju alltid svårt att bedöma utan bild, men jag tycker inte att det låter som att du borde vara för lång.

Hejsan :) Och äntligen är jag på jakt efter en alldeles egen ponny! Jag är 140 och väger 31 kg. Hur stor bör hästen jag letar efter vara? Ska jag ha b eller c ponny?

Köp en ponny du kan ha ett tag.

Känner några tjejer i din storlek och visst de rider ibland B-ponny. MEN jag tror ingen av dom skulle få för sig att skaffa B själva.

De jag känner väljer hellre C på ridskolan och om de har en B funderar de på att byta snart.

tror personligen att en häst hellre har en ryttare på ryggen som väger lite mer, och KAN rida, alltså är balanserad och mjuk, än en som är lättare i vikten och är totalt oblanserad och inte kan rida..

Ja, nu har jag oxå läst en massa om vikten när man rider, jag tror själv att hästen klara nog mer än man tror :smirk: man blir så himla trött på allas tjat om vikt, många som tävlar i hopp som man sett på tv e ju stora gubbar dom måste nästan väga runt 90kg å dom hästarna hoppar ju skit högt med dom på :angel:

Någon som har någon ponny tillsalu? Helst nära Värmland :angel:

Kör på en C-ponny du, så slipper du oroa dig för att växa ur den på en gång. ;)

Kolla in annonserna här till höger, så hittar du säkert nån ponny i Värmland som du kan titta på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
  • Låst
Träning Jag släppte ner den gamla tråden för den blev lite lång. Det var länge sen, jag drog igång den förra och det var 938 svar i den. Nu...
51 52 53
Svar
1 040
· Visningar
84 228
Senast: Ängslig
·
A
Hästvård Jag har länge dragit mig för att starta denna tråden, men måste få lite tips. Jag har en travare på 18 år som har spatt. Han har haft...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Atalantha
·
F
  • Låst
Ridning Behöver hjälp! Jag har en shetlandsponny som är 98 cm hög om jag minns rätt. (eller så är det 96 cm, men det spelar inte så stor roll)...
49 50 51
Svar
1 000
· Visningar
115 872
Senast: ponnybarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar