Parstången till min modifierade trilla sjunger på sista versen och jag behöver fixa en ny. Den gamla kommer vara modell för utformning av parstången, men jag funderar lite på längden. Hur långt fram, i förhållande till ponnyerna, bör parstången sluta? På vissa äldre bilder
Jag tror att vagnen från början gjordes för något mindre ponnyer än mina. (de selar som medföljde var för små till mina ponnyer) Frågan är om parstången är lagom lång eller för kort? Bör jag göra den annorlunda?
Jag är ju ganska självlärd på parkörning (med viss hjälp på distans) och mina teoretiska kunskaper är väl närmast obefintliga.
När man tittar på bilder på modernare vagnar verkar parstången sluta typ framför bogen men ibland ser man en parstång som är betydligt längre. T.ex här:
(bild länkad från HästSverige)
Hur ska man tänka för att det ska bli så bra som möjligt?
(och nej, jag vill INTE ställa frågan i gruppen Körfolk på Facebook!)
Jag tror att vagnen från början gjordes för något mindre ponnyer än mina. (de selar som medföljde var för små till mina ponnyer) Frågan är om parstången är lagom lång eller för kort? Bör jag göra den annorlunda?
Jag är ju ganska självlärd på parkörning (med viss hjälp på distans) och mina teoretiska kunskaper är väl närmast obefintliga.
När man tittar på bilder på modernare vagnar verkar parstången sluta typ framför bogen men ibland ser man en parstång som är betydligt längre. T.ex här:
Hur ska man tänka för att det ska bli så bra som möjligt?
(och nej, jag vill INTE ställa frågan i gruppen Körfolk på Facebook!)