Längd på tömmar till ponny?

Chlo

Trådstartare
Vad har ni för längd på tömmarna till era ponnys. Jag har ett 2 årigt russ och de tömmarna som var med equilexselen känns på tok för korta. Jag tror att de bara är 9 meter (har ej mätt exakt). Man vill ju inte hålla allra längst ut på tömmen och när jag tömkörde idag kändes det inte helt säkert när jag gick så nära bakom honom. Jag tror inte att han skulle sparka, men man vet ju aldrig...

Hur långa tömmar bör man ha?

Sv: Längd på tömmar till ponny?

Det beror precis på hur långa skacklar du har. 9 m är väl en ganska normal ponnylängd och borde räcka, förutsatt att du inte har väääldigt långa skacklar på vagnen.
Till tömkörning vill man ju gärna ha lite längre tömmar, men dessa tömmar är väl inte i första hand tänkta till att ha vid tömkörning?

Jag har visst skrivit fel längd på mina tömmar... Mina är 6 meter långa och det känns fruktansvärt kort!

Men som du skrev så är ju säkert tömmarna inte avsedda för att tömköra med. Det tänkte jag inte på... Det kanske blir lagom med 6 meter när man kör. Jag har inte kommit så långt som till körning än, men jag har i alla fall köpt en vagn och den har inte speciellt långa skacklar. Nästa gång får jag väl testa vävribbtömmarna jag har hemma, de är till stor häst så de bör väl räcka till.

Jag har 8 meter långa tömmar till shettisen, det räcker bra. Men till ett russ behövs säkert lite längre tömmar. 6 meter låter kort!

Ja, jag kanske ska satsa på ett par på 9 meter. Jag ska till Börjes på tisdag så jag får kolla utbudet...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 501
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 579
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård