Längd o vikt på erea 15åriga tjejer

Det förstår jag, synd att de tog fel.
Det är nog väldigt svårt att förutse om barnet kommer bli "för långt" eller ej. De tog helt fel vad gäller min syster så det var tur att hon inte fick behandlingen.
Jag tror iofs att jag börjat krypa neråt redan trots att jag bara är i 30 års åldern, senast jag mättes officiellt var för tre år sen och då var jag bara 173... Så kanske får sluta påstå att jag är 175 nu. :p isf har syrran också krympt för vi är fortfarande jämnlånga. Det är nog genetiskt, min mamma och mormor var båda strax under 175 men tappade också längd relativt tidigt.

Jag är inte missnöjd med min längd, men om jag vore 155 hade jag kunnat rida små ponnysar och det är aldrig fel. :D Finns fördelar och nackdelar med allt.

Jag accepterar min längd men hade gärna varit som dig ;) det är svårt att hitta tillräckligt stora hästar åt mig istället...

Det finns ingen "normalkurva". Att det finns en medelkurva är långt ifrån samma sak som att vad som är medelvärdet är det som är normalt.

Precis. Det handlar om ett snitt och inget normalt/onormalt. Det viktiga är att följa sin egen kurva, det är när den avviker som man bör kolla upp vad som gör att kurvan avviker.

Det där är så olika.
Gick en kille i min klass i högstadiet som var jätteliten verkligen,han fick sitta på en hög kudde på skolfotot för att se hyfsat jämnlång ut med oss andra. Hans pappa är över 2 meter, mamman vet jag inte. Men idag är killen lång han också, så de kan växa väldigt sent.

Öh finns ingen normalstandard så sett.
Hur är längden i er släkt?
Hur man växer är väldigt olika. Jag blev ganska lång snabbt och runt 13 år var jag 167, växte typ en cm totalt de efterföljande 4 åren och sen när jag var 17-18 så växte jag drygt 5 cm till och idag är jag ca 174... Jag var helt övertygad som 15 åring att jag var färdigvuxen, men icke. Men om du är oroligt tycker jag du borde kontakta vården för att kolla upp det.
Totalt OT, grattis till födelsedagsbarnen!
ina_dance5.gif

• Har en 15-åring som väger 51 kg och är 155 cm. Är det normalt?
Hej, jag tycker att det är rimligt att du reagerat och skulle kontakta VC om jag vore du, eftersom ditt barn är så mycket kortare än du och din man, eftersom det allra vanligaste är att man blir ungefär lika lång som sina föräldrar. Om din dotter vore mitt barn hade jag velat kolla upp att allt var i sin ordning. Vissa barnkliniker tar nog emot egenremisser vilket också kan vara ett alternativ.

Hej, jag tycker att det är rimligt att du reagerat och skulle kontakta VC om jag vore du, eftersom ditt barn är så mycket kortare än du och din man, eftersom det allra vanligaste är att man blir ungefär lika lång som sina föräldrar. Om din dotter vore mitt barn hade jag velat kolla upp att allt var i sin ordning. Vissa barnkliniker tar nog emot egenremisser vilket också kan vara ett alternativ.
Tack för Alla svar. Har talat med skolsköteskan och vårdcentralen och har fått en tiden i mitten av nästa vecka.

Fixat redan.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Jag är en tjej på 16 år och undrar om Längden 160cm samt med vikten 64kg är normalt? Är inte överviktig eller så. Vill bara veta om...
Svar
3
· Visningar
967
Senast: cirkus
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 973
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka