Längd o vikt på erea 15åriga tjejer

Jag växte 10cm på en månad i åttan lagom till jag köpt c-ponny. Min far var för övrigt 150 som 15åring han blev 173. Mamma är 170 och både jag och min syster är 176. Min lillasyster var länge lägre än mig.

Prata med skolsköterskan om du är orolig, det är olika hur fort man växer. Jag kan ju tycka att även om man stannar på 155 så är det väl ingen katastrof (om man inte har nån sjukdom då som ligger i bakgrunden). För min del så hoppas jag att 15åriga dottern inte växer jättemycket till då hon är 175 och jag känner mig jätte-kort bredvid redan ;).

Hur man växer är väldigt olika. Jag blev ganska lång snabbt och runt 13 år var jag 167, växte typ en cm totalt de efterföljande 4 åren och sen när jag var 17-18 så växte jag drygt 5 cm till och idag är jag ca 174... Jag var helt övertygad som 15 åring att jag var färdigvuxen, men icke. Men om du är oroligt tycker jag du borde kontakta vården för att kolla upp det.

Det är inte onormalt att hon är 155, finns ju vuxna som är så korta. Men håller med dig om att det är lite konstigt när båda föräldrarna är långa. Är hon frisk för övrigt? Skadar inte att kolla upp med vården.

Själv minns jag inte exakt hur jag växte, är överraskad över att alla här kommer ihåg det. Jag var nog alltid rätt lång för åldern och växte inte mer än någon cm efter att jag fyllt 15. Men jag minns att min lillasyster blev erbjuden mediciner för att stanna växten då hon utifrån beräkningar förväntades bli 180+. Mina föräldrar tackade nej och min syster blev ca 175, precis som jag.

syrrans äldsta är strax över 1,60. den yngsta ca 1,75. syrran är 1,73 hennes gubbe ungefär lika. inga korta på nån sida av släkten förutom farmor. min systerdotter fick sin mammas farmors längd.

brorsans ungar är inte heller jättekorta. skulle tro att dom är ungefär som sina föräldrar. brorsan är ca 1,75 och hans sambo är ca 1,65. kort på mormors sida. vet inte hur det ser ut på morfars.

Det är inte onormalt att hon är 155, finns ju vuxna som är så korta. Men håller med dig om att det är lite konstigt när båda föräldrarna är långa. Är hon frisk för övrigt? Skadar inte att kolla upp med vården.

Själv minns jag inte exakt hur jag växte, är överraskad över att alla här kommer ihåg det. Jag var nog alltid rätt lång för åldern och växte inte mer än någon cm efter att jag fyllt 15. Men jag minns att min lillasyster blev erbjuden mediciner för att stanna växten då hon utifrån beräkningar förväntades bli 180+. Mina föräldrar tackade nej och min syster blev ca 175, precis som jag.

Jag blev också erbjuden mediciner för att stanna växten men dom trodde på max 180 cm o det känns överkomligt, blev 184! Hade jag vetat det hade ja nog valt mediciner ändå!

Jag blev också erbjuden mediciner för att stanna växten men dom trodde på max 180 cm o det känns överkomligt, blev 184! Hade jag vetat det hade ja nog valt mediciner ändå!

Min mamma ville ha sådana mediciner till mig när jag var växte 30 cm på tre år i högstadiet-gymnasiet. Men jag stannade på 180 cm, växte ända till tjugoårsåldern även om det var långsammare sista två åren.

Min mamma ville ha sådana mediciner till mig när jag var växte 30 cm på tre år i högstadiet-gymnasiet. Men jag stannade på 180 cm, växte ända till tjugoårsåldern även om det var långsammare sista två åren.
Va? Var HELT övertygad om att du var en rätt kort tjej, typ 160 eller så.

Jag växte nåt liknande, eller jag vet att jag var 158 när jag gick i trean och 182 cm som ca 15, men sen växte jag till 184, sista centimetern tog flera år att växa, säkert också till runt 20-22!

Jag växte nåt liknande, eller jag vet att jag var 158 när jag gick i trean och 182 cm som ca 15, men sen växte jag till 184, sista centimetern tog flera år att växa, säkert också till runt 20-22!
Vad lång du var tidigt ändå! Jag var 148 cm i sjunde klass.

Det förstår jag, synd att de tog fel.
Det är nog väldigt svårt att förutse om barnet kommer bli "för långt" eller ej. De tog helt fel vad gäller min syster så det var tur att hon inte fick behandlingen.
Jag tror iofs att jag börjat krypa neråt redan trots att jag bara är i 30 års åldern, senast jag mättes officiellt var för tre år sen och då var jag bara 173... Så kanske får sluta påstå att jag är 175 nu. :p isf har syrran också krympt för vi är fortfarande jämnlånga. Det är nog genetiskt, min mamma och mormor var båda strax under 175 men tappade också längd relativt tidigt.

Jag är inte missnöjd med min längd, men om jag vore 155 hade jag kunnat rida små ponnysar och det är aldrig fel. :D Finns fördelar och nackdelar med allt.

mina döttrar - blir 13 respektive 15 runt årsskiftet - är båda ca 165 cm och väger nog mellan 53-58 ungefär. (de tränar rätt mycket)

• Har en 15-åring som väger 51 kg och är 155 cm. Är det normalt?
Hon ligger strax under normalkurvan på vikt. Därtill ligger hon 2 under normalkurvan på längd. Hon är därmed tyngre för sin längd än normalt. Det ligger inom normalspannet enligt isoBMI.

Lägger man till hur långa ni föräldrar är så ligger hon ännu längre under kurvan för vad hon borde vara på längden.

Jag skulle kontakta skolhälsan och be att få en utredning. Fårvånansvärt att skolhälsan själv inte upptäckt avvikelsen. Följer hon samma kurva sedan hon varit liten eller viker kurvan av?

Här är tillväxtkurvan för flickor 5-18 år.
http://www.tillvaxtkurvor.se/PCPAL-5-18ar-flicka.pdf

Mvh Miks

Jag växte nästan 30 cm mellan 14 och 20 ungefär och så även min dotter. Både mina och min dotters föräldrar är i samma längd som du och pappan.

Och alltså, jag tänker att så länge din dotter mår bra TS och ni inte har några sjukdomar i släkten som skulle kunna ställa till det så ser jag inte att 155/51 är så himla märkligt? Det måste väl ändå vara det väsentliga och om dottern själv säger att hon mår dåligt eller att set märks så är det ju superbra att kolla upp, men annars verkar det ju inte vara någon katastrofalt avvikande?

De är ju svårt att prata om normalt och inte tänker jag iom att alla är olika. Är de som är korta/långa onormala? Det låter verkligen negativt.

Jag är under 160 och har inte växt på många år (slutade nog växa när jag var runt 13-14 skulle jag tro). Mina föräldrar är förvisso inte några direkt långa personer men större delen av släkten är iaf betydligt längre så jag "borde" växt mer enligt min längdkurva. Men helt ärligt så är det enda negativa med min längd att jag måste stå på en stol eller be min sambo om jag ska få ner saker från översta hyllan i köket. Så jag tänker att de där centimetrarna jag kunde varit längre liksom kvittar :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej! Jag är en tjej på 16 år och undrar om Längden 160cm samt med vikten 64kg är normalt? Är inte överviktig eller så. Vill bara veta om...
Svar
3
· Visningar
967
Senast: cirkus
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405
Hästmänniskan Mitt barn vill mer än någonting annat ha en egen häst. Jag är dock ingen hästmänniska så jag vill gärna få så mycket information jag...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 973
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Skulle gärna vilja ha lite hjälp om vilken storlek på häst som skulle passa mig bäst . Jag är en tjej på 25 år som till våren tänkte...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka