Långa klor!

L

Linsenhejhej

Jag har två frågor:

Den här frågan är om min kanin, den har så långa klor.. Han vägrar och sprattlar och vill inte att jag klipper hans klor, så det är jättesvårt. Jag minns inte att jag har gjort något negativt så att han inte tycker om att bli klippt på..:( Hur ska jag fått klippa hans klor? Hur ska jag göra så att han inte är rädd (?) längree?

Andra frågan är om min undulat, han har också långa klor. Men han är inte tam... Går det att sätta ut binnar från skogen i buret, som gör att klorna blir kortare, eller går de inte att bli kortare på nåt annat sätt? Tiips? :crazy:

Sv: Långa klor!

Du kan inte få hjälp av någon som håller kaninen medan du klipper?
Många djur är av naturen rädda av sina tassar, det är inget konstigt, men de måste ändå bli klippta om de inte slits ner på naturligt sätt.
Du känner ingen som är van vid att hantera kaniner som kan hjälpa dig? Eller en uppfödare i närheten?

Vi har en djuraffär vars personal är jätteduktiga på smådjur och som man kan åka in med sina djur till för att få klorna klippta, men det är nog inte helt vanligt (?) annars tror jag nog att om du åker in till en vet.station så fixar det.

Jag rekommenderar precis som Vimzis att du tar hjälp av någon som kan hålla i kaninen när du klipper. Så gör alltid jag, en kompis, min pappa eller någon annan. Det går jättebra när kaninen sitter tryggt i en famn.

Ett annat tips som jag provade när min kanin var som mest sprattlig vid kloklippningen var att linda in henne i en filt. Sen tar man fram en tass i taget och klipper klorna, det är svårare för kaninen att sprattla och lättare att hålla i med filten.

Sen så klart mycket beröm och godis, det ska ju bli roligt att klippa klorna tillslut.

Hoppas det löser sig.

Jag virar in min ena kanin i en handduk, har vart väldigt rädd för människor. Men har nu börjat vänja sig och har även blivit snällare när det gäller kloklippning!

Våran zoogrotta här i närheten klipper oxå klorna. Lämnade in mitt marsvin när han levde som dem klippte både klorna och tänderna på. Kostade 40 kr. Tycker jag det var värt!

Vad kul att höra :) Jag har bara erfarenhet av just den lokala, men det säger ju sig självt att de bör kunna klippa klorna på sina egna djur. (Trots att man ibland varit inne i butiker där det inte sett så ut :( )

Tack för tips! Men det är väl ingen som har nåt tips om klorna till en otam undulat?:confused:

Jag tror att både djuraffär och veterinär kan hjälpa dig där också.
Vira in fågeln i en handduk kan nog med vara ett tips.
Se bara till att ha hjälp så kan du fokusera på klorna och kompisen kan hålla djuret ordentligt.

När jag hade fåglar köpte jag rör av sandpapper som man trär över sittpinnarna i buren. De ska slita klorna på rätt sätt, men om klorna är riktigt långa behövs dom nog klippas först i alla fall.

Tack, jag undrar också om det är vanligt att undulater har mörka/svarta klor? Det har han nämligen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 434
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 614
Senast: giovanna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 430
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?