Lång transportresa

Krockodil

Trådstartare
Inför min pålles långa resa mellan Småland och Umeå så har jag funderat mycket på hur det ska gå att få ihop både praktiskt och med pållens välmående i focus.

Jag är väldigt nervös för att han ska få transportsjukan, och tänkte höra mer er andra som vet lite mer om den. Som jag förstått det så beror sjukan på dålig luft, begränsad rörlighet och virus. Så hur kan jag förebygga på bästa sätt??
Inget hö, har jag hört. Går det då bra med hösilage eller är det samma risk?
För att luften ska bli bra så måste ventilerna vara öppna men blir det då inte väldigt mycket drag i transporten?

Enligt lag så måste hästen vila i 24 timmar efter en 8 timmars resa. Ökar inte risken då för att hästen ska drabbas av virus i nya stall bland nya hästar och sedan sätta press på hästen med ytterligare 8 timmar i transport?
Borde det inte vara bättre med regelbundna urlastning och typ 1-2 timmar långa pauser utan kontakt med andra hästar? Bara en fundering :crazy:

Har läst att veckan innan en lång transportresa så bör kraftfodret halveras och kvällen innan samt sagen för avfärd inget kraftfoder alls. Varför då?

Är risken stor för kolik under transportresa? Är risken större om hästen har mat under hela resan?

Som sagt så är jag nervös inför resan :crazy:

//Krockodil :idea:

Sv: Lång transportresa

En av de bidragande orsakerna till transportsjuka är dålig luft i transporten. De som kör professionellt måste ju ha godkända transporter med bra luft i. För att få bra luft så kan man öppna luckor, fönster och ventiler och/eller ha fläktar. Man ska inte ge hö för att det innehåller en hel del damm och småpartiklar som gör luften sämre. Ensilage är bättre och den kan också gå att ge vått hö.
Det som gör att hästar behöver bra luft i transporten och reagerar mer på dålig luft där än i t ex ett stall är hästens egen anatomi. Om du tänker efter så när man är i ett stall eller i närheten av hästar så hör och ser man ofta hästar som kör ner huvudet mot marken och frustar till. Detta är ett beteende som alla hästar gör många gånger per dygn var de än är.
Varför gör de så?
Jo för det är den enda positionen som hästen luftrör har fri passage ner till lungorna. Hästar har ju ganska lång luftstrupe om man jämför med oss, men vi harklar ju oss ändå för att rensa luftrören då och då. Så detta sättet med huvudet mot marken är det enda sätt en häst kan "harkla" sig. Ju sämre luft i transporten ju större behov av att göra det. Tyvärr är ju de flesta transporter utformade så att hästen inte kan sänka huvudet och "harkla" sig under resan.

En annan bit som är väldigt viktig är att hästen dricker ordenligt. En transport medför ofta stor vätske förslust. Det är bra om man kan få den att bulka upp med vatten i kroppen under ett par dagar innan transporten. Detta kan man göra genom att ge extra salt så den blir törstig och smaksätta vattnet så att den dricker extra för att det är gott. Som exempel betforvatten om hästen gillar det.

En häst bör inte vara utan mat i mer än 3,5 timmar, så det är lämpligt att rasta då och då. Passa på att bjuda på vatten och grovfoder. Väldigt få hästar äter och dricker när transporten är i rörelse så det är bättre att stanna till öppna upp och bjuda på mat och vatten. Vilket också gör att luften blir bättre i transporten.

Borde det inte vara bättre med regelbundna urlastning och typ 1-2 timmar långa pauser utan kontakt med andra hästar? Bara en fundering :crazy:
Jag tycker det är bättre att stanna transporten en längre stund och låta hästen äta och dricka och vila sig. När man håller på att lasta på och av hela tiden blir de mest oroliga.
Har läst att veckan innan en lång transportresa så bör kraftfodret halveras och kvällen innan samt sagen för avfärd inget kraftfoder alls. Varför då?
De står helt stilla under resan och de kan få kolik om de har en massa kraftfoder i magen. Dumt att chansa
Är risken stor för kolik under transportresa? Är risken större om hästen har mat under hela resan?
Jag har varit med om att de får kolik om de får kraftfoder direkt efter resan. Så det skulle jag vänta med att ge.
Som sagt så är jag nervös inför resan :crazy:
Var inte det, det kommer säkert att gå bra, men som sagt stanna ofta och låt hästen äta, dricka och vila, vädra ut transporten.

Ang. Transportsjukan, tänk vad många hästar som transporteras långa vägar varje dag, och inte drabbas av transportsjukan!
Lycka till!

Jag har varit med om en häst som började få transportsjuka på en färja. Vi fick igång färjans alla fläktar, klättrade in till hästen och tog av den täcket samt drog fram handdukar och vatten, dränkte handdukarna och hängde dessa på hals och rygg för att kyla ner hästen som hade börjat få feber.

När vi nådde land mådde hästen bra och reds normalt ett par timmar senare. (Ingick några år senare i ett nordiskt JR/YR landslag i dressyr).

Blöt höt, även hösligate om det har högt TS, om du envisas med att hänga ett hönät framför näsan på pållen. Stanna hellre ofta och vila och bjud på hö då. Det är jobbigt för dom att balansera i alla krängningar. Läste någonstans att en häst jobbar lika hårt inne i transporten för att balansera upp sig i alla krängningar så det motsvarar om den hade gått hela sträckan.

Ha med betforvatten på dunk och bjud på detta så den dricker. Alternativt blanda i äppeljuice. Vänj in hästen på detta innan resan.

Har du funderat på att anlita en firma som sköter transporten? Hästarna står väldigt mycket bättre i de stora långtradarna än i en liten privat transport. De får även vila över natten i Stockholmstrakten. Prismässigt så är det också intressant. Det kostar ju ganska mycket extra att dra transporter långa sträckor.

Jag funderade på det i början men eftersom jag bor i Västerås så blir det mer praktiskt med övernattning här innan vi drar vidare till Umeå dit jag ska flytta. Kostnadsmässigt blir det ung. samma sak med att jag kör själv eller hyr en firma. Jag måste dessutom köra stäckan i alla fall eftersom jag flyttar i samma veva och alla möbler och grejer i lägenheten ska med. (Inte med samma ekipage dock ;) )
Så nu har jag mest problem med att lösa sträckan mellan Västerås och Umeå på precis 67 mil. Det blir några timmar över den skrivna 8 timmars regeln. Vet inte om det är mest praktiskt att göra en till övernattning i mitten någonstans eller att fortsätta men att lasta ur och göra en längre paus halvvägs, vilket är runt sundsvall.

Något som du får tänka om du ska följa reglerna för transporttider är att det räknas som om transporten pågår tidsmässigt även om lastar av några timmar. Så igenom reglerna ordentligt innan du planerar resan.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
3 485
Senast: kma
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 004
Hästvård På lördag hämtar jag hem hästen som varit på foder några år. Det kommer bli en resa ca 30 mil för hästen, och tyvärr ska det ju vara...
2
Svar
38
· Visningar
3 728
Senast: Pudlan
·
Hästvård Hej! Nästa vecka landar ett flyg från Island på Norrköping flygplats där min nya stjärna är ombord. Då hästinfluensa inte finns på...
Svar
3
· Visningar
848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar