M

Maryland

Jag håller på att bli lite halvtokig på att det tar sådan tid för att veta om jag gör rätt i träningen. Jag har en häst som jag haft i ett par år nu och som jag så gärna vill ska bli en bra distanshäst. Fast jag kroknar nästan för att jag typ 1. Är rädd att göra fel. 2. Inte vet hur jag ska tolka hur den svarar på träningen.
Jag vet att det tar tid innan hästen är färdig, men jag begär inte så himla mycket, behöver inte bli mega bra eller elithäst för jag är inget bra ämne själv med normal ekonomi.
Han blir svullen i benen dagen efter, vid mer än 1 timmes normalridning, om jag gör lite mera, tex travar 30 min på grusväg. Ibland båda, ibland ena. Jag trodde att det skulle ge sig med tiden, det gjorde det på min förra häst som vart mera härdad på något sätt. Jag har kollat han på klinik och han var inte halt då fast jag kan tycka att han kändes knackig just då, eller i alla fall inte som jag vill efter år av ridning och förberedelser. Ska man ge upp innan man börjat bara för att man inte vet hur man går vidare?

Sv: Lång tid

Han är 8 år gammal, arab och jag köpte han för 2,5 år sen och då var han riden lite till och från i ett år. Jag rider så ofta jag hinner, typ fem dagar i veckan.
Det jag tänker mycket på är om en del hästar klarar mera än man tränar för, en del så mycket som man tränar och en del blir aldrig färdiga. Och det känns som om tiden bara går och jag bara förbereder och förbereder och tänker att nu borde det väl gå. Och så rider vi någon lägre tur på ett par timmar innan jag ska våga anmäla och så blir han varm och svullen som vanligt. När jag rider längre är det kanske 2 mil och rätt lite galopp, så det är inga snabba träningsrundor. Jag vill ju inte tävla en häst som får reaktioner, för jag tycker inte att han borde få det, även om han inte blir halt. För hur blir det då efter 5 mil? Det vill jag inte vara med om.
Ska jag försöka att hitta någon till han som inte vill tävlingsrida och leta en häst som inte är så vek som han? Eller hur länge ska jag kämpa på? Är jag på rätt eller fel väg?

Det är jättesvårt att säga när jag inte känner hästen och vet benställning, hovar osv och inte heller ditt träningsupplägg under de 5 dgrna du rider.

Hur pass tjock i benen blir hästen? Är du en petig person som märker av minsta skillnad eller är det så att hästen är jättetjock i benen?
Om du provar med back-on track paddar över natten efter en längre tur vad händer då? Är han varm eller ömmar i benen eller är det enbart svullnad?

Han är 8 år gammal, arab och jag köpte han för 2,5 år sen och då var han riden lite till och från i ett år. Jag rider så ofta jag hinner, typ fem dagar i veckan.
Det jag tänker mycket på är om en del hästar klarar mera än man tränar för, en del så mycket som man tränar och en del blir aldrig färdiga. Och det känns som om tiden bara går och jag bara förbereder och förbereder och tänker att nu borde det väl gå. Och så rider vi någon lägre tur på ett par timmar innan jag ska våga anmäla och så blir han varm och svullen som vanligt. När jag rider längre är det kanske 2 mil och rätt lite galopp, så det är inga snabba träningsrundor. Jag vill ju inte tävla en häst som får reaktioner, för jag tycker inte att han borde få det, även om han inte blir halt. För hur blir det då efter 5 mil? Det vill jag inte vara med om.
Ska jag försöka att hitta någon till han som inte vill tävlingsrida och leta en häst som inte är så vek som han? Eller hur länge ska jag kämpa på? Är jag på rätt eller fel väg?

Du är klok som tar det försiktigt och är uppmärksam. Vad det gäller svullnad (gallor) så kan den vara helt ok, framförallt om den kommer när hästen står inne och går bort när den får röra sig. Däremot är värme inte alls bra och 2 mil är inte mycket till ansträngning alls. Det låter inte så lovande.

Hälsning Maja

Det enda du kan göra för att se vad han håller för är att börja tävla!;)
Ibland blir man förvånad hur bra de tar en tävling, och visar det sig att han inte håller så vet du det.

Det du kunde göra är att göra böjprov på honom när du tycker att han känns helt okey. Då har du nåt att jämföra med om/när du gör böjprov efter en hård ansträngning som en tävling.

Det är inte bara lite ifyllt, utan ofta tjock upp på benet/benen. Det är som om han är känslig överhuvudtaget för ansträngning, hela han. Ämlig. Veterinären på kliniken sa just ingenting när vi var där, men han böjdes då. Halta ett par steg, men sen OK. Han sa att rid så blir han starkare och så har jag tänkt hela tiden.
När jag skriver ser jag lite tydligare att jag nog faktiskt antingen ska testa honom på tävling, eller så ska jag sälja han direkt och försöka hitta någon som är mera passande för det jag vill. Men jag har som sagt trott att han blir väl starkare, men det händer ju inte så mycket till det bättre som man kan förvänta sig. Usch nu känner jag att jag gör honom orätt. Han är inte hopplös, men knappast hoppfull.
Jag rider ungefär 1-1 1/2 timme/gång, ibland klättrar vi/rider på ridbanan, men ofta ut i skog och mark med både skritt och trav i bråkig terräng.
Det är väl mest så att jag misströstar då jag tycker att jag lagt ner så mycket tid och pengar på något som jag hoppades skulle bli bra för framtiden.

Veterinären på kliniken sa just ingenting när vi var där, men han böjdes då. Halta ett par steg, men sen OK. Han sa att rid så blir han starkare och så har jag tänkt hela tiden.
När jag skriver ser jag lite tydligare att jag nog faktiskt antingen ska testa honom på tävling, eller så ska jag sälja han direkt och försöka hitta någon som är mera passande för det jag vill.

Jag rider ungefär 1-1 1/2 timme/gång, ibland klättrar vi/rider på ridbanan, men ofta ut i skog och mark med både skritt och trav i bråkig terräng.
Det är väl mest så att jag misströstar då jag tycker att jag lagt ner så mycket tid och pengar på något som jag hoppades skulle bli bra för framtiden.

Det känns som att du redan har tagit ett beslut om att sälja honom för att du inte tror på honom som distanshäst, det är ett svårt beslut när man tycker om sin häst men kanske det som är bäst för er bägge. Hoppas det går bra för dig oavsett om du väljer att hitta en ny ägare eller att pröva att tävla din häst!

Tyvärr låter det som om han får inflammationer i lederna av arbetet. På sikt kommer hästen förmodligen inte att hålla. Men det tror jag att du igentligen redan har insett.
Att fortsätta kämpa gynnar inte dig eller hästen. Tycker att veterinären kunde undersökt mer om han reagerade på böjprov. Även om det bara var några steg.
På min häst betyder ett par steg hälta efter böjprov att han har rejält ont. På vissa hästar betyder hälta efter böjprov inget alls. Men eftersom din herre reagerar som han gör i benen så lär det finnas något fel.
// Linda

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
797
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 732
Senast: morgaine
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Lady_S
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 683
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar