Lång resväg med häst

M

Marika

Ja jag ska flytta ner till Skåne den 7 januari och ha hästen med mig. Vi hade tänkt att anlita en firma med buss som en väninna till mamma kände till, men vad vi hörde så kostade det en del. Så antagligen blir det för dyrt. Så det lutar just nu åt att köra ner själv. Om det nu inte är snorhalt och snöstorm :smirk:

Så därför undrade jag bara lite allmänt vad man ska tänka på när man åker så långt ? Är 54 mil. :)

Sv: Lång resväg med häst

Pauser några gånger under vägen.
Man kan väl ringa typ ridklubbar och fråga om man kan komma och bara lasta av och promenera lite?

Vissa hästar kissar och dricker inte när de står i transporten så det är nog bra att ha tillgång till box någon gång på vägen ner...

54 mil...vad kan det ta att köra?

54 mil är inte så mkt ;) brukar räcka med att stanna en gång eller kanske två om hästen är hyfsat van att åka. jag tycker iaf att det är skönast både för häst och människa att komma fram så fort som möjligt.

vill man ta ut hästen kan man försöka hitta en stor parkeringsplats tex där det är lite lugnt. annars tycker jag att det känns säkrast att inte ta ut hästen en massa i onödan.

antar att du kommer att stanna och äta nånstans längs vägen. ge hästen lite mat (tex betfor)/hö då och erbjud den vatten. öppna så mkt som möjligt och vädra i släpet.

välj stora bra vägar så att resan blir så jämn som möjligt

Jag har kört med släp från Stockholm till Skåne ett par gånger ca 60 mil. Har stannat ett par gånger och givit pållen vatten och betfor, men inte tagit ut honom. Har fungerat bra. Jag har åkt på sommaren och det värsta då har varit värmen, men det behöver ju du inte bekymra dig om nu. Har då valt att åka sent på kvällen eller riktigt tiodigt på morgonen. Lycka till !

På Sharpman i Mjölby kan man stanna och kolla på hästsaker i butiken och låna en av deras hagar en stund för hästen.....

När jag åkte ner till Halmstad för att tävla ca 52 mil, så stannade jag några gånger för att kolla till hästen, fylla på hönätet och ge vatten. Men jag lastade inte av hästen nåt.

Jo tänkte så, stannar väl och kollar till henne med jämna mellanrum ser om hon vill ha vatten och hö. Får väl se till att kunna ta ut henne iaf en gång så att hon får sträcka lite på benen. Men som du säger så vill man ju komma fram själv så fort som möjligt, och säkerligen häst också. Och ja stor del av resvägen är ju motorväg, och dessutom ska vi väl hitta en bra och stadig transport.

På Sharpman i Mjölby kan man stanna och kolla på hästsaker i butiken och låna en av deras hagar en stund för hästen.....

Jo precis det vet jag, men dit är det inte så jättelångt här hemifrån så. Men ja tack för tipset! Är ju värt att tänka på när vi åker iaf, om hon skulle bli odräglig eller nåt. Men det tror jag inte! :)

Att resa långt med hästen brukar oftast gå jätte bra , om hästen är van transport åkare. Annars skulle jag nog välja alternativet häst buss. Min häst kom m häst buss från Skåne kostade 1500 kr mkt bekvämt och ganska billigt om man tittar på vad det kostar att åka m egen bil idag ( bensin slitage) .

Ett tips är att några dagar innan avresa börja ge extra B-vitamin och även efter resan. Ibland kan hästarna bli lite störda i grovtarmen av att resa. Se gärna till att hästen druckit ordentligt innan, ge lite extra salt.

Jag hade inte heller tagit ut hästen under resan, alldeles för otäckt. Men om ni själv stannar och äter nånstans på vägen är det nog en skön vilostund för hästen att få stå och tugga lite hö och slappna av en stund i stillastående transport. När jag åker till kliniken med min häst åker vi ca 62 mil på en dag, fram och tillbaka. Det är tufft om de inte är väldigt resvana tävlingshästar, men det brukar gå bra.
Jag brukar ta för vana att stanna lite då och då och som någon tidigare skrev är viktigt; öppna och vädra igenom en stund. Spelar ingen roll vilken ventilation man har, luften blir ändå kass därinne.

Lycka till med flytten!! :banana:
Jag älskar skåne :love:

Jag har kört 48 mil på 7-8 timmar med hästtransport. Stannade ett par ggr och kollade till pålle, gav han vatten och betfor, hö hade han hela vägen. Ingen urlastning längs vägen, vid urlastning kom en mycket fräschare häst ut än jag räknat med. Jag stapplade efter som en trebent ko, men pålle traskade snällt på.

Ja precis, känns inte direkt så säkert att ta ut henne när vi mestadels åker motorväg. Men som sagt när vi själv ska stanna så kollar jag till och ger henne lite att äta. Det med salt var ett bra tips, det ska jag tänka på! :)

Tack så mycket! Jag älskar också Skåne, så är himla glad över att det är dit jag ska nu :love: :D

Att resa långt med hästen brukar oftast gå jätte bra , om hästen är van transport åkare. Annars skulle jag nog välja alternativet häst buss. Min häst kom m häst buss från Skåne kostade 1500 kr mkt bekvämt och ganska billigt om man tittar på vad det kostar att åka m egen bil idag ( bensin slitage) .

Jo precis men vi måste ändå ner med bil hur som helst. Har en del saker till både mig och häst! ;)

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 976
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar