Lång lr kort rygg på dressyrhäst

My Horse and I

Trådstartare
Har varit i diskussion med stallkompisarna och snackat extriör hopp/dressyr häst..Min egen häst är ca 166 med rygg längd ca137 från manken till svansrot om jag nu mätt rätt men drar 155-165 i täcke eftersom han är bred fram och rund över ändan ,lite överbyggd..Finns det ideal på ryggar ?? Har min kort eller lång rygg i dressyrhäst modellen? Hur långa ryggar har era hästar,halvblod..Och finns det för och nackdelar lr är det bara skröna...

Sv: Lång lr kort rygg på dressyrhäst

En kort häst har lättare för att samla sig än vad en längre häst har (överlag)

Korrigering, läste fel.

Har du nån bild att lägga upp på din häst där rman ser den från sidan?

Senast ändrad:

det är längden på ryggen hon menar:P

jag föredrar kortare modell. av nån anledning passar det min ridning väldigt bra, och dessutom tycker jag det ser snyggare ut. men det är nog smaksak:=)

Tjejerna med hopp hästar ville ha lång rygg så att hästarna räcker över breda hinder men har aldrig hört vad dressyrarna vill ha...

Jag föredrar kort rygg i de flesta fall. Om du kan visa en exteriör-bild kan vi svara på om din häst har kort eller lång rygg, jag har lite svårt att tänka ut det då jag inte har så mycket att jämföra med.

Jag tror inte att någon ryttare blir lycklig av en för kort rygg. Hopphästarna får en sämre språngkurva med kort rygg och en dressyrhäst med mycket gång får inte plats med benen. Tror faktiskt att de flesta ryttare fördedrar en aning längre rygg. Men första inte för lång då hästen blir svår att rida i ihop och lätta hamnar i "två delar".

Jag har en häst med ganska lång rygg och hon får verkligen kämpa i det samlande arbetet, vi har inget gratis där. Jag tror att lagom är bäst, för kort rygg ger andra nackdelar.

Hej

Om ryggen är kort eller lång går ju inte att avgöra genom att mäta den "sträckan" som du mäter. Ryggen är ju bara en del där. Manke - rygg- länd - kors. Ryggen kan ju vara lång med kort länd och kort kors. Eller kort rygg med lång länd, osv.

Hej

Om ryggen är kort eller lång går ju inte att avgöra genom att mäta den "sträckan" som du mäter. Ryggen är ju bara en del där. Manke - rygg- länd - kors. Ryggen kan ju vara lång med kort länd och kort kors. Eller kort rygg med lång länd, osv.

Precis! Min häst har väldigt kort rygg men långt kors, därav är hästen också lågställd i typen.
Bild:
S5030264.jpg

Idealet, om man kan säga så och det kan man väl, är ju att hästen är så kvadratisk som möjligt. Blir den "för lång" eller "för kort" så får den svårare för samling, iom att vid alltför lång kroppsbyggnad hamnar fram och bak för långt ifrån varann och det blir helt enkelt svårare att få ihop hästen, vid alltför kort byggnad hamnar fram- och bakben för nära varandra i samlingen.

Hittar inga vettiga bilder, det finns väldigt bra beskrivet i K.F. Hempflings bok 'Dansa med hästar' i både bild och text, säkert i många andra böcker också.

(För tydlighetens skull kan jag lägga till att för att se om hästen är kvadratisk eller inte så kan man rita upp en fyrkant från marken nedanför frambenen, upp till manken, vidare bak till svansroten, ner till marken via bakbenen och sen via marken till frambenen igen. Denna fyrkant ska alltså vara så kvadratisk som möjligt. Menar med denna parentes inte att dumförklara TS, men det kan ju finnas någon som inte förstår vad jag menar...)

Korta och mer kompakta hästar har väl lättare för samlig är längre pollar har? Sen kan det ju se lite kostigt ut om hästen är för kort. Lagom är som vanligt bäst :)

Ja självklart är det så, så länge dom inte blir FÖR korta.
En del hästar (hittar som sagt inga vettiga bilder) är ju betydligt högre än vad dom är "långa", om du förstår vad jag menar (bakben till framben alltså), och då får dom sämre balans iom att tyngdpunkten hamnar så pass högt, plus att benen kan hamna "i vägen" för varandra pga att det är så nära mellan fram- och bak så att säga.
Alltså är väl IDEALET (som väl vad det TS frågade efter?) att hästens kroppsform är så nära denna kvadrat som möjligt. Sen att man skulle välja en kortare häst framför en längre håller jag definitivt med om, så länge den inte blir FÖR kort i förhållande till höjden.

Jag förstår vad du menar med kvadrat ,bara dom inte blir för kompakta..Min är mer högställd än låg och det hjälper honom..

Håller helt med. Jag har en häst med kort rygg, det medför andra problem. Lagom ÄR bäst, sa svensken.;)

Hörde någon gång att långa ryggar oftare får muskelproblem och kortare ryggar skelettproblem. För att de långa ryggarna ska kunna lyftas och arbeta krävs så mkt muskler (långa sträckor när ryggen är lång) och då kan det bli tröttigt där. Medan en kort rygg som inte lyfts och får tornutskotten separerade givetvis löper större risk att få "skelettgnag".

Vet inte om det stämmer dock?

(Sen är det givetvis ingen universalsanning, mer en "predestination" så att säga?)

Även om jag är glad för min häst och tycker han har många fördelar, tycker jag han är lite så som du beskriver - lite för hög för sin rygglängd:

ralphlauren.jpg

Korta och mer kompakta hästar har väl lättare för samlig är längre pollar har? Sen kan det ju se lite kostigt ut om hästen är för kort. Lagom är som vanligt bäst :)

Men tyvärr blir det ju oftast inte så mycket gång ur dom .

sen finns det ju även dom som e långa. så man kan tro att bakbenen är kvar i stallet när dom rider hästen i ridhuset.

Man vill ju ha en häst med mycket luft in under sig .

Men lagom av allt e nog bäst :)

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 320
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Utrustning Jag håller på och rider in min häst och funderar över sadlar. Hästen : Liten och ganska kort manke Rund bred rygg Svagt böjd rygg som...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30