Lång eller kort "visare" på kvalitén?

TeamLundVer

Trådstartare
Blev kanske lite konstig rubrik men men..
Jag ska i alla fall visa min 4-åring på kvalitén, jag visar honom under ryttare, A hoppar honom uppsuttet.. Frågan är nu vem som ska visa honom för hand. Saken är nämnligen den att det skiljer nästan 30cm i längd på A och mig :eek: Visar jag så ser Danne mindre ut och visar A så ser han större ut. Borde det inte i så fall vara en fördel om A visar honom? Steget borde väl oxå se större ut då? Eller är jag helt ute och cyklar nu?:confused: (både jag och A kan visa en häst korrekt så i övrigt spelar det inte så stor roll, vill juh bara att han får de allra bästa förutsättningarna)

Sv: Lång eller kort "visare" på kvalitén?

Tror inte det är så stor skillnad. Dock värta att tänka på att nästan alla på hingstvisningar tenderar att vara långa taniga män :D
Nackdelen med en kortare visare är väl att den kanske inte hänger med när hästen ska öka.

joo det är juh lite det jag tänkt på oxå, men A skulle nog hänga med utan problem. det enda är väl att jag kan ta steg som är i takt med min hästs medan hon skulle få ta fler, hmm.. Hon ska hoppträna honom i morgon, kanske skuolle vi springa framför tränaren bägge två med honom så får hon säga vad hon tycker? :confused:

Jag tror inte det kommer spela någon större roll. Huvudsaken är ju att ekipaget ser propotionerligt ut tillsammans :)

Helt OT men får man alltså ha olika ryttare på gångarter/hoppningen?

Kvalitén är ju ett heldagsgöra, man är rätt mör efter ett par timmar. Tänkte att om "A" ska hoppa, så kan det räcka, hästen är ju precis så stor som den är i alla fall.

Helt OT men får man alltså ha olika ryttare på gångarter/hoppningen?

Japp, det är hästen som visar sig inte ekipaget som helhet så man får ha 3 olika personer om man vill. En gång, en hopp och en vid hand :D

Nu har vi bestämt oss

Jag tar gångarter
A tar hopp
Jag tar vid hand, ska gå en liten kurs för en kopmis som är proffs på att visa vid hand men som tyvärr inte kan hänga med så nu är det bara att hålla tummarna, och så får jag välan bbörja löpträna lite mer på allvar nu, jag vill juh inte göra bort hästen min :o:p

Japp det får man!

Till trådskaparen: Känns som om man vill ha samma person till allt för att det ska bli enhetligt, men annars tror jag inte det påverkar hästen så mycket :)

Tro mig, man vill INTE ha mig till att hoppa honom :rofl: (det närmsta vi har kommit är skritt över markbom) iofs så är ett gott skratt bra men.. helst inte på min bekostnad tack ;)
Nej, det blir den person som hoppar honom annars som får sköta detta. Sedan är det väl inte samma domare på hoppninge som på gångarterna så då borde väl inte deet spela ngn större roll, eller?

Fast... visning för hand är ju borttaget. Det är endast på veterinärbedömningen man visar hästen för hand (skritt/trav rakt fram).
Exteriören är direkt efter gångarter.

Fast... visning för hand är ju borttaget. Det är endast på veterinärbedömningen man visar hästen för hand (skritt/trav rakt fram).
Exteriören är direkt efter gångarter.

Tänkte skriva precis samma sak som du... Det är bara extriör man visar för hand och då står man ju bara still... Gången får du nu mera visa när du rider....

Tänkte skriva precis samma sak som du... Det är bara extriör man visar för hand och då står man ju bara still... Gången får du nu mera visa när du rider....

Du står väl inte bara still vid exteriörbedömningen :confused: vad jag förstått så blir det till att skritta och trava rakt fram (typ som vid vet. besiktning) och även om jag kanske är petig så vill jag att det ska vara så bra förutsättningar för Lillebror som möjligt. Kanske eg. inte så mycket för hans skull som för min, har juh aldrig varit på kvalité förut och missade treårs pg a att jag precis köpt honom så det är många fjärilar i magen redan nu :p

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 823
Senast: vtok
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 364
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 689
Senast: jarnroos
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 827
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar