Låneförmedlare?

MissFideli

Trådstartare
Jag hoppas ju få köpa hus inom snar framtid och steg 1 är ju förstås bolån. Numera verkar låneförmedlare vara vanligt, typ Advisa, Lendo osv.

Är det nån här som använt sig av sådan för så stora lån som bolån?

Jag hoppas ju få köpa hus inom snar framtid och steg 1 är ju förstås bolån. Numera verkar låneförmedlare vara vanligt, typ Advisa, Lendo osv.

Är det nån här som använt sig av sådan för så stora lån som bolån?

Jag har haft bolån sedan 2011 och aldrig ens övervägt att kontakta t ex Lendo. Vad är fördelen med att ha bolån hos en sådan aktör jämfört med hos en vanlig bank?

Jag har haft bolån sedan 2011 och aldrig ens övervägt att kontakta t ex Lendo. Vad är fördelen med att ha bolån hos en sådan aktör jämfört med hos en vanlig bank?
Dem ger inte lånet utan dem gör jobbet med att jämföra bolåneräntor och vilkor hos olika banker. Så i princip får du hem vilka banker som vill ge dig lånet och till vilka priser och sen behöver du bara kontakta just den banken dj tycker låter bäst.

Till frågan, vi har använt oss av en men inte till bolån utan för att baka ihop några blankolån. Det är jäkligt smidigt faktiskt och man slipper ringa runt/ åka och besöka en massa banker.

Jag har hört att dessa tjänster kan ställa till det för ens kreditvärdighet iom att de kollar med många banker som alla tar en ”stor” kreditupplysning. Många ”stora” kreditupplysningar ska tydligen kunna bli problematiskt i vissa lägen.

Jag har hört att dessa tjänster kan ställa till det för ens kreditvärdighet iom att de kollar med många banker som alla tar en ”stor” kreditupplysning. Många ”stora” kreditupplysningar ska tydligen kunna bli problematiskt i vissa lägen.
är det inte snarare så att det bara görs en gemensam kreditupplysning som alla långivarna utgår ifrån, att det ska vara det som är vitsen med det hela - utöver jämförelsen

är det inte snarare så att det bara görs en gemensam kreditupplysning som alla långivarna utgår ifrån, att det ska vara det som är vitsen med det hela - utöver jämförelsen
Jag har aldrig provat själv så jag vet inte säkert, men jag har läst varningar ang att det blir många kreditupplysningar. Varje bank lär ju vilja kolla själva.

Ja, beroende på hur många banker du kollar såklart.
Jag såg inte poängen med att prata med fler när man fått ett bra erbjudande.

Många söker ju ett ännu bättre erbjudande och möjlighet att förhandla om räntan. Så de flesta tar nog inte första bästa bank ändå. Antar jag.

Många söker ju ett ännu bättre erbjudande och möjlighet att förhandla om räntan. Så de flesta tar nog inte första bästa bank ändå. Antar jag.
Jag menade att man ju kan lista ut utifrån listräntan hur bra erbjudande det är rimligt att få. Får man ett erbjudande en bit under listräntan är det kanske inte så troligt att man får ännu bättre någon annan stans.
Jag får tex rabatt på räntan via facket i min bank, och som jag förstått det när jag pratat med folk så är det väldigt liten chans att få ett ännu bättre erbjudande. Då är det ju bara onödigt att leta vidare.

Jag menade att man ju kan lista ut utifrån listräntan hur bra erbjudande det är rimligt att få. Får man ett erbjudande en bit under listräntan är det kanske inte så troligt att man får ännu bättre någon annan stans.
Jag får tex rabatt på räntan via facket i min bank, och som jag förstått det när jag pratat med folk så är det väldigt liten chans att få ett ännu bättre erbjudande. Då är det ju bara onödigt att leta vidare.

De flesta jag pratat med åker/ringer runt till flera banker och förhandlar om räntan.

Fördelen med Lendo är att det blir en kreditupplysning men många erbjudanden. Nackdelen är att det ändå krävs förhandling för att komma fram till det egentliga erbjudandet.

Jag brukar kolla med hemmabanken, och ytterligare två för att få en fingervisning om var räntenivån hamnar.

det finns listpriser på aktuell ränta. Jag kollade vilken rabatt min bank erbjöd, hamnade under listräntan och var då nöjd. Hade jag legat lver eller på hade jag kollat med annan bank.

Lendo och dyl har ofta mindre banker med sämre ränta. SBAB är bra att kolla som utgångspunkt.

det finns listpriser på aktuell ränta. Jag kollade vilken rabatt min bank erbjöd, hamnade under listräntan och var då nöjd. Hade jag legat lver eller på hade jag kollat med annan bank.

Lendo och dyl har ofta mindre banker med sämre ränta. SBAB är bra att kolla som utgångspunkt.

Nja, icabanken och SEB är väl inte direkt små banker. Santander är väl också på väg upp, mitt billån där kan jag inte säga har dålig ränta.

Fördelen för mig är att man inte sitter i klorna på en bankman. Men jag har förvisso rätt dålig erfarenhet av sådana, det gör inte att jag är supersugen på att ringa runt.

Kolla SBAB och utgå från dem.
har du inte en fantastisk finansiell situation skulle jag inte säga att skillnaden är markant.
de vill inte ge svar över telefon, det är en rabatt de ger, inte lägre ränta. rabatten beror oftast på din totala bankdeal.

Kolla SBAB och utgå från dem.
har du inte en fantastisk finansiell situation skulle jag inte säga att skillnaden är markant.
de vill inte ge svar över telefon, det är en rabatt de ger, inte lägre ränta. rabatten beror oftast på din totala bankdeal.

Hur ger de svar då?
Sist jag hade med dom att göra var det inte roligt, det fick mig att tappa självförtroendet i dessa frågor. Men det var ett tag sen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 068
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 763
Senast: Acto
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar