Landlord- svårridna avkommor?

Sv: Landlord- svårridna avkommor?

Knapplån!
Vet inte om det nämnts i tråden men Jens Fredricsson vann ju SM i år med Lunatic e Landlord.

Iofs är ju Lunatics mamma elitsto, och har lämnat bra tävlingshästar med flera olika hingstar. Men visst har Landlord lämnat manga bra hästar, annars hade han ju inte blivit elitpremierad. Lanz, Dicta MB och Landmina är ju ocksa efter honom, tex.

Jag har väldigt bra erfarenhet utav Landlordavkommor.
Hade ett jätte trevligt sto hemma för några år sen. Hon var inte helt hundra i exteriören, och har väl inte världens bästa hoppTEKNIK. Men kapaciteten fanns och framför allt PSYKET var det bästa möjliga. Jätte känslig, men otroligt ridbar och lugn. Sen har det visat sig att dom som haft henne efter mig inte riktigt har hittat henne. Så dom gånger man sett henne på senare år har hon mest sett stressad och istadig ut.
Så, Lättriden för vissa och svårriden för andra..

Min förra var e: Landlord.

Han var/är inte lätt.
Ibland totalflippade han i hoppningen, vände sig om, bockade och sparkade, kastade sig hit och dit. För att nästa sekund vara en trög ridskolehäst som inte reagerade på en hjälp eller som inte ens brydde sig om man så släppt en bomb brevid honom.
Tävlad till 120 hoppning men fick en senskada.

Min ögonsten är e.Landlord. Världens snällaste, men ranghög med andra hästar. Lugn och lite lat att rida. Stora rörelser och en enorm hoppteknik. ca.163 cm hög och mkt fin exteriör.

Eftersom du och jag pratar om samma häst så kan man väl säga att en del saker har hänt den hästen på vägen.....

Det är därför jag hoppas att hon kan bli sitt gamla jag när hon slipper att ha ont, vilket hon har haft i många/flera år.

Iofs är ju Lunatics mamma elitsto, och har lämnat bra tävlingshästar med flera olika hingstar. Men visst har Landlord lämnat manga bra hästar, annars hade han ju inte blivit elitpremierad. Lanz, Dicta MB och Landmina är ju ocksa efter honom, tex.

Och Landstern MB, som vann Breeders 2006.

Ja, nånting måste ju garanterat ha hänt. Jag känner inte igen henne i alla fall, hoppas med hela mitt hjärta att du får ordning på henne och får tillbaka den hästen som jag kände.

Måste bara förtydliga för alla andra, att det inte är Mik jag sett rida hästen.

Lycka till med henne och fölungen.. är fölet såld förresten??

fölungen är inte såld...hon blir kvar hos mig:love:

Nog har du sett mig någon gång och inte har det alltid gått bra, det vill jag inte påstå...

Jag hoppas också att hon blir bra igen. Känns lite jobbigt nu bara när hon går där i hagen, tjock och fet med stripig man och svans...känns som om det är en bra bit till den forna formen....

Till TS.

Jag vet även andra avkommor efter Landlord som inte är helt lätta. De kräver mkt jobb och är inga hästar man kan rida sporadiskt, de behöver ridas och aktiveras annars finns det risk för oönskat uppförande.
Självklart är inte alla Landlord hästar lika...men vissa drag kan man nog se hos dem alla/flesta.

Vad roligt att du har kvar henne (fölungen alltså), blev lite sugen när jag såg förut att hon var till salu.

Har bara sett dig en gång när du ridit henne, i Baståsen. Inte kände jag riktigt igen henne, men då hade du inte haft henne så länge va.
Hoppas att det löser sig i alla fall, och att man så småningom får se er på tävlingsbanorna.

Till TS: Jag har sett både enkla och lite mer svåra avkommor till honom på nära håll. Men ingen utav dom har varit något tittig. Red en som var lite skarp, men hade hög ridbarhet (gick så småningom svår hoppning). Jag har som sagt bara bra erfarenheter av Landlord avkommor, letar jag häst och hittar nån efter Landlord ser jag det som ett plus.

Har bara suttit på ett par stycken. De var träiga:p

Men andra verkar ha andra erfarenheter med avkommor som har mer klipp i sig.

Rider ett sto E: Landlord just nu. Hon är precis som all beskriver. Stegrar och bråkar när man kräver lite utav henne ena dagen. För att dagen där på gå hur bra som helst!
Men hon älskar att hoppa och hoppar med super teknik vid träning, Väldigt tittig och nervös ute på banorna dock...

*KL*
Och den som Rodrigo Pessoa vann VM på för en herrans massa år sedan (kommer inte ihåg vad den hette, Lianos eller liknande :confused: ) var väl E. Landlord.

Ja, det stämmer. Lianos är väl Landlords mest framgangsrika avkomma. Som sagt, han är ju elithingst, sa det är ju inte det att han inte lämnar kapacitet.

Det låter som om det kommer att bli spännande...
Vi har fått hem henne nu i alla fall och hon verkar helt okomplicerad i hanteringen. Det blir en utmaning att se hur mycket det går att göra åt ridbarheten. Det låter som att det går en röd tråd igenom de flesta Landlordhästarna. Tror nog att detta kan bli en rolig häst att rida på tävlingsbanorna i alla fall. Men man vet aldrig, det är ju alltid en chansning när man köper häst och det tar tid innan man vet om det var rätt eller fel.

Har bara haft nära kontakt med 2 avkommer till Landlord men båda var mer eller mindre livsfarliga.Skickade av sina ryttare så man blev livrädd,den ena tom sparkade sin ryttare i huvudet när hon ramlat av och låg på marken.Den är som tur är förpassad till de sälla jaktmarkerna nu.Den andra vandrade runt bland flera erkänt duktiga ryttare men det slutade alltid med att den kom tillbaka då dom gav upp efter ett tag.Den var dessutom väldigt elak i stallet.Landlord själv red man ju aldrig på-det kanske fanns en orsak till det!!!

Det lät ju inte så roligt precis. Jag visste inte att Landlord inte reds. Det verkar ju ändå konstigt om det skulle bero på att han inte gick att rida för då borde man ju inte avla på honom heller. Det skulle vara spännade att veta varför han inte reds/rids. Ingen som vet?

klart han var riden.
Var har du fått det ifrån?

Hade mycket kontakt med Ole Madsen som importerade honom.Han reds inte sen han kom till Sverige.Att han reds när han gjorde sitt bruksprov är självklart men mig veterligt finns inga tävlingsresultat från Tyskland.

Liknande trådar

Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 445
Senast: Oknytt
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Avel Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av hur avkommorna av Emmerton 1024 brukar bli :). Brukar han lämna stora föl och hur brukar dem...
Svar
7
· Visningar
1 242

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka