Landlord- svårridna avkommor?

Sv: Landlord- svårridna avkommor?

Absolut!!!
Många saker går i arv först i andra generation.
Välj en hingst med mycket fint temperament för att försöka undvika att det slår igenom.

Precis som Kicket skriver. Tänk på att välja en hingst ur en hingstlinje som brukar ge stadigt temperament. Sen är ju avel oförutsägbart så man vet aldrig...

Omvänt då? Alltså om man har ett sto med supertemperament och hög ridbarhet, kan man "utan risk" välja en vass hingst då?
kopparberg - avelssugen med fint sto! ;)

Just tittigheten är Landlordavkommorna kända för,vidare är många av dem förhållandevis höga men kanske framförallt väldigt långa hästar vilket gör dem svårridna för flertalet hobbyryttare.

Personligen tycker jag att typen av häst är snygg och flera jag sett har rört sig bra,har dock bara hoppat en(ett sto)och hon var fin i sprången men tittig.

Stämmer till 100% på den jag nämnde.
Den är runt 177 cm hög, men mest manke.
Drar 165 cm i täcke!

Det bästa är ju om man känner till mödernet bra.
Det kan ju även på stoet finnas hästar med vasst temperament bakom...
Är det lugna hästar alltigenom skulle jag kunna tänka mig ta en hingst med knepigare temperament om det bara finns nog med ridbarhet på honom o hans avkommor.

För min del vet jag inte om jag vill chansa. Det får bli till att ha lite kul på tävlingsbanorna och avla på något annat i stället. Den här är i alla fall inte tittig vilket verkar vara vanligt annars. Det här med exteriören verkar jag ju vara felinformerad om så det är nog sant att dålig ridbarhet mer beror på temperamentet. Vi får väl se om det går att få någon ordning på damen :)

Jag har bara ridit en enda landlord avkomma så jag är nog inte rätt person att svara men gör det ändå.

den hästen var rätt tuff i skallen men inga problem med exteriören. En häst som behöver jobba med skallen för att må bra. :)

Stentuffa gummibollar ;)
Gillar Landlord skarpt. Har två egna hästar E. Lasandos, Landlords enda godkända son i Sverige.
Har även sett/ridit några Landlord avkommor.

Senast ändrad av en moderator:

Enda jag känner till är ett mkt snyggt men skarpt sto som har mkt dålig ridbarhet, så det avlas på henne istället. Var efter att ha träffat henne som mina planer på Landlord lades på hyllan. :cool:

Jag vet tyvärr inget om temperamentet på hästarna i hennes stam. Hon har full stam Brandenburger, men de hingstarna hade jag aldrig hört talas om innan jag köpte henne.

Jag "fegar nog ur" och tar en hingst med bra skalle den dagen det blir aktuellt med föl! För säkerhets skull!

Jag har ju som en del av er vet både haft egna Landlord-hästar samt ridit ett flertal. På det stora hela kan man säga att det inte är lätta hästar, men samtidigt när de mkt kapabla. Jag skulle gärna ha ett Landlord-sto till avel.

Jag kanske ridit ett 10-tal avkommor. En tredjedel helt normala lugna hästar, en tredjedel lätthanterliga men svårridna och den sista tredjedelen lättridna men svårhanterliga! ;)

Men alla har kunnat hoppa, så det andra har jag bortsett ifrån!

För min del vet jag inte om jag vill chansa. Det får bli till att ha lite kul på tävlingsbanorna och avla på något annat i stället. Den här är i alla fall inte tittig vilket verkar vara vanligt annars. Det här med exteriören verkar jag ju vara felinformerad om så det är nog sant att dålig ridbarhet mer beror på temperamentet. Vi får väl se om det går att få någon ordning på damen :)

Har ridit en Landlordavkomma. Den var lite sa som det beskrivs här: snygg och kapabel (inte svar klass kanske, men Msv utan problem), hoppade bra och rörde sig trevligt. Stor som ett hus och langlinjerad, men snygg att se pa och med ändamalsenlig exteriör. Snäll och trevlig att hantera i stallet.

Men däremot svarriden. Ägaren, som var van vid tuffa, känsliga hästar, köpte den för att ha att klättra i klasserna med. Med svarklassryttare i sadeln gick den 1,20-1,30 med helt ok resultat. Vad jag vet har den inte kommit ut pa tävlingsbanorna alls med nuvarande ägare, den är tydligen ett har av hin att rida mellan varven, framförallt pa hoppbanan.

Skulle inte köpa en san häst själv, vad hjälper det att hästen har kapacitet för 1,30 om man inte kan fa den runt banan i en 90-klass en gang?

Omvänt då? Alltså om man har ett sto med supertemperament och hög ridbarhet, kan man "utan risk" välja en vass hingst då?
kopparberg - avelssugen med fint sto! ;)

Man brukar ju säga att man ska välja en hingst som har samma styrkor som stoet, men inte hennes svagheter. Om en av styrkorna hos ditt sto är det fina temperamentet, sa skulle jag välja en hingst med samma fina temperament och ridbarhet.

Väljer du en väldigt vass hingst sa blir ju avkomman förmodligen vassare än stoet, är det ditt avelsmal?

Knapplån!
Vet inte om det nämnts i tråden men Jens Fredricsson vann ju SM i år med Lunatic e Landlord.

Väljer du en väldigt vass hingst sa blir ju avkomman förmodligen vassare än stoet, är det ditt avelsmal?

Nej för tusan, jag ska ha kvar avkomman själv har jag tänkt. Sedan ska jag rida och ha roligt och skava runt i 1,20 klasser! :D
Skulle det sedan bli vinstlott och en ny Butterfly Flip, då är det ju bara att tacka och ta emot och sälja till ngn som kan tillvarata all kapacitet.

Just nu är Ronaldinho den jag skulle välja. Såg honom i Falsterbo och på hingsttåget, tycker han är jätteläcker!

Jag har ett sto efter Landlord, det man kan säga om henne är att hon är ...svår:grin:. med kapacitet. Är tuff och försiktig och inte tittig. Bara ca 162-164cm hög men lite lågställd.

Hon har ett tufft temperament, är het att rida och har även i perioder varit otroligt istadig... MEN det visade sig att hon i flera år (innan min tid) har gått med en fel tillpassad sadel och hade otroligt ont i ryggen. Hon såg även ut som, hej kom och hjälp mig i munnen, 1,5 cm hakar.....

Jag ägnade ca 1,5 år åt att renovera denna häst och när det precise började lossna gick hon omkull och gjorde sig illa i ett bakknä, då beslutade jag mig för att betäcka henne....:crazy:

Jag valde en hingst som jag tycker visade på gott temperament, ridbarhet och kapacitet och det blev i mitt fall Jaguar Mail.

Har nu ett helt underbart stoföl som hitintills har haft ett bedårande temperament. Hon har inte fått några av mammans exteriöra svagheter och har bättre gångarter än mamman och betydligt trevligare temperament än vad mamman hade i samma ålder...

Mamman är nu helt frisk och ska börja ridas i månads skiftet.....
Jag hoppas att mycket av istadigheten har bottnat i smärtan hon har haft i rygg och mun, jag kan återkomma om ett halvår med en rapport:D

Liknande trådar

Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 445
Senast: Oknytt
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Avel Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av hur avkommorna av Emmerton 1024 brukar bli :). Brukar han lämna stora föl och hur brukar dem...
Svar
7
· Visningar
1 242

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka