Landlord- svårridna avkommor?

Cheval

Trådstartare
Ja, jag undrar vad ni har för erfarenhet av Landlordavkommor. Brukar de bli svårridna pga sin exteriör som jag har hört?:confused:

Sv: Landlord- svårridna avkommor?

Inte exteriören...snarare hans temperament. Det är väl inte för svenssonryttarna direkt. Men jättebra tävlingshästar.

Säger som kicket, inga "barnhästar" de jag träffat, men däremot väldigt kapabla tävlingshästar.
Jag skulle inte köpa en Landlordavkomma, skulle anse det för svårt för hobbyryttaren mig.

Jag har en kompis som tävlar sin Landlord:are i MSv dressyr med placeringar.
Det har dock inte varit en helt enkel väg dit.
Han skolades om till dressyrhäst pga sin tittighet på hoppbanan. Annars har hästen ett otroligt fint möderne med en World Cup-häst som halvbror.

Håller med ovanstående. De jag har sett har varit stora snygga hästar som verkar ha hög potential men tyvärr varit mkt dåligt ridna. Hoppat mest på fart o inte välridna o lydiga för fem öre. Kan kanske bero på psyket eller bara dåliga o slarviga ryttare.

Senast ändrad:

Är på G att köpa ett häst e Landlord och den var inte så välriden på marken och en bekant sa att de ofta var det och att det berodde på halsens ansättning mm. Det kanske snarae är temperamentet då för det hade denna häst. Den ska dock användas som tävlingshäst i hoppning och det verkade den mycket kapabel till.
Men det är alltså så överlag då att de har mycket temperament?

Just tittigheten är Landlordavkommorna kända för,vidare är många av dem förhållandevis höga men kanske framförallt väldigt långa hästar vilket gör dem svårridna för flertalet hobbyryttare.

Personligen tycker jag att typen av häst är snygg och flera jag sett har rört sig bra,har dock bara hoppat en(ett sto)och hon var fin i sprången men tittig.

Håller med det ovanstånde skrivit. Beror nog mer på temperamentet. Hade ett sto e. landlord med ett jädrans temperament. Det förstörde hennes tävlingskarriär i princip, hon surade ihop så fort man krävde lite av henne. Nu var hon nog ett extremfall dock :crazy:

(vill bara lägga till att Jens Fredricssons SM-vinnare är e Landlord,så med rätt pilot så...);)

Min häst är efter Landlord - Robin Z. Han är väldigt lat, men när han väl kommer igång så blir han jättefin :) Har fina gångarter men knappt utvecklad alls inom dressyren. Han är ca 167cm hög och drar 140-145 i täcken. Har har kapacitet för mkt men lite tittig och lat och det gör att han blir lite svår tycker jag. Men sen har han sina dagar då han är :love: Men han är inte ngt fan av att jobba :p Temperament tycker jag inte att han har, eller kan kan ju sura ihop och sparka lite när man blir arg på honom om han gör fel/inget alls men han är snäll typ jämnt.

Jag har ridit flera Landlord avkommor och jag tycker att dom har varit trevliga. Överlag har dom varit trevliga i dressyren och som små tigrar i hoppningen (mkt kapacitet) Dock ngt vassa i temperamentet. Inga hobbyhästar.

Säger som Bellini innan, jag känner två Landlordston som hade kapacitet, men som var totalt istadiga och tjurade ihop så fort de passade dem ungefär -blev ingen karriär för ngn av dem. Den ena dessutom inte så rolig att hantera trots mkt vettig hantering/ ägare, så näe inga Landlord skulle hamna på min vill ha lista.

Ja många av de bästa är ju lite knepiga. Jag tror inte denna är så extrem fast det vet man ju inte förrän man haft den ett tag. Den är heller inte stor (162) så då kanske den blir lättare att rå på. Den var som sagt outbildad på marken men verkar inte dum eller så. Hoppa kunde den dock och den är inte tittig alls utan går på allt.
Hade funderat på att betäcka efter några år men man kanske ska akta sig för det om det svåra temperamentet nedärvs?

Jag sålde mitt sto och nya ägaren tog en avkomma, den är nu 3 och minst lika hopplöst tjurig och istadig :crazy:

M kanske var hon det, men jag har hört fler som förstört goda förutsättningar på tävlingsbanan pga humöret...

Jag sålde mitt sto och nya ägaren tog en avkomma, den är nu 3 och minst lika hopplöst tjurig och istadig :crazy:

Det skulle jag däremot kunna säga att min häst också är, är det Landlords "fel"? Aja, hur som helst så är ju enda sättet att träna vidare på att få honom att gå fram och ta hjälperna direkt och lyssna :)

Knapplån!
Skulle nog aldrig kunna påstå att hans avkommor har problem med halsansättningen(då har de nog fått det från mamman).
Inte heller är de jag sett långa i ryggen.
Hans son Lasandos är vad jag vet den ende godkände hingst med 10 på hhb... sen med 10 på typ.
Han är dock betydligt mildare än sin far i sin nedärvning.

Stämmer nog inte på alla, eller så har jag undantaget som bekräftar regeln!!:love:
Har ett sto efter Landlord som väl inte är någon större stjärna som hopphäst eller på tävlingsbanan (kan ju bero på tidigare och nuvarande ryttare:o), men som min son hoppade liten bana 80 cm på när han var ca 9 år och ingen van ryttare!!

Däremot håller jag med om att tittigheten kan ställa till små problem ibland, men inget som inte går att övervinna!!

Jag syftade mer på att temperamentet nedärvdes från landlordstoet till sin avkomma. Eftersom ts skrev att det ev var aktuellt att betäcka senare.

Jag syftade mer på att temperamentet nedärvdes från landlordstoet till sin avkomma. Eftersom ts skrev att det ev var aktuellt att betäcka senare.

Så om jag skulle betäcka mitt sto, är det stor risk att avkomman blir svårriden eller svårhanderad även om inte mitt sto är det?!

Liknande trådar

Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 445
Senast: Oknytt
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Avel Tänkte kolla om någon här har erfarenhet av hur avkommorna av Emmerton 1024 brukar bli :). Brukar han lämna stora föl och hur brukar dem...
Svar
7
· Visningar
1 242

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka