Lancashire Heeler eller Sheltie?

LyQa

Trådstartare
Skriver här inne ihop om att få lite hjälp i mitt rasval!

Velar lite mellan Heelern och Sheltien, i mina ögon två underbara raser.
Det viktiga är att rasen är aktiv och fungerar i ett aktivt liv tillsammans med mig, min familj och min Volpino.
Jag tränar aktivt i agility och det är viktigt att nästa hund fungerar i det också, den behöver inte vara världsbäst men den behöver kunna fokusera - givetvis individuellt men tänker mer generellt.

Någon här inne som har har Shelties eller Lancashire Heeler och kan berätta lite om sin ras?
När har ni som tidigast tagit kontakt med uppfödare?

Tack på förhand :)

Jag har lancashire heeler (även liten uppfödning av dom) och känner folk med sheltie. Vad vill du veta :) Även om dom tillhör vallhundsgruppen, så är det ändå väldigt olika hundar.

Uppfödaren kan man ta kontakt med när man vill. När jag skaffade min första heeler, så hade jag haft kontakt med hennes uppfödare i 3 år innan jag slog till ;)

Jag har lancashire heeler (även liten uppfödning av dom) och känner folk med sheltie. Vad vill du veta :) Även om dom tillhör vallhundsgruppen, så är det ändå väldigt olika hundar.

Uppfödaren kan man ta kontakt med när man vill. När jag skaffade min första heeler, så hade jag haft kontakt med hennes uppfödare i 3 år innan jag slog till ;)

Jag skickade faktiskt ett PM till dig på iFokus som du gärna får svara på när du har tid :D

Jag har inte haft någon av raserna men träffat och tränat med en hel del shelties och luskat om heelern eftersom jag var inne på att skaffa en.
Min uppfattning är att sheltien är betydligt vekare och mildare medan heelern har mer "jävlar anamma" och attityd.
Om det är en för- eller nackdel beror förstås på vilken typ av hund man föredrar.
Jag vet inte riktigt hur det är med heelern men det är inte helt ovanligt med osäkra eller rent av rädda shelties. Jag skulle vara väldigt noga med mentaliteten om jag valde sheltie och köpa från en kennel som uttalat avlar med detta i åtanke och som utvärderar med MH eller BPH.

Har haft en heeler och sneglat en hel del på sheltie. Till lynnet är dom nog rätt olika. Håller med @Lona i det hon skriver angående det. :) Om jag var du skulle jag ta kontakt med uppfödare av båda raserna och träffa lite hundar för att se vilken ras som tilltalar dig mera!

Upplevde det svårt att hitta vettiga sheltieuppfödare faktiskt.. Det var väldigt få som satsade på MH/BPH och av dom som gjort det fanns det ofta tråkiga resultat tyckte jag.

Heelern är ju en väldigt icke-homogen ras och det märks i valpkullarna - valparna är ofta väldigt olika i både utseende och temperament. Men är man bara uppmärksam och väljer en valp utefter det temperament som passar en bäst, så får man en härlig och trogen kamrat i vått och torrt :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 782
Senast: hundtant
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka