Görel
Moderator
Menar du då ett låst sparkonto? Annars är det väl bättre att låna av sig själv?
För egen räkning menar jag fondkonto.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menar du då ett låst sparkonto? Annars är det väl bättre att låna av sig själv?
Tycker det är helt okej att låna ut pengar, bästa när det gäller att låna ut till vänner så är det nog att inte låna ut mer än man har råd att förlora då saker och ting ju faktiskt kan hända i livet som gör att pengarna kan dröja att få tillbaka.Tittade på lyxfällan och där tog en person lån för att kunna låna ut pengar till vänner.
Jag har lånat ut pengar på olika sätt. Tidsbegränsad och obegränsad tid. Till olika typer av människor. I olika situationer. Mest till vänner som antagligen gjort detsamma för mig.
Jag lånar inte ut pengar jag inte har eller inte har råd att förlora.
Om pengarna inte betalas tillbaka är vänskapsförlusten värre än pengaförlusten.
Oftast är det jag som erbjuder. Det är också en känslig situation. Att erbjuda utan att förminska personen. Ibland vet jag inte om det är rätt eller fel.
Många tycker att jag är dum som riskerar så mycket genom att låna ut. Själv försöker jag vara en god vän, på dom sätten jag kan.
Hur ser ni på att låna ut pengar?
Ok ja då förstår jag.För egen räkning menar jag fondkonto.
För egen räkning menar jag fondkonto.
Varför lägger du inte en liten buffertspar på ett vanligt konto så slipper du mecka med att lösa ut fonder eller låna av vänner innan lön? Menar inget illa, bara tänker att det måste vara smidigare? Sparräntan är ju typ noll men nån månadslön i buffert med snabb åtkomst kan ju vara smidigt tänker jag?
Jag tänker förstås inte hänga ut min privatekonomi på ett forum, men du kan kanske tänka dig att en buffert ibland går åt till något annat.
Jag tänker inte att det handlar om godkännande utan krångligare och dessutom ränta.Jag lånar inte pengar, och jag lånar inte ut pengar.
Att lägga ut för någon är en annan sak. Typ att nån glömt kortet när man ska luncha. Men då får jag ju pengarna samma dag. Jag är snål att låna ut saker också. Ensambarnets förbannelse
Om inte en bank godkänner personen som låntagare så gör inte jag det heller.
Förutom att jag inte erbjuder att låna ut i princip nånsin längre så ser jag det nog som du.Tittade på lyxfällan och där tog en person lån för att kunna låna ut pengar till vänner.
Jag har lånat ut pengar på olika sätt. Tidsbegränsad och obegränsad tid. Till olika typer av människor. I olika situationer. Mest till vänner som antagligen gjort detsamma för mig.
Oftast är det jag som erbjuder. Det är också en känslig situation. Att erbjuda utan att förminska personen. Ibland vet jag inte om det är rätt eller fel.
Många tycker att jag är dum som riskerar så mycket genom att låna ut. Själv försöker jag vara en god vän, på dom sätten jag kan.
Precis samma här!Även om jag får skylla mig själv stör det mig det mig dom gångerna ngn har unnat sig ”lyx” istället för att göra sig skuldfri.
Fast det där är ju ett väldigt konstigt tänk, isåfall så försvinner alla pensionärer då för dig också oavsett ekonomi, för dom blir aldrig godkända av banker även om dom jobbar och tjänar extra.Om inte en bank godkänner personen som låntagare så gör inte jag det heller.
Tittade på lyxfällan och där tog en person lån för att kunna låna ut pengar till vänner.