Låna ut pengar till fodervärd

Blueeyes

Trådstartare
Behöver lite råd. Har min ponny ute på foder hos en supergullig och duktig tjej som är mitt emellan två jobb. Hon behöver lämna tillbaka honom under två månader men jag känner inte att det är rätt mot hästen att flytta honom för två månader (dessutom har jag inte en stallplats just idag). Jag har erbjudit mig att låna ut pengar till stallhyra + hovslagare för april och maj, 1800 + 300 april, 1800 i maj.

Nu undrar jag hur jag gör detta bäst för att inte bli "lurad?". Skickar jag en faktura? Skriver man ett kontrakt? Hur lägger man upp det? Tänker att hon kan delbetala tillbaka det.

Sv: Låna ut pengar till fodervärd

Man skriver ett kontrakt där allting framgår tydligt med summor, datum då det ska betalas tillbaka och ett sistadatum för allt. Bådas personnummer och namnunderskrifter. Ett sådant papper gäller som underlag att skicka till KF om det skulle bli problem.

Spontant så tycker jag du ska stå för nödvändiga utgifter, det är din häst och ditt ansvar och ett billigt pris för att slippa flytta hästen fram och tillbaks. Tar du hem hästen har du ändå stora delar av kostnaden eller i värsta fall högre.

Och du har inte ens stallplats.

Tjejen VILL ju inte säga upp kontraktet, att hon har strul med pengar är väl nått som händer alla? Vi har en månads uppsägningstid så då får hon ändå stå för hyran. Vi båda anser att detta är en jättebra lösning, jag vill bara få det juridiskt rätt.

Tack Mitrolle! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 073
Senast: Lobelia
·
Äldre Okej, rörig historia (som kanske borde ligga på hästforumet någonstans egentligen? Moderator får gärna flytta isåfall!) men hang in...
Svar
19
· Visningar
2 704
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 322
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?