Låna ut kaniner, hjälp!

R

Rihonin

Jag måste låna ut mina kaniner i ½ år pågrund av jobb utomlands. Hjälp mig att komma på ställen att annonsera på, lagt ut på blocket å ska sätta upp i lokala affärer/djuraffärer å så. Vad finns de mer ja kan göra??
Nån av er kanske känner nån som vill låna dem?

Tacksam för hjälp :)

Sv: Låna ut kaniner, hjälp!

Djuraffärer och blocket är bra, men var försiktig och skriv kontrakt och gör hembesök.
Hör annars runt med vänner, familj, släktingar, grannar, klasskamrater, jobbarkompisar, mfl och be dom tänka över det/ höra sig för bland folk dom känner. Det kanske finns nåt stall i närheten som har en box dom kan låna ut ett halvår.
Det finns ju en liten annonsmarknad här på buke också (radannonserna till vänster).

En sak du borde tänka på, hör först efter med vänner och familj, som kanske känner till kaninerna lite bättre, eller snarare du känner dem. Den felaktiga som KAN hända är att någon som tar han om en annans kaniner kör inte samma rutiner eller ger något som inte skall ges osv. Och eftersom att kaniner är så känsliga, så kan de reagera på antingen något de fått i sig eller att de vistas i en annan miljö/temperatur/fuktighet.
Det värsta skulle vara för den som då tar hand om dina kaniner är att om de snabbt skulle sjukna in av någon anledning, att man gärna tar åt sig skulden. Därför måste man som både kaninägaren och den som tar hand om dina kaniner, göra upp väldigt noga vad som gäller, men även kunna förstå att kaniner kan sjukna in väldigt fort.
Jag har själv tagit hand om en bekants kanin och det gick väldigt bra, men var väldigt noga att berätta för dem att allt kan hända, även om man är försiktig, vare sig kaninen var hos mig eller dem.
Så en liten slutkläm, var försiktig med valet av person som lånar dem, och som OhNoez skrev, kolla hemmiljö och skriv kontrakt på det du tycker är viktigt. Seriösa "hjälpredor" skriver på ett kontrakt!

Något jag tycker att du ska tänka på är att du ska avra borta ganska länge. Alltså måste den som har hand om kaninerna ha dem ganska länge.

Under den tiden kan man hinna fästa sig helt otroligt vid ett djur. Så det kanske inte är jättelämpligt att låna ut kaninerna till ett barn vars föräldrar kommer bli arga på dig när du kommer hem och vill ha kaninen tillbaka...

Bara en tanke. Lycka till! :)

Ridskolor har ofta anslagstavlor.

Om jag var i din situation skulle jag utse en kontaktperson i sverige som fodervärden kan ringa om det blir problem eftersom det kan vara svårt att nå dig utomlands. Då kan kontaktpersonen avgöra om du behöver kontaktas så inte fodervärden behöver göra långa utlandssamtal varje gång kaninen tappar en hårtuss. För fodervärden blir de också mer naturligt att ringa vid mindre funderingar om en svensk kontaktperson finns.
Kontaktpersonen kan vara din förälder/syskon/bästa kompis eller liknande som du känner väl.

Kaninuppfödare är det första jag kommer att tänka på :).

om du köpt dina kaniner från uppfödare brukar dom vara villiga att vara fodervärdar mot viss ersättning!. Självklart ska dom ju vara seriösa och att lita på.

Och säger som alla andra, Gå igenom rutinerna, vad som gäller m.m.
Skriv kontrakt :)

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar