Låna ut grönt kort

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Ridi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 3 562
R

Ridi

Fick en förfrågan av en mamma till ett barn om inte hon kunde få låna mitt gröna kort för det dröjer bara tills nästa år när dottern själv kan ta grönt kort så mamman orkade väl inte ta ett eget. Svaret blev NEJ, kände mig faktiskt illa till mods. Hade hon själv lånat ut sitt körkort till någon annan? Tror faktiskt inte det och jag skulle aldrig låna ut mitt gröna kort. Hur kan man bara komma på att fråga något så dumt. Vill man ut och tävla får man minsann se till att man har rätt papper, som man själv ordnat, annars får man hålla sig hemma. Vad tycker ni, var det inte lite väl fräckt att fråga?

Sv: Låna ut grönt kort

Va??:confused:

Helt otroligt, hur kan man ens fråga - och som förälder dessutom. Bra att du inte lånade ut kortet.:cool:

Det är ju inte konstigt att barn tar lätt på regler om man har sådanan föräldrar. Vet att de vill ut och tävla i höst och hoppas verkligen att hon inte ringer och frågar igen för då JÄVLAR... ska hon få höra vad jag tycker.

Kan man ens låna ut det Gröna kortet? Det är väl personligt.. Jag skulle inte lånat ut det heller! Det Gröna kortet är ju som ryttarens körkort och man kan ju inte låna ut ett körkort...:angel:

Nej man får inte låna ut sitt gröna kort. Det är personligt. Det vet hon som frågade mig också så därför tycker jag att det är väldigt dåligt av henne att ens komma på tanken. Ganska respektlöst gentemot mig, hade jag gjort det och någon kommit på det hade jag antagligen förlorat det.

Ja, det är ju lite respektlöst.. men hur svårt är det att gå en sådan kurs?? jag har ju gått den och det är ju inte så svårt direkt. nu börjar ridterminen igen också så då kan man kolla om de har någon kurs, om hon nu måste tävla nu. Ungen kunde ju ta själv nästa år.. Om de tvunget måste tävla får de väl tävla klubbtävling eller gå kurs nu i höst..

Om hon frågar igen så säg att de han få HYRA dig och ditt gröna kort för en tävlingsdag. Sen tar du rejält hög timmpenning för att följa med, givetvis plus reskostnader osv!

Jag har följt med på tävlingar i bland till barn vars föräldrar inte har grönt kort. Man kan ju tycka att hon kunde frågat om du ville följa med på tävling i stället. Förstår inte hur hon kan tro att det bara är att låna ut kortet.

har hört att man som mamma/pappa har gröntkort, så får dens dotter/son tävla på deras kort upp tills att dom är 13.

det var en liten fågel som viskade det till mej!

Jaså? Så, om man är ute och tävlar och har någon annan med sig som har ett grönt kort, är det okej då? Behöver inte ryttaren ha ett också, eller? :crazy: Det här med grönt kort är lite nytt för mig, har inget själv men ska ut och tävla i höst och är därför lite fundersam kring det här med grönt kort :angel:

Om man är under 13 alltså! Och den personen är ansvarig för dig.

Jaså, och kan man då inte ta grönt kort om man är under 13?

nej, under 13 är det lämpligen föräldern som tar kortet. Sen får man ta det själv.

Lånar tråden:

Visst måste man vara över 18 för att vara ansvarig och få låna ut kortet till en person under 13?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 608
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 409
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 232
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 601
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka