låna en ems ponny?

jonna

Trådstartare
Under över ett år så har jag ridit och tränat en d-ponny för att jag skulle tävla honom men sommaren 2014 fick han fång och de tog lååååång tid innan han gick att rida vanligt igen (i januari). Han såg fräsch ut och jag skulle låna honom på foder med han visade hälta på veterinärbesiktningen.. Så vi valde att inte ta honom då vi tog bort våran c-ponny hösten 2014 efter flera års skador och kämpande.

Nu så fick dom domen av veterinären att han har ems. Men ägarna orkar inte mer så han får somna in på lördag men jag är så ledsen när han är helt frisk och aldrig vart så fräsch förut. Så jag och min mamma har funderat på att ta hem honom till oss, jag sätter igång honom och så får vi se hur de blir i höst. Han kommer att få gå i en hage utan gräs. Hur tycker ni detta låter? Skulle ni valt att ta hem en sån ponny? Jag har 4 andra hästar till så han kommer ju vara hag i hag med dem. Min mamma ska ringa och höra med hans veterinär och rådfråga vad hon tycker. Eftersom vi var med min första ponny hos veterinären väldigt ofta så känner hans veterinär till oss och våran tragiska historia så vi hoppas hon ger oss rätt och bra råd.

Det är ett evigt pysslande med en ems häst för att hålla dom i ett bra hälsosamt hull och ha koll på deras behov och sånt eftersom dom kräver en hel del extra pga av inflammationer som blir i depåerna samt behöver tillskott extra tillskott av vissa mineraler. Att banta en ems häst utan att orsaka magsår,kolik eller att hästen blir ett matgalet stressat monster är också en konst, det går men det kräver en hel del. Jag förutsätter att hästen inte är i hälsosamt hull och inte är utan depåer eftersom den har fått fång?
Jag har en ems häst sen många år tillbaka. Jag har lärt mig oerhört mycket men det är också massor med jobb. Jag har full förståelse för dom som inte orkar hålla en sån häst. Att den dessutom har fång så får du allt med vad det innebär att ha en fånghäst. Min häst har aldrig utvecklat fång men så har jag ett strikt upplägg också.

Mitt råd är att inte köpa hästen. Problem får man på köpet oavsett förr eller senare. Att ha häst ska vara kul och med fång kommer en ständig "fångest" likaså oro över emsens utveckling.
Köp en frisk häst så har du bättre förutsättningar från start. Risken är annars stor att du får framtida problem och stora veterinärräkningar på köpet oavsett om försäkringen täcker eller inte och det finns roligare saker att lägga pengarna på.

Har ni redan fått er beskärda del av hästskador och problem sedan förra hästen - ta inte på er fler problem. Hästen är konstaterat ofräsch och har en diagnos som kräver mycket för att hästen ska hålla sig hyggligt frisk.

Jag tycker det är rätt beslut att låta den somna in.

Helt generellt så tycker jag att ni ska låta bli. Jag äger fånghästar, så jag vet hur mycket extra ansvar och pyssel (och pengar) det kan föra med sig. MEN om ni beslutar er för att ta hästen så tycker jag att det hade varit bättre att få köpa loss den för en billig peng. Då har ni ju full bestämmanderätt över behandling, ev avlivning och liknande. Se över hästens försäkring NOGA!

Låt bli. Det är inte lätt ens med gräsfri hage osv.

Jag tog bort min EMShäst för knappt ett år sedan. Inte pga EMSrelaterade problem utan andra. Han hade varit symptomfri i många år.

Idag har jag tre, varav två är små tjocka lättfödda. Men utan EMS. Och det är som natt och dag. I år kollar jag på glada hästar som busar på betet. Inga fodertider att passa eller automatisk utfodring att fylla på. Ingen ångest, ingen oro, inget dåligt samvete för att en går utan gräs, alltid är hungrig, har kort ättid osv.

Jag skulle aldrig tagit bort min för hans EMS, men jag skulle aldrig skaffa en ny med EMS. Jag insåg först när han var borta HUR mkt jobb och ffa hur mycket det påverkade känslomässigt. Även fast vi hade en rutin som fungerade, han var besvärsfri sen flera år osv.

Låt bli. Det är inte lätt ens med gräsfri hage osv.

Jag tog bort min EMShäst för knappt ett år sedan. Inte pga EMSrelaterade problem utan andra. Han hade varit symptomfri i många år.

Idag har jag tre, varav två är små tjocka lättfödda. Men utan EMS. Och det är som natt och dag. I år kollar jag på glada hästar som busar på betet. Inga fodertider att passa eller automatisk utfodring att fylla på. Ingen ångest, ingen oro, inget dåligt samvete för att en går utan gräs, alltid är hungrig, har kort ättid osv.

Jag skulle aldrig tagit bort min för hans EMS, men jag skulle aldrig skaffa en ny med EMS. Jag insåg först när han var borta HUR mkt jobb och ffa hur mycket det påverkade känslomässigt. Även fast vi hade en rutin som fungerade, han var besvärsfri sen flera år osv.

Han fick komma till en vuxen person som ska lägga all tid på honom så nu känns det bra. :)

Helt generellt så tycker jag att ni ska låta bli. Jag äger fånghästar, så jag vet hur mycket extra ansvar och pyssel (och pengar) det kan föra med sig. MEN om ni beslutar er för att ta hästen så tycker jag att det hade varit bättre att få köpa loss den för en billig peng. Då har ni ju full bestämmanderätt över behandling, ev avlivning och liknande. Se över hästens försäkring NOGA!

Han får komma till en annan vuxen tjej :)

Har ni redan fått er beskärda del av hästskador och problem sedan förra hästen - ta inte på er fler problem. Hästen är konstaterat ofräsch och har en diagnos som kräver mycket för att hästen ska hålla sig hyggligt frisk.

Jag tycker det är rätt beslut att låta den somna in.

en annan vuxen tjej kommer att ta över honom :)

Det är ett evigt pysslande med en ems häst för att hålla dom i ett bra hälsosamt hull och ha koll på deras behov och sånt eftersom dom kräver en hel del extra pga av inflammationer som blir i depåerna samt behöver tillskott extra tillskott av vissa mineraler. Att banta en ems häst utan att orsaka magsår,kolik eller att hästen blir ett matgalet stressat monster är också en konst, det går men det kräver en hel del. Jag förutsätter att hästen inte är i hälsosamt hull och inte är utan depåer eftersom den har fått fång?
Jag har en ems häst sen många år tillbaka. Jag har lärt mig oerhört mycket men det är också massor med jobb. Jag har full förståelse för dom som inte orkar hålla en sån häst. Att den dessutom har fång så får du allt med vad det innebär att ha en fånghäst. Min häst har aldrig utvecklat fång men så har jag ett strikt upplägg också.

Mitt råd är att inte köpa hästen. Problem får man på köpet oavsett förr eller senare. Att ha häst ska vara kul och med fång kommer en ständig "fångest" likaså oro över emsens utveckling.
Köp en frisk häst så har du bättre förutsättningar från start. Risken är annars stor att du får framtida problem och stora veterinärräkningar på köpet oavsett om försäkringen täcker eller inte och det finns roligare saker att lägga pengarna på.

Jag har tänkt och fick fram beslutet att ägarna har rätt i att ta bort honom men fick ett meddelande om att han på lördag flyttar till en vuxen tjej som ska ta hand om honom, vilket ändå känns skönt :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 243
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 542
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London