Lämplig stallras? Förslag!!

Sophia_

Trådstartare
Nu ska vi skaffa hund igen !
Och eftersom pappa har förlorat åsiktsrätten i detta avgörande (mina föräldrar har numera flyttat isär) kommer det INTE bli någon jakthund utan nu ska det bli sällskap, sällskap, sällskap. (Vår jaktis är världens snällaste men inte den som gärna myser ned sig i soffan med matte.. :cry: )

Kriterierna för nya vovvarna (2 stycken ska det vara) är många och trots flertalet timmar vid telefonen och datorn tittandes på olika raser, har vi inte funnit någon ras som verkar perfekt ännu.

Huvudsaken är att hunden passar i stallet och nu tänkte jag höra med er stallmänniskor här på Buke om ni har några rasförslag !

Det vi är ute efter är:
- Ganska liten ras, ca 40 cm i mankhöjd och däromkring, ska kunna bäras utan ryggproblem för matte.
- En ras som klarar kyla relativt bra, ska kunna vara med i stallet året om.
- En atletisk ras som orkar mycket, ska kunna springa i skogen flera timmer (följa med på ridtur).
- En barnvänlig hund. Jag vet, mycket beror på fostran men den ska i grunden vara tålmodig och snäll.
- Ej en ras med mycket jaktinstinkt då jag vill kunna ha den lös i skogen.
- Helst inte någon terrier, så jack russel går bort.

En ras vi fastnade för var Manchesterterriern som verkade perfekt tills det visade sig att det bara finns en uppfödare i landet och hon tar 12.000 för valparna. 24.000 för två hundar är lite mer än vad vår ekonomi klarar av... :crazy:
Så kan sägas att 10.000/valp är maximalt pris.

Tacksam för hjälp !!

Sv: Lämplig stallras? Förslag!!

Tänker på någon form av Spaniel :idea:

Sen har jag en lite förkärlek till Basenji.

Mellanpudel?

Mellan pudel kanske? i mitt stall har vi en massa pudlar, dom är perfekta stall hundar tycker jag. Det enda negativa kanske är om man vill ha pälsen lång så kan det bli lite jobbig att hålla efter den. Men man kan ju "stall trimma" dom. ;)

Själv har jag en Jack Russel, också en bra stall hund, men det är ju en jakt hund...

Cockerspaniel kanske? Jag har en cocker som jag planerar ska följa med mig till stallet ibland.

Sophia_ skrev:
Nu ska vi skaffa hund igen !
Och eftersom pappa har förlorat åsiktsrätten i detta avgörande (mina föräldrar har numera flyttat isär) kommer det INTE bli någon jakthund utan nu ska det bli sällskap, sällskap, sällskap. (Vår jaktis är världens snällaste men inte den som gärna myser ned sig i soffan med matte.. :cry: )

Kriterierna för nya vovvarna (2 stycken ska det vara) är många och trots flertalet timmar vid telefonen och datorn tittandes på olika raser, har vi inte funnit någon ras som verkar perfekt ännu.

Huvudsaken är att hunden passar i stallet och nu tänkte jag höra med er stallmänniskor här på Buke om ni har några rasförslag !

Det vi är ute efter är:
- Ganska liten ras, ca 40 cm i mankhöjd och däromkring, ska kunna bäras utan ryggproblem för matte. 40 cm hög och 12-15 kg
- En ras som klarar kyla relativt bra, ska kunna vara med i stallet året om. Växer pälsen ut så visst.
- En atletisk ras som orkar mycket, ska kunna springa i skogen flera timmer (följa med på ridtur). Följer gärna med i skogen och klarar av att gå länge.
- En barnvänlig hund. Jag vet, mycket beror på fostran men den ska i grunden vara tålmodig och snäll. Många cockerspaniels är ganska veka i temperamentet. Ingen vi har haft (5 stycken) skulle någonsin drömma om att bita, går hellre undan.
- Ej en ras med mycket jaktinstinkt då jag vill kunna ha den lös i skogen. Köp ingen jaktcocker utan en till sällskap.
- Helst inte någon terrier, så jack russel går bort. Spaniel ;)

En ras vi fastnade för var Manchesterterriern som verkade perfekt tills det visade sig att det bara finns en uppfödare i landet och hon tar 12.000 för valparna. 24.000 för två hundar är lite mer än vad vår ekonomi klarar av... :crazy:
Så kan sägas att 10.000/valp är maximalt pris.
Min kostade 8.000. Registrerad, chipsmärkt, veterinärundersökt, meriterade föräldrar, stamtavla m.m.

Tacksam för hjälp !!

Tack för svaren !

Just BASENJI :love: har vi också tittat på och ja, jag föll pladask för dessa charmiga hundar!
Men enligt de uppfödare jag talat med kan basenjis vara ganska frusna av sig och dessutom ibland problematiska med andra hundar.

Planerna är nu att skaffa en valp till våren och innan dess ta emot ngn omplacering på 1-2 år så att det blir lugnare relation mellan hundarna.

Har även tittat på och fattat tycke för norsk buhund och isländsk fårhund.

Västgötaspets kanske vore något?

Vet inget om rasen annat än att den är mindre än 40cm, har bra päls och fungerar i stallet...

Det står även i många böcker att Beauceroner (sån som jag själv har men inte rekommenderar som "soffhund) kan vara jobbiga med andra hundar. Något som jag inte alls märkt av. Även det är en träningssak/uppfostrangrej.

Känner själv två Basenji's som är gudomliga. Sen finns det alltid täcken. De två fryser inte alls märkbart.

Har två Aussies som funkar väldigt bra som stallhundar och allt annat som jag använder dom till.

Mittelspitz!
Jag har en Mittelspitz som passar perfekt in på alla kriterier. Samma typ av hund som isländsk fårhund och norsk buhund i utseendet (men snyggare ;) ) - men mindre.

Men en annan ras jag tittat lite efter är Welsh Corgi Cardigan/Pembroke. Ska också vara bra stallhundar som jag förstår det :).

Min bästa vän och granne har två Pembrokes. Skitgulliga och trevlig. Springer fort också :D

Utan att tveka - dvärgschnauzer!!! Den optimala hästhunden...

Stark,tuff, orkar vara med i skogen.Lättuppfostrad, Perfekt pälskvalitet för uteliv...

Och dödar gärna möss och råttor... perfekt i ett stall...

Lancashire Heeler, Västgötaspets, Pembroke Welsh Corgi eller Cardigan Welsh Corgi. Raserna är släkt och påminner mycket om varandra. Själv har jag fyra stycken Cardigan. Underbara hundar med stabil mentalitet och INGA RASSJUKDOMMAR! :banana:

Jag tycker västgötaspets är ett bra förslag om man vill ha en sund, härdig, tuff hund. Min har varit med i stallet så länge vi hade häst, han klarar 6-timmarsvandringar galant, han är sund, pigg och...tja...tämligen kaxig. Myser gör han ibland - men bara när han själv vill. Mycket låg jaktinstinkt, ingen vallningsstress (även om det glimmar till när man möter en flock kor), superenkel pälsvård. Men det är en tuff hund, som kräver att man själv vill vara aktiv.

Själv skulle jag föreslå Mellanpudel :love: ... men jag är ju partisk... lätta att hantera och väldigt positiva... orkar med det mesta och är faktiskt väldigt tåliga... pälsen går alldeles utmärkt att klippa ner så den inte är så lång... Dessutom är de små men snabba som illrar om man vill galoppera fort i skogen :) ...

Dvärgschnauzer!!!
Perfekt att ha i stallet. Orkar hänga med på långa ridturer. Älskar att sitta och mysa. Ingen mes som pyser om det råkar dyka upp en älg eller dyl. Går jättebra ihop med andra djur och barn.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 814
Senast: fixi
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 951
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar