Sv: Lämplig nybörjarhund
Fler ägare till d/s gårdshundar som har erfarenheter på ensamhetsområdet?
Jag har en dansk-svensk gårdshund på snart 8 månader, har haft henne sedan hon var 2 månader. Vi har tagit det väldigt lugnt med ensamhetsträningen, började efter några veckor hemma med ett par minuter och har småningom ökat tiden så hon nu har varit ensam som mest 1,5 timme. Hon skulle säkert klara upp till 2 timmar utan problem redan, men jag har ingen brådska med det.
Som barajag säger tror jag inte 4 timmar är något problem för en vuxen, ensamhetstränad DSG. Men som så mycket annat beror det på individen. Om ni är ute efter en omplacering är det ju bara att fråga om just den hunden fixar att vara ensam upp till 4 timmar/dag.
Min åsikt om gårdshunden är annars att den är en härlig ras. Min lilla tjej har energi så det räcker och blir över, jag har nog aldrig sett maken till vild valp
Men samtidigt är hon otroligt lättlärd och älskar att lära sig trick som jag övar in med klicker. Gosbehovet är stort, att sova i sängen under täcket är ett måste för henne (och för matte också iofs
)
Min DSG säger till om vi får besök, och ibland om hon hör något ljud ute, men hon vrålskäller inte. Hon går bra ihop med andra hundar men gillar katter bättre, hennes bästa lekkamrat är en katt
Jag tror säkert att agility är en bra aktivitet för en gårdshund, min tik är åtminstone en baddare på att hoppa och snabb är hon också, så agility finns definitivt med i framtidsplanerna för oss.
Lycka till med rasvalet!