Lämplig nybörjarhund

Sv: Lämplig nybörjarhund

Om ni bestämmer er för gårdshund kan jag berätta att på www.gardshund.com finns i nederkant på sidan en rubrik som heter Omplaceringar. Kolla in den.. annars vet jag av en trevlig tik på 6år som behöver nytt hem :angel::D

Vi har redan hittat den länken :D 6 år känns dock lite för gammalt, helst 1-3 år men det kanske man bara kan drömma om:crazy:

Har tittat lite på gardshund.com nu.

Ni som har d/s gårdshundar:
På hemsidan står det att de är väldigt beroende av sällskap. Jag och sambon är borta upp till 4 timmar alla vardagar utan att någon kangå hem, är gårdshund ett alternativ då, eller bör vi titta efter andra raser? Hur gör ni med era gårdshundar på dagarna?

Lagotto dök upp i mitt huvud. Jag känner två sådana som är jättetrevliga mellanstora hundar med mycket liv och rörelse men ändå inte terrier. De trimmas visserligen men om man inte kräver ett perfekt utseende kan man lära sig att klippa själv vid behov. tyvärr vet jag inte hur mycket de beehöver borstas eller vilket aktivitetsbehov de har men det kanske kan vara värt att kolla upp!

Mitt tips är att ni kikar lite på korthårig Collie, en härlig ras som uppfyller de "krav" ni har.

På min hemsida har jag skrivit lite om mitt kh.

Haha.. lat och ogillar vatten - är det verkligen en flat du har?? :D Ja visst är alla hundar olika. Men ofta är det ganska hispiga och flängiga hundar. Tycker du inte? På ett bra sätt alltså. Jag ville själv ha en flat förr. :)

Har tittat lite på gardshund.com nu.

Ni som har d/s gårdshundar:
På hemsidan står det att de är väldigt beroende av sällskap. Jag och sambon är borta upp till 4 timmar alla vardagar utan att någon kangå hem, är gårdshund ett alternativ då, eller bör vi titta efter andra raser? Hur gör ni med era gårdshundar på dagarna?

Ja, de är extra beroende av sällskap. Men 4 timmar ska de klara, det gör i alla fall min tjej. Nu har jag turen att ha en dagmatte när jag jobbar, men jag lämnar henne upp till 4 timmar när jag jobbar kortare eller har ärenden att göra. Däremot tror jag att skulle jag jobba gela dagar o gå hem på lunchen o rasta skulle hon må dåligt av så mycket ensamtid.

Jag har tagit det väldigt lugnt. Lämnade inte henne förrän hon var helt trygg i hemmet o inte följde mig i hasorna så fort jag rörde på mig. Tror jag lämnade henne ensam 3 timmar först vid 10 mån ålder, 4 timmar vid 1 år.

Vet inte hur andra gör men jag har tänkt som så; om hon är rastad mm så bör hon sova ca 2 timmar när jag är hemma. Alltså kan hon vara ensam den tiden.. ville inte ge henne chansen att hitta på ofog. Har sedan utökat tiden allt eftersom hon har blivit äldre o lugnare.. o har aldrig haft något problem. När jag tar på mig skorna går hon o lägger sig :D

Anledningen till varsamheten är i grunden att min förra hund inte kunde vara ensam. Vill inte ha det så en gång till. Det var otroligt jobbigt!

kan tala om att dsg är aktiva valpar :love::D

Haha.. lat och ogillar vatten - är det verkligen en flat du har?? :D Ja visst är alla hundar olika. Men ofta är det ganska hispiga och flängiga hundar. Tycker du inte? På ett bra sätt alltså. Jag ville själv ha en flat förr. :)

jo, på ett glatt sätt liksom. "Va ska vi göra nu, va?va? Nä guuuu va skoj! NUPÅENGÅNG! :bump: "

:D

Mmm, vi får titta på lite omplaceringshundar och höra med nuvarande ägarna om det där med att vara själv. Känns verkligen som den optimala hunden annars.

Fler ägare till d/s gårdshundar som har erfarenheter på ensamhetsområdet?

De verkade väldigt trevliga de också, med ett lite frågetecken på pälsen då..

Nån som har erfarenhet av hur mycket pälsvård en lagotto behöver?

Läste lite om kh collie, men det verkar som de är rejält krävande? Men det kanske är en felaktig uppfattning från min sida?

Fler ägare till d/s gårdshundar som har erfarenheter på ensamhetsområdet?

Jag har en dansk-svensk gårdshund på snart 8 månader, har haft henne sedan hon var 2 månader. Vi har tagit det väldigt lugnt med ensamhetsträningen, började efter några veckor hemma med ett par minuter och har småningom ökat tiden så hon nu har varit ensam som mest 1,5 timme. Hon skulle säkert klara upp till 2 timmar utan problem redan, men jag har ingen brådska med det.

Som barajag säger tror jag inte 4 timmar är något problem för en vuxen, ensamhetstränad DSG. Men som så mycket annat beror det på individen. Om ni är ute efter en omplacering är det ju bara att fråga om just den hunden fixar att vara ensam upp till 4 timmar/dag.

Min åsikt om gårdshunden är annars att den är en härlig ras. Min lilla tjej har energi så det räcker och blir över, jag har nog aldrig sett maken till vild valp :D Men samtidigt är hon otroligt lättlärd och älskar att lära sig trick som jag övar in med klicker. Gosbehovet är stort, att sova i sängen under täcket är ett måste för henne (och för matte också iofs ;))

Min DSG säger till om vi får besök, och ibland om hon hör något ljud ute, men hon vrålskäller inte. Hon går bra ihop med andra hundar men gillar katter bättre, hennes bästa lekkamrat är en katt :rofl:

Jag tror säkert att agility är en bra aktivitet för en gårdshund, min tik är åtminstone en baddare på att hoppa och snabb är hon också, så agility finns definitivt med i framtidsplanerna för oss.

Lycka till med rasvalet!

Welsh Corgi Cardigan! Så otroligt lätta och följsamma hundar, fattar inte varför inte alla har en sådan istället för alla hopplösa raser som inte kan gå utan koppel, aldrig kan varva ned, gör utfall mot allt och alla o.s.v. :angel: Eventuellt skulle jag kunna tänka mig släktingen Welsh Corgi Pembroke också. Mitt gäng:

22256186.jpg

Jag gillar Pembroke, det är mysiga hundar, men kroppsbyggnaden rimmar lite illa, det "går liksom inte ihop". :D Som taxar, men kraftigare. Om man bortser från att jag tycker så, så kan jag absolut hålla med om den rekommendationen. ;)

PS. Västgötaspetsen var FÖRST!!! Sådetså.

;) ;) ;)

fast jag måste ju faktiskt säga att min flattis är väldigt följsam,lugn och trevlig och bara har koppel på stan mest för syns skull (och om man ska springa en lång vända som jag skrev ovan ;) )

väldigt tufft gäng du hade där :)

De lagotto jag känner kräver ganska mycket motion och är ganska tuffa till sättet. De kräver ganska mycket pälsvård och det fastnar lätt en massa smuts i pälsen om man int evill ha den helt korthårig

En lämplig nybörjar hund tycker jag att Labradoren är,
den är mellanstor och en väldigt lättlärd,
Dom kan man ha till både sälskap,bruks,jakt, en jätte bra familje hund, Pälsen är lät att sköta, Jag har själv en labbe och vi bor på en stor Gård och har får och min sysster har hästar och jag anser att pälsvården inte är så krävande,
Dom är stabilla i psyket. (Men å andra sidan så blir en hund vad man gör den till,)
// Sanna

Lagotton såg trevlig ut, men sambon tyckte den hade för mycket päls, så du behöver vi inte ens fundera på hårdheten.

Nej, nån labbe blir det inte. Sambons mamma har en och den är alldeles för stor för mig i nuläget.

Nu har vi läst och funderat ganska mycket. Två raser känns i nuläget mest passande, d/s gårdshund och whippet, trots deras olikheter. Antagligen kommer vi i det närmaste anmäla intresse för omplaceringshundar inom båda raserna. :) HÅll tummarna för oss!

Ang lagotto så pälsen kan man enkelt hålla kortklippt.
Ska hunden inte ställas ut behöver den ju inte se ut som en lagotto i klippningen.

Dock är de väldigt aktiva, trevliga, men aktiva!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 834
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon