Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den är självrengörande och kräver noll pälsvård. Man kan bada den någon gång per år om man vill, men det är sällan nödvändigt.
Ingen dvärgschnauzer om man inte gillar pälsvård Det är MINST en timme i veckan att bara kamma och borsta. Sen tillkommer själva trimningen (antingen man gör det själv eller lämnar bort så ska ull kammas osv).
Är inte det är väldigt krävande hund? Jag har inte träffat på en enda JR som inte varit understimulerad. Uppfattade det på TS som att hon vill ha en "sällskapshund" som inte kräver på mycket aktivitet.Jack russell
Ännu en inflikning från lilla mig. Min erfarenhet av flatpäls i stall är inte positiv. ALLT fastnar på en flat, dessutom har de en förkärlek till att rulla sig i äckel (helt ärligt, jag vill nästan kalla det en genetisk störning men det är en hemskt trevlig hund ändå). Själv har jag en hund med ungefär lika mycket hår som en flat (om inte lite mer tom) men han drar inte ens in hälften så mycket. Så för den sakens skull vill jag nog påpeka att enlingt min erfarenhet är detta inget bra val för TS som inte verkar noga med detta med smuts och päls. Däremot är det kanske inte så mkt pälsvård med dem.Flat?
"Kraven" är följande:
* Ska inte vara beroende av att aktiveras flera timmar per dag, då vi har olika mycket tid olika dagar.
DSG gillar att jobba men behöver absolut inte aktiveras flera timmar varje dag
* Gärna lättlärd, jag skulle tycka det vore roligt att träna agility och sambon är intresserad av klickerträning.
DSG passar utmärkt till agility
* Gosig sällskapshund
Jaaaa, i allra högsta grad
* Lättskött päls då jag är mycket i stallet
Synnerligen lättskött päls! Älskar dessutom att var med i stallet
* Inte för skarp, eftersom det är första hunden.
En DSG är inte speciellt skarp, kan möjligen vara lite "vaktig", rasen är ju trots allt en liten gårds/vakthund från början
Ännu en inflikning från lilla mig. Min erfarenhet av flatpäls i stall är inte positiv. ALLT fastnar på en flat, dessutom har de en förkärlek till att rulla sig i äckel (helt ärligt, jag vill nästan kalla det en genetisk störning men det är en hemskt trevlig hund ändå). Själv har jag en hund med ungefär lika mycket hår som en flat (om inte lite mer tom) men han drar inte ens in hälften så mycket. Så för den sakens skull vill jag nog påpeka att enlingt min erfarenhet är detta inget bra val för TS som inte verkar noga med detta med smuts och päls. Däremot är det kanske inte så mkt pälsvård med dem.
Sen är flaten ju en aktiv hund återigen? Detta tycker jag också är en hund som ofta köps som sällskapshund men som inte alls passar som det i många fall. Jag skulle inte råda ngn att köpa en flat om man vill ha en sällskapshund som inte ska kräva en massa aktivitet.
Återigen, min erfarenhet, men jag vill ändå påpeka detta för TS.
Vi har kommit fram till att vi i nuläget inte kan ta hand om en valp, och ska vi leta vuxen hund kan det kanske vara bra att ha ett par-tre raser som vi skulle kunna tänka oss att ha.