Lämplig nybörjarhund

Sv: Lämplig nybörjarhund

Håller med till punkt och pricka! Tror att det är många som missar att det krävs en hel del pälsvård på schnauzrar och andra strävhåiga för att hålla pälsen fin och i gott skick :)

Den är självrengörande och kräver noll pälsvård. Man kan bada den någon gång per år om man vill, men det är sällan nödvändigt.

Fast grus och sand borde ju följa med pälsen in i lägenheten alla fall, och sådant finns det gott om i stallet...

Mmmm, foxterrierna är också fina, men som redan konstaterats, en terrier är ändock en terrier.

Ingen dvärgschnauzer om man inte gillar pälsvård ;) Det är MINST en timme i veckan att bara kamma och borsta. Sen tillkommer själva trimningen (antingen man gör det själv eller lämnar bort så ska ull kammas osv).

Ja, vi googlade lite på dvärgschnauzern och konstaterade just att det blir nog lite för mycket av den varan!

Efter en dags funderande står just nu gårdshunden högt upp på listan. Vi har dock en del tankearbete kvar, dels om det är rätt hund för oss och dels om vi öht ska ha en hund i dagsläget.

Sen återstår ju en del frågor till i så fall.. Vuxen hund eller valp? Tik eller hane?

Inte ens när när min VGS har lallat omkring i skogen, på stranden och på små grusvägar - och han rullar sig gärna också - drar han in sand och grus (och annat skräp) i bostaden. :) Är det blött ute torkar jag av honom med en frottéhandduk innan vi går in och sedan är det klart. Vi har gått leriga träningspass utan att han dragit in rester av apellplan (;)) i lägenheten.

Våra skor drar nog in mer skräp än vad hunden gör, och då går jag mest på asfalt.

Fragile här på buke har en dsg-tik o bor i Linköping också...
om du vill träffa någon live... annars kan du kolla med kennlar mm i närheten så ni får bekanta er med rasen innan ni tar ett beslut.

Vad det gäller hane/tik är ju största skillnaden löp eller inte o storleken i denna ras.

Tikarana ska vara 32-34 cm
Hanarna 34-37
Tillåten avvikelse + /- 2 cm

är inga störe skllnader i humör mm :)

Måste även inflika att jag håller med KimzOr ang. pälsen på en västgöte, verkar vara nästan självrengörande :-)
också urmysiga hundar (om man gillar de med korta ben)

Senast ändrad:

Jag har en som är blandning med västgöte och har samma kvalitet på pälsen som de har. Hon är så gott som självrengörande, allt lägger sig bara på det yttersta lagret och ramlar bort typ, hur lättskött som helst! Jag kammar bort lösa hår bara för att slippa fäll i lägenheten. Jobbar i stall så hon är där jämt:) Det största pluset är att hon inte fryser på vintern!! Har Jack Russels hos mina föräldrar och tycker det är jobbigt att dom måste ha täcken osv för att inte frysa när dom är stilla och blir dom blöta så måste man ta in dom, på min kommer vätan knappt in till skinnet ens, men för de riktigt svinkalla och blöta dagarna har hon ett regntäcke ute för säkerhets skull.

Varför inte en boxer? Lagom stor, ingen pälsvård, glad och samarbetsvillig. Och tränar ni agility, konster och allmänlydnad på normal nivå samt att den får följa till stallet och ut med hästen så tror jag det funkar utmärkt.

Flat?

Stor och hårig, men lätt päls ändå.
De jag träffat är positiva till det mesta träningsväg + soffpotatisar =)

Rasstandard

Fast du ville ju hellre ha en mindre hund :angel: men jag är så dåliga på dem ;)

Är inte det är väldigt krävande hund? Jag har inte träffat på en enda JR som inte varit understimulerad. Uppfattade det på TS som att hon vill ha en "sällskapshund" som inte kräver på mycket aktivitet.

Ännu en inflikning från lilla mig. :D Min erfarenhet av flatpäls i stall är inte positiv. ALLT fastnar på en flat, dessutom har de en förkärlek till att rulla sig i äckel (helt ärligt, jag vill nästan kalla det en genetisk störning :D men det är en hemskt trevlig hund ändå). Själv har jag en hund med ungefär lika mycket hår som en flat (om inte lite mer tom) men han drar inte ens in hälften så mycket. Så för den sakens skull vill jag nog påpeka att enlingt min erfarenhet är detta inget bra val för TS som inte verkar noga med detta med smuts och päls. Däremot är det kanske inte så mkt pälsvård med dem.

Sen är flaten ju en aktiv hund återigen? Detta tycker jag också är en hund som ofta köps som sällskapshund men som inte alls passar som det i många fall. Jag skulle inte råda ngn att köpa en flat om man vill ha en sällskapshund som inte ska kräva en massa aktivitet.

Återigen, min erfarenhet, men jag vill ändå påpeka detta för TS.

Flaten var högaktuell sist vi diskuterade hund, men vi kom fram till att den var snäppet för aktivitetskrävande. Dessutom tycker jag den är lite för stor :angel:

Boxern kan vara ett alternativ också, även om jag tycker den är lite stor.

Vi har kommit fram till att vi i nuläget inte kan ta hand om en valp, och ska vi leta vuxen hund kan det kanske vara bra att ha ett par-tre raser som vi skulle kunna tänka oss att ha.

Kan inte annat än hålla med andra DSG-ägare här;

"Kraven" är följande:
* Ska inte vara beroende av att aktiveras flera timmar per dag, då vi har olika mycket tid olika dagar.
DSG gillar att jobba men behöver absolut inte aktiveras flera timmar varje dag

* Gärna lättlärd, jag skulle tycka det vore roligt att träna agility och sambon är intresserad av klickerträning.
DSG passar utmärkt till agility

* Gosig sällskapshund
Jaaaa, i allra högsta grad :D

* Lättskött päls då jag är mycket i stallet
Synnerligen lättskött päls! Älskar dessutom att var med i stallet

* Inte för skarp, eftersom det är första hunden.
En DSG är inte speciellt skarp, kan möjligen vara lite "vaktig", rasen är ju trots allt en liten gårds/vakthund från början

Jag är inne på min tredje DSG nu och kommer alltid att vara den rasen trogen :laugh:

Ännu en inflikning från lilla mig. :D Min erfarenhet av flatpäls i stall är inte positiv. ALLT fastnar på en flat, dessutom har de en förkärlek till att rulla sig i äckel (helt ärligt, jag vill nästan kalla det en genetisk störning :D men det är en hemskt trevlig hund ändå). Själv har jag en hund med ungefär lika mycket hår som en flat (om inte lite mer tom) men han drar inte ens in hälften så mycket. Så för den sakens skull vill jag nog påpeka att enlingt min erfarenhet är detta inget bra val för TS som inte verkar noga med detta med smuts och päls. Däremot är det kanske inte så mkt pälsvård med dem.

Sen är flaten ju en aktiv hund återigen? Detta tycker jag också är en hund som ofta köps som sällskapshund men som inte alls passar som det i många fall. Jag skulle inte råda ngn att köpa en flat om man vill ha en sällskapshund som inte ska kräva en massa aktivitet.

Återigen, min erfarenhet, men jag vill ändå påpeka detta för TS.

är själv flat-ägare och håller med dig på samtliga punkter förutom att min är ganska lat (lägger sig ner om man inte har koppel på henne om man ska ut och springa :rofl: ). Rulla sig i äckel är nån fetish hon har :devil:.
En sak till är konstigt med min HON HATAR VATTEN :eek: ska visa rasbeskrivningen för henne tror jag :angel:

Nu har du ju redan fått många tips, men jag tipsar om labrador i alla fall (och är givetvis inte ett dugg partisk :angel:). De är visserligen ganska stora, men passar ganska väl in på dina punkter i övrigt.

Jag har tränat/provat på både lydnad, agility och spår med min labbe, och han är nästan löjligt lättlärd och väldigt villig att alltid vara till lags (speciellt om man har en godisbit i handen ;)). Han är genomsnäll och otroligt lättskött. Pälsen behöver bara borstas av då och då (fäller dock en hel del) och har vi varit ute i blöta/lera torkar vi bara av honom (tassarna) med en frottéhandduk, så kan han gå in sedan. Han går också lös i skogen utan problem och har aldrig visat något större intresse för de vilda djuren (fåglar är roliga att jaga hemma på tomten dock, men de hinner ju alltid både lyfta och flyga iväg innan han ens har kommit ur startgropen :D).

I övrigt tycker han förstås det är jätteroligt när vi tränar eller går långa promenader i skogen, men han verkar inte fara illa (eller bli sådär tydligt understimulerad och liksom rent översprallig/stirrig som en del hundar kan bli om de inte aktiveras tillräckligt) även om vi inte gör så mycket mer än går de dagliga promenaderna. Vi försöker dock integrera en del av träningen/hjärngymnastiken i vardagen så att säga, t.ex. genom att vi ber honom öppna/stänga dörrar, leta efter en gömd godisbit, hämta saker, o.s.v. På så sätt hålls han igång även utan någon större ansträngning från vår sida. Och han lär sig faktiskt en del nya saker fortfarande, trots att han är över åtta år nu.

Så, ta en titt på labradoren också tycker jag (om du över huvud taget kan tänka dig en hund i den storleken, vill säga).

Vi har kommit fram till att vi i nuläget inte kan ta hand om en valp, och ska vi leta vuxen hund kan det kanske vara bra att ha ett par-tre raser som vi skulle kunna tänka oss att ha.

Om ni bestämmer er för gårdshund kan jag berätta att på www.gardshund.com finns i nederkant på sidan en rubrik som heter Omplaceringar. Kolla in den.. annars vet jag av en trevlig tik på 6år som behöver nytt hem :angel::D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 834
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon