Sv: Lämplig ersättning till barnvakt?
*kl*
Jag håller med escodobe.
Även om 100 kr i timmen har blivit en gängse taxa så tycker jag att det är för mycket!
Nu har jag det så tacksamt att jag alltid har, och alltid har haft, min familj när jag behöver någon som ska se till barnen men min mans dotter -som är 17 år- har också fått 100:-/timmen de gången hon har anlitats som barnvakt utanför familjen.
Då blir hon hämtad här vid dörren, körd hem till sin "arbetsplats", blir bjuden på mat och snacks som hon kan tugga på medan hon sitter i soffan och barnet/barnen sover.
Därefter körd hem.
Konsekvensen av generösa föräldrar?
-Vi har svårt att motivera henne till varför hon ska söka "riktiga" extrajobb i butiker, Mc Donalds, bärplockning etc.
Hon ser inte alls vitsen med det när hon kan få ett halv måntaligt studiebidrag och ännu mer på att sitta i soffan och äta godis en kväll..
Min man arbetar inom musikbranchen vilket har gjort att jag någon gång har "fuskat" inom samma branch.
För ett enkelt trubadorjobb får jag (han som är etablerad skulle få mer, nu behöver han inte de jobben.) Jag har blivit anlitat av krogar/tillställningar där kraven inte är så höga -för att inte säga obefintliga!
)) 1500-2000:- för en kväll.
Efter skatt och sociala avgifter innebär det 750-1000:- netto.
Jag ska byta branch!
Barnvakt finns ledig!
50:-/tim tycker jag låter mer rimligt för en 17-årings svartlön i hemmet om både resa och mat ingår...