Lämplig boxstorlek?

LinnK

Trådstartare
Vad anser ni skulle vara lämplig boxstorlek för en islandshäst?

Hästarna ska gå ute mestadels av tiden, och boxarna ska bara finnas till "utifall" man vill eller behöver ha dem inne.

Det bör gärna gå att ha boxarna till att föla i, om det skulle vara nödvändigt. Men absolut inget tvång.

Mina hästar är runt 137 cm i mankhöjd.

Är 9 kvm för lite? 12? jag blir rådlös...

Sv: Lämplig boxstorlek?

Jag tycker att 9 räcker alldeles utmärkt, speciellt om dom inte ska vara inne dagligen. :) Men m det räcker som fölningsbox vet jag inte, då kanske det är bättre att öka på måtten en del.

Å jag hade satsat på minst 12, gärna 16. Även om du inte tänkt använda dem särskilt mycket är det skönt att ha lite större boxar om du skall ha dem som fölningsboxar. Sedan vet man aldrig, en dag kanske du inte har hästar i 140 cm klassen utan det blir större hästar, då är det skönt att slippa bygga om igen.

Din Cponny storlekade islänning får föla lagligt i en box på 7,5 m2 så länge kortaste sidan är 2,50.

Du kan kolla på Jordbruksverkets hemsida. 9m2 räcker bra för c-ponny även som fölbox. Boxbredden bör vara minst 2,5 m för det ändamålet.

Ju större desto bättre resonerar jag, 12 kvm är ett rätt bra standardmått överlag anser jag. 9 kvm räcker visserligen till om man som du har lite mindre hästar, men om du någon gång i framtiden skaffar större så är det bra att möjlighet finns till större boxar redan utan att man behöver bygga om och krångla. Flexibelt som någon nämde är ju också ett bra alternativ, så att man kan ändra ytan utan att det för den sakens skull blir för mycket krångel.

9 kvadratmeter är väl den minsta tillåtna har jag för mig? Vi har ca 10 i vårt stall och det räcker gott upp till liten stor häst. Till fölningsbox hade jag däremot velat ha 12 i a f så att det finns gott om extra rum.

För stor häst, ja. Men för islandshästar så snackar vi c eller d-ponny ;) Men som cactus skrivit, så begränsar man då de hästar som lagligen *kan* stå i stallet - och det kanske är tryggt att bygga "lättsålt" samtidigt.

Vi bygger 14 m2 för våra islandshästar för att få tillräcklig storlek om man vill sälja senare.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 134
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
1 111
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka