Lampa i boxen för att förhindra vinterpäls..

Sv: Lampa i boxen för att förhindra vinterpäls..

Och du tror att hästarna sover när den står i boxen? Har den pjamas och får god natt saga också??
Mina hästar står på box för att kunna ge dom individuell mat! Inte för att sova, enda anledningen till att dom står på box på natten är för att dom ska få så mycket solljus som möjligt på dagen!!!

*delvis kl*

Vi strular så mycket med hästarna redan som det är, bara att ställa dem på box så många timmar per dygn är ju helt onaturligt. Att dessutom börja fundera på att mixtra med dygnsrytmen för att minska pälssättningen är för mig helt ofattbart.

Naturen är klok, det finns en anledning till att det finns ljus och mörker, vi behöver båda och alla djur är anpassade till naturens schema.
Vem vet vad det påverkar i övrigt, om man börjar mecka med sånt?

(pyjamasar osv bemödar jag inte med en kommentar..)

Men du, om vi utgår ifrån Island te x så har de ljust långt mycket tidigare än oss, och ljuset håller i sig längre än hos oss. MEN sedan blir det svart väldigt stora delar av dagen under vintern, ljust sent och mörkt tidigt. Vad kallar man sånt?

Att ställa på box må hända vara onaturligt, men för vissa individer måste man väga för och nackdelar. Är då boxen ett mindre ingrepp jämfört med fördelarna så är det att föredra, jag trodde vi skulle få ett :devil: när vi stallade in vår gammelgubbe från lösdrift. Men så var icke fallet, han fick i lösdriften inte i sig tillräckligt med mat trots extra fodringar. Den installning han har nu är tydligen väldigt trevlig, det har aldrig varit några problem med det sedan vi stallade in honom. Han har faktiskt mått bättre där han är nu mot tidigare.

Att klippa har däremot visat att det rubbar mycket, och börjar man klippa på tider utöver vinter så har många hästar pälsat sig på de mest besynnerliga tidpunkter.

Hästarna går in sent på kvällen, står inne 8-9h. 8h är minimum enligt lag om man inte har lösdrift, vilket våra marker inte är lämpade för.
Jag har svårt att se hur en lampa med timer som börjar lysa vid 04.00 på morgonen kan skada hästarna?

Men herregud! det får väl vara nån GRÄNS för hur mycket man meckar med ett stackars djur??? :eek:

Ska den inte få sova med släckt lampa för att matte ska slippa raka hästen? :confused::confused:

Dagens chock-tråd.

Det här lät besynnerligt, hur menar du? Hästarna sover och äter i omgångar både dag o natt oavsett om det är ljust eller inte.

Det går alldeles utmärkt att använda ljus för att förhindra pälssättning. Det är mycket vanligt i stall med showhästar av olika sorter.

Regeln är att det ska vara så ljust att man kan läsa en tidning i varje hörn av stallet. Dvs ordentligt ljust men har man rätt förutsättningar går det absolut att fixa med vanliga lampor. Jag gör det själv varje år om jag ska visa häst tidigt på våren, det hjälper också stona att börja brunsta tidigare. Jag har ett öppet stall och mycket lampor, men inga speciallampor eller liknande.

Jag anser att det är mycket mer naturligt och trevligare för hästen än tex att klippa. Vi bor i en del av världen som är ganska mörk halva året. Detta är ju att använda hästens naturliga funktioner istället för att störa pälssättningen med klippning. Detta stör ingenting, man kan använda ljusterapi ena vintern och strunta i det nästa, då sätter hästen päls efter det.

Hästen måste ha fullt ljus 16 timmar/dygn om man vill ha max effekt. Dvs tiden fullt dagsljus + artificiellt ljus = 16 timmar. Det innebär ju dock ganska mycket stalltid på vintern. 16 h ljus + täcke för max effekt.

Det finns studier gjorda på detta och även på "flash metoden" då man testat med att låta en lampa gå på endast en timme en viss tid under natten, och detta ska också fungera. Vet dock inte exakt vilken tidpunkt det var osv, och orkar inte leta reda på mer info nu.

Men herregud! det får väl vara nån GRÄNS för hur mycket man meckar med ett stackars djur??? :eek:

Ska den inte få sova med släckt lampa för att matte ska slippa raka hästen? :confused::confused:

Dagens chock-tråd.

Läs på lite om hur hästens dygnsrytm ser ut. :idea:

Tycker du dessutom att klippning (och rubbning av hästens naturliga pälssättning) är bättre än att kroppen reglerar det helt naturligt? :confused:

Min erf är precis tvärtom. Jag hade en och samma häst under många år och i fyra olika stall, två lite mindre med mindre fönster och där det inte sprang folk sent utan släcks vid 20-21 (ett vårt eget stall) Där var denna häst mera långhårig. 2 större stall på anläggning, i det ena stooora fönster mycket ljus, i båda folk sent på kvällarna = tänt länge. Där var samma häst alltid mera korthårig. De mindre stallen var betydligt varmare, det med stora fönster var kallast, högt i tak och alltid lite öppet i flera dörrar.

Det finns forskning ang detta. Kylan har säkert också betydelse, jag gissar att det är båda.

Tack!

Tror du att man kan punkta i en box eller måste man ha hela stallet upplyst?

Jag tror att det är fler parametrar.
Om hästen är ung eller äldre, i vilket hull den är, stor kraftfodergiva ger större värmeutveckling, lätt eller hårdare träning.
Hästar som rids ordentligt varma dagligen sätter heller inte lika mkt.

O om den utsätts för väder o vind i många timmar/ dygn.

Jag har provat det mesta. Täckt tidigt, har tänt mkt o länge, men lika pälssättning.
Det som har hjälpt mest har varit lite hårdare träning o att hästen inte blir kall.

Du får ju resultat även om du punktar boxen, men mer om det är ljust överallt så att säga. Det viktigaste är att det blir tillräckligt lång tid ljus och även om du inte får max resultat kommer du förmodligen ändå märka skillnad.

Sedan är såklart alla hästar individer och vissa sätter mer/fortare än andra osv men rätt utfört funkar det på alla friska hästar.

Prova dig fram :) Minst 16 timmar bara och då räknas inte skymningstimmar in där.

En studie från Texas A&M University

http://animalscience.tamu.edu/images/pdf/equine/equine-controlling-hair-length.pdf

Man kan även sätta en häst men vinterpäls under ljus och sätta igång fällningen mitt i vintern.

OBS, Täcken måste man ju använda eftersom man tar bort hästens isolering, precis som när man klipper.

Bra site wrangler, interesting, jag undra? skriva dom THEORY för att gardera sig? Vissa provning har gert önske results!

Har du försökt själv med ljus teropy?

Ett år gick min häst från löss drift till ett värm rid stall och tappet hella vinter pals, det kunde vara kombo av ljus/värmen.

Det finns flera studier, jag orkar bara inte leta upp dom. Det där var den första som kom upp vid en snabb googling och mer för att visa att det inte är bogus :)

Jag har ofta använt ljusterapi och hos mina vänner och bekanta i USA är det mer regel eller undantag i tävlingsstallen.

Värme gör sitt till, för absoluta maximala resultat använder man både ljus (en del har ljust dygnet runt och hästar som står inne hela dygnet men det är ju inte att rekommendera!) + uppvärmt stall + täcke.

Jag har oftast mina hästar utan täcke när dom står inne, och täckar ute. Finns ingen anledning att dom ska bli för varma, många hästar står och är överhettade i för mycket täcken. Hade jag ett riktigt kallt stall hade jag täckat inne också. (obs, detta gäller hästar som av någon anledning inte ska sätta päls.... alla andra får vinterpäls och går otäckade här)

I ditt fall var det helt säkert kombinationen värme+ljus!

Kanske en flummig tanke som jag inte riktigt tänkt över men har du märkt någon skillnad på hästarnas humör/sinnesstämning beroende på ljuset?
Det finns ju mycket forskning på oss människor att vi mår bättre med mer ljus eller ljusterapi, det vore ganska logiskt om det funkar på hästar och andra djur också :).

Delvis KL
Undrar hur hästar mår i stall där de tänder o släcker ideligen:confused:

Nee det tror jag inte direkt på ....

Pälsen sätts efter kylan utomhus , för att skydda hästen mot kylan! Bättre att du sätter på ett rejält vintertäcke lite tidigare så sätter din häst mindre vinterpäls.
Eller klipper du helt enkelt din häst.

Lycka till med lampan:p

Bara för att du inte tror på det betyder ju inte att det inte är sant.

Jag VET, både av egen erfarenhet, andras erfarenhet (dvs varenda tävlingsstall jag känner till utomlands vilket är mer än många) samt studier som är gjorda, att ljusterapi fungerar. Det är inte något nytt påfund, eller något ovanligt. Bara för dig att googla om du vill lära dig mer :idea:

Jag har inte märkt någon skillnad. Tror inte det påverkar psyket på hästar på det viset, isåfall skulle ju hästar i de ljusare delarna av världen vara gladare än de i de mörka....

Varför skulle man tända och släcka hela tiden???

Det finns förvisso en teknik där man låter lampan gå på en timme under natten en specifik tid vilket påverkar hormonerna och har visat sig ge samma resultat, men dom flesta kör fortfarande på 16 timmars konstant ljus/dygn och resten är det mörkt. Och inte ens vid flashtekninken tänder man och släcker hela tiden.

Utöver detta så sover inte hästar per automatik på natten bara för att människor gör det. Och definitivt inte hela natten.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 929
Senast: corzette
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 109
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 830
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka