Lampa i boxen för att förhindra vinterpäls..

Boerperd

Trådstartare
Vi har en diskussion på gården om man kan sätta en lampa i boxen på timer som bara är släckt ett par timmar per natt, får hästen mindre vinterpäls då? Kan man ha vilken lampa som helst eller måste man ha speciella ljusvågor?

Nyfiken....

Sv: Lampa i boxen för att förhindra vinterpäls..

Jag tror att det är så att på hösten sätter de päls efter hur kallt det är. Och de börjar tappa i takt med att dagarna blir ljusare.

de tror inte jag, de handlar mest om ljuset hela tiden...

Men jag tror inte de funkar att bara ha en vanlig lampa hos hästen däremot..

Om det skulle funka så är det UV-lampa som gäller (tänk terrarium) men jag är ytterst tveksam och det är inget jag skulle prova.

Hmm, travfolket har väl lampor tända till stona så att dom ska gå i brunst tidigare? Eller är det en hörsägen?
Vad har dom för lampor isåfall??

Tror man har extra ljus till höns för att dom skall äta mer och värpa bättre.
Till häst för att sätta mindre päls nja , nackdelarna är nog större än fördelarna för hästens skull.
Det handlar nog mer om gener och ras.

Kan så hända om hönsen, men de lär nog mest vara för att de e vakna längre tid då fåglar inte ser bra alls i mörker :)

Den typen av ljus du tänker på finns nog inte i lampor utan i lysrör, och visst funkar det men nu är det försent.;)

En tanke :idea: - om nu ljuset är det som avgör när hästen ska fälla/sätta päls då borde ju alla täckesbeklädda hästar gå med sin vinterpäls jättelänge??!! Kroppen får ju inget solljus alls.

Vet inte om det spelar roll att mina står i uteboxar, men jämfört med de hästar som står nere på ridskolan (där de släcker vid 20.00 i privatstallen) så har mina betydligt kortare päls. Vi släcker vid 23-24 nån gång, vet inte heller om det spelar någon roll att jag inte rakar mina vintertid??? Har för övrigt vanlig lågenergilampa och har haft flera olika hästar i stallet.
Någon som har bra koll?

Pälssättningen är igång för många påklädda hästar vintertid, man ser det ju inte minst på att många börjat fälla sin sommarpäls nu. Så nu stoppar nog inget det, men jag stod för många år sedan i ett stall som hade solljus i sina lysrör och jag har aldrig haft så kortpälsade hästar som då. Det var tänt till klockan 23 på kvällen då de fick sitt kvälssmål för natten, och tändes klockan 5 på morgonen då de fick sitt första morgon mål.

Ljusterapi fungera mest för hormonerna- brunst.

Pälsen styrs mer av värme.

Men man kanske kan hjälpa fällningen i "vår"?!
Vad är solljuslampa??

Forskningen säger att det handlar mest om ljuset när det gäller pälssättning/fällning, men erfarenheten jag och många med mig har är att det handlar mera om värme/kyla. Jag har provat att ha ljus i stallet mycket mera under höst, men det fick ingen påverkan på pälssättnigen alls. (hon blev som en grizzlybjörn ändå)
Om inte annat kan du ju prova. Det värsta som kan hända är ju att det inte funkar alls.

Men herregud! det får väl vara nån GRÄNS för hur mycket man meckar med ett stackars djur??? :eek:

Ska den inte få sova med släckt lampa för att matte ska slippa raka hästen? :confused::confused:

Dagens chock-tråd.

Senast ändrad:

Nu sover dom ju ändå trots tänd lampa, jag menar de har ju inga som helst problem att sova i fullt dags/sol ljus.;):D

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 929
Senast: corzette
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 111
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 830
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka